Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Wat een gigantische speling, ben je niet gewoon een middenradsteen kwijt ofzo?
Verbussen werkt hetzelfde als een steen zetten, alleen zal je met een beetje pech de bus na het zetten vlak moeten frezen als deze te hoog is.

Heb zelf geen freesmachine helaas.

1 like

Nee gewoon een grootvader die zoiets sinds 1970 geen service meer gegeven heeft :disappointed_relieved:

En het centrisch uitruimen zal een ding worden… misschien toch maar in de projectbak voor over een tijd.

1 like

Dat doe je ook niet met een machine, maar met handfrezen die daar speciaal voor gemaakt zijn, bij een verbus apparaat zitten meestal die frezen er wel bij. En het centrisch uitlijnen en uitruimen moet wel nauwkeurig gebeuren, maar is eigenlijk niet zo n moeilijke klus

2 likes

Nou vertel! :slightly_smiling_face:

Ah die heb ik denk wel in de set zitten :see_no_evil:
Nooit gebruikt daar ik nog geen messing bussen gezet heb.

Ja, jij hebt die frezen. voor jou zou dit een een makkie moeten zijn, je hebt er het gereedschap voor

1 like

Zal wel staafjes brons bij je draaibank doen, dan kun je de busjes zelf draaien, ook leuk om te doen.

1 like

Ah leuk!! Ben zeer benieuwd!

Ik gebruik nu 1 jaar een ultrasoon van het merk Mountain Wolf, het is een 2 ltr. reiniger, groot genoeg voor horlogeonderdelen, dus zoek je nog een ultrasoon reiniger, ga hier eens kijken.

1 like

Lijkt dezelfde als die van vevor. Zal wel een grote fabrikant uit china zijn… werkt prima inderdaad. :slightly_smiling_face:

1 like

We hebben opnieuw een preller. Dit is een ruhla die ik van @Scudo heb gekregen als huiswerk.:slightly_smiling_face:

Deze ook maar gaan voorzien van dikkere olie dadelijk… ook heb ik de heffingsvlakken van het anker gesmeerd. Penankers moet je direct op het anker smeren ipv de ankerstenen (omdat je deze niet hebt), aldus docenten in hasselt. Dit is dus weer iets te veel van het goede…

5 likes

Ankerrad bedoel je ?

1 like

Ja sorry ankerrad.:joy:

1 like

Jouw schoonmaakmachine maakt gewoon te goed schoon.
De asjes hebben gewoon geen wrijving meer :grin:

3 likes

Nu 4 kasten liggen die niet open gaan. Toch maar deze 5700 kloon aangeschaft. Ben benieuwd…

4 likes

Deze heb ik ook. Je krijgt best wel waar voor je geld. Doet wat die moet doen, wat wil je nog meer? :smiley:

Ah top! Zag alleen dat die hendel wel eens afbreekt, hoe is die?

1 like

Ja en dan onder de microscoop olie geven zorgt er echt voor dat je klokje optimaal loopt. :rofl:
Als met het uurwerkje niks aan de hand is kun je inderdaad wel amplitude persen zo…

Ik kan me niet inbeelden hoe die af zou moeten breken… Voelt best robuust aan. De kast moet je ook niet zo hard aantrekken dat je het apparaat afbreekt denk ik :rofl:

Echt waterdicht krijg je een vintage horloge toch niet meer. Uiteindelijk draai ik ze toch altijd met een balletje weer dicht… Voor mij hoeft een kast niet helemaal aangetrokken te worden.

Haha, dacht al dat je dan wel heel lomp moest zijn. Duurt volgens mij nog even maar deel het hier wel zodra die binnen is.

1 like