Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Al eens renaissance wax geprobeerd? Of gewoon niet in de badkamer sleutelen :rofl:

1 like

Zal is googlen :slightly_smiling_face:, thanks

Ja ik snap er niks van. Ik duw er ook van die silica zakjes bij…

1 like

Dat wilde ik nu net niet zeggen, maar had wel in de gedachte: wordt het niet tijd om je huis te isoleren :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Ik herken het in ieder geval niet.

Zou het kunnen dat jij met die 3D printer van je in dezelfde ruimte werkt en dat dat veel vocht genereerd?

3 likes

Ik monitor ook de luchtvochtigheid op die kamer en die zit altijd netjes tussen de 40 en 60 procent. Dus daar zou het niet aan kunnen liggen. :smiling_face_with_tear:

Komt het niet door die tranen van geluk van jou, als er weer iets gelukt is?

1 like

Nou, ik ben niet echt een emotioneel persoon. :joy:

Waar bevind die ruimte zich, in huis of buitenshuis??

2 likes

Zolder

1 like

Vreemd, ik heb er helemaal geen ervaring mee. Is jouw werkruimte misschien in een buitenruimte of een binnenruimte met 'n hoge luchtvochtigheid? Wellicht goed om het eens aan Eric voorleggen als je weer in Hasselt bent. Laat vooral weten als je de oorzaak hebt kunnen achterhalen. Succes!

2 likes

Veel gereedschap is gewoon koolstof staal helaas… ijzeroxide is niet te voorkomen. Zuurstof is toch prettig in een werkruimte :joy:

Ik vroeg me meer af of er mensen iets gebruiken om dit te voorkomen. Lijkt me inderdaad een goed plan om is in hasselt te vragen of ze daar iets slims voor hebben​:slightly_smiling_face:. Ik merk bijvoorbeeld dat de horotec 15a die voor opleiding besteld moet worden vol vet uit de fabriek geleverd wordt. Niet gek op het moment dat die van koolstofstaal is gemaakt zoals ook beschreven. Ik merk ook wel dat kruipolie het remt, maar nog vind ik het best snel terug komen helaas :smiling_face_with_tear:

1 like

Dag Dirk, heb je een linkje? Of specificaties van de camera?
En was er iets nodig om het ā€œgezichtsveldā€ wat overeenkomstig te krijgen?

2 likes

Helemaal identiek krijg je hem niet. Maar met de 0.35x koppeling krijg je hem wel redelijk in de buurt. Nog steeds wel te ver ingezoomd.

1 like

Ik krijg deze vraag best veel wat ik allemaal heb en hoe aangesloten heb wat betreft de microscoop. Misschien dat ik toch maar een keer een topic aan maak met alle linkjes etc.

Alles staat op het forum, maar wel verspreid. Je moet wel een koppelstuk printen, niet omdat het niet past maar omdat de scherpstel afstand met de vevor en de camera gewoon niet overeenkomt. Die STL kan ik hier dan ook wel via een linkje plaatsen.

4 likes

In Nederland is het gebruikelijk/verplicht om een verwarmingsketel op de zolder te plaatsen, als je een HRketel gesloten toestel hebt dan is vocht uitgesloten, heb je een VR ketel open toestel kan je wel zuur vocht binnen krijgen, Het moet wel heel erg vochtig zijn wil het gaan roesten. Het gereedschap dat je niet gebruikt heeft dat ook last van vliegroest, zweethanden is ook een bron voor roest, voeten niet. :smile:

5 likes

Iemand een idee waar ik dit soort glaasjes kan bestellen? het moet over een opstaand randje vallen (zie het kleine blauwe pijltje) en dan wordt er een bezel overheen gedrukt. Het is een seiko horloge.

De rand is trouwens 25.2mm in diameter (buitenmaat).

1 like

Ff bij cousins de sternkreuz XS lijn bekijken.

4 likes

Nice thanks! Denk dat ik hem heb
266w01an Voor de 66-7970 kast.

1 like

de kwaliteit druipt eraf. Nu alle gekheid op een stokje toch straf dat die penankers het na zoveel jaren nog steeds doen!

2 likes

Iemand ervaring met verbussen? Dit klokje wil ik eigenlijk toch wel gemaakt hebben…

1 like