Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Dat groene apparaat is een pers of zo?

1 like

Ja leuk apparaat inderdaad ik heb hem zelf ook. Laatst had ik in 1 uurwerk 4 gebroken stenen dus hij kwam goed van pas :rofl:

Ik heb overigens ook een Seitz pers, die is wel veeeel veelzijdiger en beter afgewerkt, maar wilde deze eens proberen.

2 likes

Horia clone om stenen te zetten ( of hoogtespeling af te stellen)

Ja hele tijd naar opzoek geweest. Maar te gekke bedragen voor incomplete sets. Nu had ik deze in een aliexpress deal voor 70 euro :fearful:, geen geld. Ze hebben wel vaker coupons dus zou dan toe slaan mocht iemand hem nog willen aanschaffen.

1 like

Ik zou wel de uitgebreide set nemen met uurwerkhouders en wijzerzetters, die is wat duurder maar heb je echt veel plezier van.

1 like

Oh ik heb gewoon de instapper. Wel getwijfeld maar het scheelde met die deal toch wel veel. Mogelijk in de toekomst.

1 like

Cupillard 233.
Codekaartje zijn alleen zwitsers denk ik, dit is een fransoos.

2 likes

Cupillard 233, dat is een voorloper van de FE 233-66.
Maar lang niet alles past daarvan…

1 like

De rode “12” op loopgravenhorloges was een ontwerpkenmerk uit de Eerste Wereldoorlog, bedoeld om de leesbaarheid te verbeteren, vooral bij weinig licht. Soldaten in de loopgraven moesten snel en gemakkelijk de tijd kunnen lezen, en het opvallende, rode cijfer maakte het gemakkelijker om de wijzerplaat in één oogopslag te oriënteren.

De rode “12” onderscheidde loopgravenhorloges ook van traditionele zakhorloges, die deze functie doorgaans niet hadden. De verschuiving van zakhorloges naar polshorloges voor mannen werd prominenter tijdens de oorlog, en dit rode cijfer voegde zowel een praktische als esthetische toets toe die geschikt was voor het slagveld.

4 likes

Nou, het staat los van de oorlog. Eerst waren er alleen zakhorloges. Daar zat de kroon bij de 12. Enkele vroege polshorloges hebben dit ook (de 12 rechts dus). Maar dat is niet zo handig. Idd rood voor de afleesbaarheid, de kroon was niet meer het uitgangspunt. De allereerste polshorloges waren voor dames… waar je dus de rode 12 zag.

Het door @Macx getoonde exemplaar is m.i. geen trench watch.

Meer weten, dit is een pracht pagina met veel info (en mooie bandjes):

3 likes

Hier is het antwoord op mijn vraag

Why do trench watches have a red 12?

https://www.1stdibs.com/answers/why-do-trench-watches-have-a-red-12/

Ik denk dat jullie beiden wel in de goede richting zaten, en Jenneke het juiste antwoord heeft gegeven.

2 likes

Dat is een marketing praatje. :blush: veel verkopers noemen zelfs dameshorloges trench watches, omdat blijkbaar het militaire aspect de prijs op kan drijven. :sweat_smile:

De militaire service horloges (later trench genoemd), zijn voor zover ik gezien heb in advertenties, altijd rond. Daarnaast flinke kwak radium cijfers en wijzers (het rood zag je dan ook niet meer). Flinke kroon (vaak ui vorm). Plastic (cellulose)glaasje. En meestal enige vorm van stof/spatwater protectie.

2 likes

Nou, allesbehalve mijn favoriet. Ik heb er een paar proberen te repareren, maar zonder succes…

1 like

Ik vind het verschrikkelijke dingen. Die spiraal zit helemaal onder het centrumrad waardoor het een hele wedstrijd is om hem eronder te krijgen. Intussen heb ik er toch al wel 3 of 4 voorbij zien komen en gaat dat nu wel een beetje… maar niet mijn ding :joy:

1 like

Die draaibank heb ik te weinig verstand van, maar die stenenpers is veeeeeel te duur in mijn ogen.
Oh zie dat de startprija geen €1000,- als de link insinueert :rofl:

Ziet er mooi uit. Verder nul ervaring mee.

1 like

Ik ken het ook niet. Best zeldzaam, denk ik?
Die schok beveiliging, was dat niet zo’ n moeilijk te openen geval?

1 like

Heb je een linkje? Zit ook al een tijdje te kijken en te twijfelen waar ik goed aan doe. Kom steeds vaker kapotte stenen tegen.

1 like

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €83,99 | horia MSA 13.100 (bergeon 5372) watchmaker’s jewelling tool with micrometric screw 4mmand4mm watch repair tool kit

Ik heb hem via deze link besteld met wat coupons. Misschien komen er snel weer ali coupons.

2 likes

Top dankje! En bestel je de juwels in een sets of telkens los?

2 likes