Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Dat zal ik zeker laten weten, de reviews waren merendeels positief, wel wordt aangeraden om het eerst te demonteren en dan te oliën zodat het lekker soepel loopt.
Op eBay zag ik em staan voor 79 €, maar direct van Ali met korting en gratis verzending voor 61 €
dus je kunt je geen buil vallen voor dat bedrag, als je zeker wilt zijn dan betaal je het 10-voudige en heb je een Bergeon.
Die vind je hier.

1 like

Had even een paar vraagjes hierover:

Welke vijl heb je hietvoor gebruikt, waar is deze te bestellen?

De schroefbankje vind ik heel praktisch kan je wellicht wat meer info erover delen zoals : ervaring, kosten en waar te bestellen

Bij voorbaat dank

1 like

Tuurlijk,
Ik gebruik hier een tappenvijl voor. Gekocht in een lotje oud gereedschap op MP en zelf helemaal opnieuw geslepen (was hier al even naar op zoek). Nieuw zijn ze enorm duur en bijna niet te bestellen. Zal later een fototje sturen. Het bankschroefje ook op MP gekocht maar ik vind t een waardeloos ding. Het zuigmechanisme gaat heel snel los van de tafel. Misschien dat een nieuwe dit niet heeft. Deze kun je echt overal vinden. Voordeel is dat deze overal op tafel te monteren is en dus makkelijk onder de microscoop kan als je die hebt. :grin:

1 like

Dit lijkt mij inderdaad handig vandaar dat ik het vroeg.

Wat vijlen betreft die zijn idd vrij prijzig dus nog even rondsnuffelen :wink:

1 like

Deze vijl. En dan heb ik heb nat geslepen op steen 1000.

2 likes

Vraagje, ik heb hier een AS5101 uurwerkje zonder het minuutpijp principe zoals op de foto te zien. Ik heb dit ooit 1 keer eerder gezien bij een ETA maar dat is al even terug. Het probleem is nu dat ik de tijd niet kan verzetten na service. Het zit gewoon muurvast. Ik heb het al een keer opnieuw goed uit elkaar gehaald om te kijken waar het fout Waar slipt het mechaniek bij de tijd verzetten als bij de minuutpijp? Ik krijg het niet echt op internet oid gevonden. Dat wieletje grijpt op het rad aan dat ik met de pincet of the foto vast heb.

1 like

Volgens mij slipt hij tussen de spaken van dit rad (aan de onderkant dus):

1 like

thanks Tim, na enige tijd googlen kreeg ik het ook gevonden gister avond​:smiling_face_with_tear: (cannon pinion driving wheel oid), blijkt ook echt een eta dingetje te zijn. Foutje gemaakt hier… geen vet tussen gesmeerd. Ofwel, deze zal na vrij maken wel te los zitten. Deze is niet echt strakker te zetten lees ik ook… vanavond maar even gaan kijken, zal hier de conclusie wel posten :joy::joy:

2 likes

Nou het beestje zit weer in elkaar. Met een beetje vet slipt die weer mooi :+1:. Nu hopen dat de schade meevalt.

3 likes

Wie is er bij rikketik weer bij de 16e? :grin:

Friederichs overzicht van Nederlandse benamingen van horlogeonderdelen.

8 likes

We hebben er weer 1 uit het frietvet gehaald. Heel het uurwerk ziet er zo uit😂.

Ik kom net om de hoek kijken maar zelfs ik schrik van dit soort dingen ik als ze uit elkaar haal. Wat voor varkens doen dit soort dingen? Ik zie dit soort praktijken stiekem echt vaak…:sweat_smile::sweat_smile: komen jullie vaak zon troep tegen?

3 likes

Jammer genoeg wel. Ik heb er ooit eentje gehad waar toen ik de wijzerplaat losmaakte, er druppels olie terug op het binnenwerk afdrupten (!) :sweat_smile:

Maar goed, of je nu een beetje of veel oude smering weghaalt, het is geen ramp. Liever een hoop frietvet erop die slijtage en roest geen kans gaven dan eentje die te lang droog liep en onherstelbaar uitgesleten is.

4 likes

@Akrid bedoel je zoiets :sweat_smile: ?

4 likes

Of zoiets

5 likes

Jeejzus Griztus Macx. Haal die foto van die oliebron snel weg of het Amerikaanse leger valt je woonkamer nog binnen “om de democratie te herstellen”. :rofl:

2 likes

Er was hier als ik het me goed herinner iemand die op Ebay een complete set olie kocht in kleine hoeveelheden. Ik kan het helaas niet terug vinden.

1 like

@Macx heeft het grootste zwembad van ons alle te pakken denk ik :sweat_smile::joy:.

Ik ben dus blijkbaar niet de enige die dit vaak ziet. Vele hier proberen een beetje horlogemakertje te spelen naast hun dagelijkse bezigheid, maar vaak wel zo goed mogelijk onderbouwd en op basis van kennis van ervaren mensen of boeken heb ik het idee. Zo probeer ik deze hobby in ieder geval aan te vliegen. Waar heb je de kennis opgedaan als je een horloge zo smeert vraag ik me dan af…:sweat_smile: Als zo iemand ook nog is de dure moebius goedjes gebruikt kost deze hobby inderdaad wel een fortuin.

Ik heb ooit horen zeggen dat tijdens de “quartzcrisis” iemand bedacht dat mechanische uurwerken helemaal gingen verdwijnen, daarom werd er niet geïnvesteerd in gereedschap en spullen, maar werden de complete uurwerken bij een “service” gewoon als geheel gespoeld met een reiniger/smeringsmiddel, dit zou best eens het resultaat kunnen zijn.

Mijn bijdrage:

4 likes

Dat was ik (denk ik), deze verkoper: Moebius Molykote Windles Kluber Watch Oil - Grease Custom Various Types - CHOOSE | eBay

Maar op zich zou je natuurlijk ook al die olie uit het horloge van @Macx in een buisje kunnen stoppen en verkopen als “universele horloge olie” :stuck_out_tongue:

3 likes