Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Jaa zie eigenlijk altijd die zwarte voorbij komen bij iedereen. Vond die rode ook wel aan de grote kant maar heb hem nu beetje onder controle. Die zwarte staat in ieder geval op mijn grote wensenlijst, thanks voor de tip!

1 like

Ik heb zojuist de chaton + deksteen incabloc vervangen van een uurwerkje en hij loopt dikke prima nu. Dit ding heb ik gewoon uit een ander incabloc uurwerkje getrokken. Die erin zat was helemaal klaar dusja, moest iets🥲

Zijn hier verschillen in die stenen qua buiten afmetingen, of past deze altijd? Binnenmaat zal wel verschil in zitten neem ik aan?

1 like

Ja daar zitten verschillen tussen, zowel de dekstenen als de chatons. Soms hebben uurwerken zelf verschillende in de platine en de balans, daarom altijd gescheiden houden met schoonmaken.

2 likes

Vandaag heb ik wat glaasjes proberen te fixen met een goedje wat ik in de action heb gevonden. Dit is eigenlijk bedoeld om koplampen van autos op te poetsen. Ik zag onder amazon polywatch reviews dat mensen dat ook voor hun koplampen gebruikte dus ik dacht, andersom zou het ook wel moeten werken. Dit is veel goedkoper.

  • Action goedje 3 euro voor 100ml → 0.03 euro per ml
  • polywatch 6 euro voor 5ml → 1.2 euro per ml

Ofwel, polywatch is maar liefst 40 keer duurder :slight_smile: !!


8 likes

Toch mooi resultaat ermee behaald. En idd het scheelt hoop , ook niet onbelangrijk

2 likes

Relume - vintage watch hand restoration. Luminous paint application.

1 like

Can I Fix a 60-Year-Old Watch That Took a Trip Through the Washing Machine?

Hehe, een Prim beruška. Grappige dingen, passeren hier regelmatig op de lokale sites. Dankbare binnenwerkjes ook, zitten eenvoudig maar degelijk ineen. :smile:

2 likes

Vandaag voor de eerste keer geprobeerd om de lume van de wijzers van deze Atlantic te vervangen.

Het horloge knetterde hard door de radiumverf en zat in korte tijd dik in de 40, ik heb alle radiumverf verwijderd, bij het opnieuw lumen is bij het clean maken van de wijzers de urenwijzer gesneuveld, deze was ook zwaar aangetast door oxidatie. Het lumen is iets wat je door oefening onder knie krijgt, ik heb deze wijzers een paar keer weer schoon moeten maken, omdat de mix te snel ging uitharden, ook de kleur was ik aan het experimenteren, door al die handelingen is de urenwijzer gesneuveld.
Maar dat komt wel weer goed.

1 like

Ergens op een topic deze link tegengekomen, geplaatst door Jenneke.
Dankjewel Jenneke, een nuttige link lijkt mij.

How To: Cleaning and preserving the original finish on dials

1 like

Welke foto is voor en welke na herstel?

4 likes

Grapjas :rofl:

Mooi resultaat wel. Zonde van die wijzer, dat wordt uitkijken naar een andere.

1 like

Heb je de cijfers op de wijzerplaat ook gedaan?

1 like

Links is na en rechts met de radiumverf is voor. Je ziet op sommige cijfers dat de radiumverf er af brokkelt, en de wijzers zien er ook niet aantrekkelijk uit, dus heb ik op dat moment besloten om het radium vrij te maken. De detector zat in zeer korte tijd al boven de 40, en als ik het ooit wil verkopen is het beter als het radium vrij is. Ik heb ook andere horloges gezien waarbij dat is gebeurd dus ik wist dat er een witte ondergrond zat onder de cijfers. Jammer genoeg was de urenwijzer door oxidatie al zover aangetast dat het heel kwetsbaar was geworden en is dan ook gesneuveld bij de behandeling.

Dus links is na de behandeling waarbij de urenwijzer is gesneuveld. Ik kijk wel of ik ergens nog een paar wijzers kan bestellen.

1 like

Vind die cijfers op de wijzerplaat erg netjes. Mooi :+1:t2:

1 like

Vintage fifties Swiss Doxa watch restoration / repair. Did I finally get a good deal on eBay?

Bedankt Arie, komt nog een nieuw glaasje op en ik kijk uit naar een wijzer, maar dat komt wel.

1 like

Voor de eerste keer mijn tappenbakje gebruikt en het lijkt goed te gaan. Ik had nog een uurwerkje liggen wat niet meer te redden was dus daar zaten wel wat slachtoffers bij.:grin:

Hier een tapje met wat corrosie putjes met voor en na fotos van de tap polijsten. Dit is na echt nog geen minuutje op de tappenbank met volle slagen van de tappenvijl. Niet verkeerd voor de eerste keer vind ik persoonlijk.

Mijn vraag is eigenlijk tot hoe ver je kan gaan? Kun je te veel doen? Het burnishen is eigenlijk niet veel anders dan koud verstevigen dus theoretisch gaat er geen materiaal verloren. Dit zal echter natuurlijk wel het geval zijn… iemand ervaring met te ver gaan in dit proces?

8 likes

Tapje van 0.15mm voor context.

2 likes

Heb zit zelf nog niet gedaan, maar kan me zo voorstellen dat als de tap te dun wordt, je de steen moet gaan vervangen door eentje met een kleiner gat. De ingrijping van de raderen zal veranderen als er teveel speling ontstaat.

Net resultaat hoor :ok_hand:

1 like