Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

How to replace a plastic watch glass?! | Watch Repair Tutorial | DIY | Robur Press Fitting

Electroplating Rescues a 1950s Gruen Watch – This Was One Tough Vintage Restoration!

1 like

The cheap copy that made a company great. Vintage restoration of Seiko’s most important watch!

Deze is vandaag binnengekomen, ik zie dat de veer los is en er in gefrommeld in zit.
Is dat nog te repareren?

1 like

Die lijkt mij wel heel ver heen. Maarja ik kom net om de hoek kijken. :joy:

1 like

De veer is ook gebroken als ik het zo zie. Piton zit nog vast in de kloof.

Als het door een ervaren watchmaker gemaakt zou kunnen worden dan ga ik op youtube kijken hoe ze dat doen, en probeer dat na te doen, maar ik denk dat dit door de scherpe vouwen aan het eind van de veer te ver beschadigd is.

1 like

Het gaat me eigenlijk meer over de vraag of zoiets nog te richten is.

1 like

Vraag het me persoonlijk af of dat nog te fixen is… :sweat_smile::sweat_smile:

Kunt ook op zoek naar nieuwe spiraal.

1 like

NopeHarmonica

Nu goed, met oneindige tijd en geluk is niks onmogelijk natuurlijk :smile: maar bekijk spiralen richten als een auto uitdeuken. Als het een deukje is, sure. Een paar stevige deuken, oké, als het moet.

Deze spiraal is door een goederentrein in de flank geramd en twee kilometer meegesleurd. :sweat_smile:

4 likes

Sowieso, maar is zoiets nog te richten als je een ervaren watchmaker bent, daar ben ik nieuwsgierig naar of dat zou kunnen.

1 like

Ik kwam van de week ook iets tegen in een projectje wat ik nog niet eerder had gezien. Een deksteen die vast zit in de platine zat? Hoe is dit normaal te reinigen? Dit was de steen voor het ankerrad trouwens.

3 likes

Das bijzonder, ben ik nog niet eerder tegengekomen… maar dat zegt niks :rofl:

Moet je die chaton uitpersen ofzo?

2 likes

Ik durf het niet te zeggen maar onderhoudsvriendelijk lijkt het niet te zijn. :joy:

2 likes

Turning the Ordinary into the Extraordinary. Bespoke Watch from Old Parts and Sleepless Nights

1 like

De voordelen van een 3dprinter :smile:. Eindelijk hebben die rond slingerende oliegevers een opberg plekje.

9 likes

Tip, koop ook een zwarte oliegever (de kleinste) ik gebruik bijna geen andere.

Leuke oplossing trouwens!

4 likes

Jaa zie eigenlijk altijd die zwarte voorbij komen bij iedereen. Vond die rode ook wel aan de grote kant maar heb hem nu beetje onder controle. Die zwarte staat in ieder geval op mijn grote wensenlijst, thanks voor de tip!

1 like

Ik heb zojuist de chaton + deksteen incabloc vervangen van een uurwerkje en hij loopt dikke prima nu. Dit ding heb ik gewoon uit een ander incabloc uurwerkje getrokken. Die erin zat was helemaal klaar dusja, moest iets🥲

Zijn hier verschillen in die stenen qua buiten afmetingen, of past deze altijd? Binnenmaat zal wel verschil in zitten neem ik aan?

1 like

Ja daar zitten verschillen tussen, zowel de dekstenen als de chatons. Soms hebben uurwerken zelf verschillende in de platine en de balans, daarom altijd gescheiden houden met schoonmaken.

2 likes