Ik heb deze ook aangeschaft. Hij is robuust en doet 't echt prima
@Akrid: Prellen:
Dikkere olie is een lapmiddel vind ik. Is een snelle quick fix die niet de oorzaak oplost.
Daarom zou ik een maat dunnere veer plaatsen, heeft als bijkomend voordeel er minder slijtage door de mindere kracht op de tappen en lagers komt.
Mee eens! Alhoewel die Ruhla penankers wel andere veren hebben dan een ‘normaal’ uurwerk. Deze kan ik dus nergens normaal gaan vinden verwacht ik… waar de arbre in gaat lijkt net wat anders.
Wat bedoel je precies? Het woord preller bedoelde ik als werkwoord aangezien we een aantal ‘prellers’ gehad hebben in dit topic laatste tijd.
NESTROMO
The Compact Watch Cleaning Machine – Torsten Pejsa Nestromo
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Kost Minder dan een ELMA en is nieuw.
Nee maar ik vind hem vrij duur als dat zo zie…… Ooit wil ik nog zon klein dingetje bouwen, gewoon omdat het kan. Maar dat komt pas als ik wat meer tijd heb .
Leuk idee. Maar jezus christus, zo duur. 500+ euro voor het apparaatje zelf, en dan heb je nog geen glas.
Dat is gewoon rommel, en het is er nog duur bij ook, dan toch maar liever een Elma hoewel die ook niet goedkoop meer zijn.
Ik lieg niet😒. Ik denk ik ga dit ding vandaag even afregelen nadat die mooi ingelopen is na alle problemen die ik met dit uurwerkje heb gehad. En wat denk je?! Ik heb er weer 1 te pakken hoor.
Alsof mensen allemaal maar te sterke veren erin stoppen omdat ze niet effectief naar problemen gaan zoeken in een uurwerk. Ik kan me echt niet inbeelden dat er horlogemakers zijn die zo werken. Maargoed, wie ben ik om dit te zeggen met mijn TL1. Dus vandaar mijn volgende vraag:
Iemand enig idee wat voor afmetingen veer er in de 30T2 PC moet? Is er ergens een grote collectie van documentatie met cal. nummers en bijbehorende mainspring.
Ik heb nog wel een mooi plaatje gemaakt van het uurwerk, ik denk dat dit soort beelden hier nog wel gewaardeerd worden
@Akrid wat zoeken met Google zegt dat het 1.50 x 15 x 330 moet zijn. Vond er ook nog afbeeldingen van:
Ik gebruik meestal cousinsuk zoekfunctie voor mainsprings. Ergens hebben ze ook het GS boek in stukjes staan. Maar deze is ook handig:
https://watchguy.co.uk/cgi-bin/mainsprings
Ook op ranfft staat vaak de veer erbij.
Let wel, als het uurwerk oorspronkelijk een blauwe veer had, kan het zijn dat de voorgestelde nieuwe veer te sterk is.
Of als je zelf wilt rekenen
Thanks @Betula, maar waar moet de 15 dan voor staan…? Originele veren zie je nog wel op het internet inderdaad maar dan zijn ze heel duur en bijna niet te verkrijgen.
Dus als ik hem in die lijst vind, dan is die variant mogelijk te sterk? Die aangegeven staat is ook niet meer te bestellen bij cousins. Ik kan wel de volgende bestellen die het dichtste bij komt maar dan is die wat slapper.
Voor 0.15, de dikte van de veer.
Volgens de lijst moet het een 1.5x0.15x340 zijn.
Die is dunner en korter en gaat dus minder ruimte innemen in de veerton. Volgens mij heeft @Vintagewatchstuff of @wbcoupe ergens ooit geschreven hoeveel verschil ok is. Dit lijkt mij gevoelsmatig te veel.
In mijn oude Gruen uurwerken zaten bij verkoop 100% zeker blauwe veren. Bij mij is het dus een risico. Vanaf jaren 40 was de unbreakable mainspring normaler. Dus ja, het kan, maar niet met zekerheid te zeggen.
Oftewel, zie je hem galopperen, dan een dunnere erin steken. Dikkere olie is niet de best practice, maar meer een noodoplossing.
Ah of course!
Nou zal is kijken of ik iets meer in de richting kan vinden. Maar bij cousins zo 123 niet helaas. Misschien ga ik het wel gewoon proberen want uiteindelijk moet dat koppel gewoon omlaag tov wat er nu in zit.
Jup, vind ik dit uurwerk ook wat te duur voor. Deze ga ik op een nieuw veertje trakteren . Ik snap er alleen echt niks van dat ik elke keer dit aan tref. Alsof een service amplitude duwen is en je maar een dikke veer erin propt om de klant tevreden te houden?
Ik ga dan deze maar bestellen, deze is voor de 30T2 SC PC (aldus cousins) wat hetzelfde uurwerk is met centrale seconde. Iets dikker, maar iets korter. Zal elkaar wel afwegen.
Die 15 is de diameter van de veerton. Of ik moet van mijn padje zijn. Oftewel 15mm meet je veerton maar eens na.
Staat niet bij hoe goed de service gedaan is. In de laatste pot van mijn Elma zaten nog resten van de vloeistof om het horloge te oliën. Samen met de ELMA Infrasonic Vibration Unit die erbij zat, vermoed ik een luie horlogemaker.
Dan is de veerton wel heel groot… ik denk inderdaad dat het 15 honderste is in dikte. Volgens had ik de grootste winder gebruikt dat op zon 11-12 mm komt.
Vind ik heel lastig om een vuistregel voor te geven, er zit ook wel wat variatie in de s-vorm en dus de voorspanning van moderne veren. Vaak begin ik met 0.01 mm dunner als een uurwerk prellt. Maar heb ook wel meegemaakt dat dat niet genoeg was en ik naar 0.02 of 0.03 dunner moest om het goed te krijgen.
Het is inderdaad vaak gewoon trial and error. Hoe dik is de veer die er nu in zit, heb je dat opgemeten?
Nee helaas niet . Ik ga gewoon wat proberen te bestellen. Die van cousins zou goed moeten zijn voor dit uurwerk, in ieder geval beter dan deze.
Ik heb toch een hoop ellende in dat uurwerk moeten verhelpen en nog steeds is het niet optimaal, dus ik verwacht dat deze veer gewoon echt veel te sterk is. Die breguet spiraal was niet goed richting die piton dat die dus aanliep waardoor echt nul amplitude gehaald werd. Ik blijf er toch om lachen dat ze er dan maar een hele lompe veer in stoppen . Ik kan er maar niet over uit. Ik kreeg ook na reinigen en olie geven geen normale meting uit de timegrapher.
Bedankt in ieder geval allemaal voor het meedenken.