Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Hi HF,

Ik ben op zoek naar een tool om wijzers te verwijderen en terug te zetten. Ik heb me inmiddels bekend gemaakt met de vele soorten tools en kwaliteit, maar zie door de bomen het bos niet meer. Voornamelijk omdat ik van elk product hele negatieve reviews kan lezen.

In de wetenschap dat ik maar een eenvoudige en beginnende hobbyist ben, welke tool zouden jullie mij aanraden?

1 like

Dit zou ik aanraden. Gebruik dit zelf. :ok_hand:

2 likes

Wat is het voordeel van twee losse hand removers in plaats van zo’n tangetje?

1 like

Die zou ik persoonlijk niet gebruiken. De presto gebruik ik alleen om minuutpijpen van men uurwerk te trekken. Ik hoor weinig die hem gebruiken voor wijzers. Heb er gewoon minder gevoel mee maarja, dat is misschien persoonlijk. :ok_hand:
Zou persoonlijk wel voor een echte bergeon gaan dan… de oppervlakte ruwheid van de chinees is heel anders en de bekken zijn dikker. Kans op beschadigingen is dan vrij groot. Heb ze hier beide liggen. Die horotec afnemers zijn goedkoper dan een presto, of zullen we minder duur zeggen :thinking:

Welkom in de prachtige maar dure hobby :grin::+1:

4 likes

En die Chinese hand setting tool is wel een aanrader geloof ik. Ik begrijp op verschillende forums dat dit een goede maar betaalbaarder alternatief is voor de Bergeon-variant.

Of zitten hier ook ‘Chinese’ kwaaltjes aan vast waar je voor op moet passen?

1 like

Ik gebruik zowel de horotec als de presto.
Alleen voor wijzers die dicht op de plaat zitten (decentrale secondewijzers en chronowijzers etc) gebruik ik de horotecs.

Voor de minutenpijp is een Presto 2 beter, dan heb je geen risico om je tap van je centrale secondewijzer te beschadigen.
Daarbij zijn de afrondingen van de grijpers anders waardoor je meer grip hebt op de minutenpijp.

2 likes

Daarvoor heb ik bij 1 zon ding die stempel weg geknipt :joy:. Nummer twee hoop ik nog wel is als bijvangst te krijgen.

1 like

Ik heb de Presto 1, 2 & 3 gewoon nieuw gekocht, die gebruik je zo veel, geen slechte investering.

2 likes

Poef 300€ weg :sweat_smile: heb je nog geen schroef los gedraaid. Hahaha

Dat kun je op een bepaald punt van alle tools zeggen helaas… gebruik men triebniet en stenenpersen vaker dan de nummer 3 presto. Is ook beetje net waar je je mee bezig houdt. Ik merk dat ik me vooral bezig houd met jaren 40-50. Daar zit alles los of stenen zijn kapot. :joy:

Toch wordt het een leuk onderdeel van de hobby, het zoeken en verzamelen van de tooltjes.

3 likes

Deze kun je veilig kopen. Zodra die binnen is wel meteen ff lekker wat lagervet aan de asjes. Anders beweegt het niet lekker. Ik heb er ook wat o-ringen tussen gedaan dat die niet zo klapperd.

Hebben ze je niet geleerd op school dat je met een poets set van pistool cal.9mm de tunnels moet poetsen en onderhouden? En dus geen vet… :wink:

Als je regelmatig poetst moeten de Bergeon / Boley versie althans geen vet.
Hoe groot is de kans dat er vet op de wijzerplaat terecht komt? Misschien niet snel omdat je steeds de 4 assen op zijn plaats laat zitten, maar met zo’n draaimolen aan “broaches” heb je meer kans.

afbeelding

1 like

Op school hebben ze mij geleerd dat metaal op metaal smeren wel verstandig is. Dit was alleen niet in Hasselt :joy:. Is geen Bergeon, dus de speling die er nog op zit zorgt voor veel ellende als je er niks tussen stopt.

Vet valt er niet vanaf, en die asjes raak ik niet aan, die zitten er vast in. Dus ik voorzie niet dat er iets op de plaat kan komen. En er zit geen forse klodders aan :fearful:. De dure, gietijzeren varianten zijn inderdaad van andere kwaliteit. Zou ook raar zijn als dat niet zo zou zijn

3 likes

Triebniet verslijt je bijna niet, maar dat kunststof van die presto kan wel kapot, vandaar liever nieuwe :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Nou die oudjes hebben toch wel is ponsen die helemaal verrot zijn. Kunnen er niet meer andersom in. Een mooie complete vintage set die nog in prima staat is zijn ook niet goedkoop meer.

4 likes

Ja klopt inderdaad, gewoon geen zooi kopen

3 likes

Ik heb precies deze 2 in mn winkelmandje zitten (horotec en een Ali)
Voor de goede orde, dit is dus alles wat ik nodig heb om de wijzers eraf te halen en er terug op te zetten?
En die presto is dus handig voor een minutenpijp, maar voor mij niet noodzakelijk.

2 likes

Je en wat folie gebruik ik altijd om de wijzers er af te halen. Voorkom je wat beschadigingen mee. Maar dat hoeft niks bijzonders te zijn. Je zou ipv die wijzer zetter ook van die hand pushers kunnen gebruiken. Wel opletten want je hebt werkhouders nodig voor die wijzerzetter.

2 likes

Buying a Watchmakers Lathe? Here’s 5 Tips to Help you

The watchmakers’ lathe, its use and abuse; a story of the lathe in its various forms, past and present, its construction and proper uses.

1 like

Ik heb ze van bergeon (30019)

Presto (of knockoff daarvan) vind in zelf altijd heel lomp en ongecontroleerd voelen, zeker in de buurt van zo’n kwetsbare dial en heb er wel ns wijzers mee verbogen.

3 likes

Heeft iemand ook een tip waar ik als beginnende horlogeklusser O-rings vandaan kan halen van goede kwaliteit. Ali heeft er genoeg, maar ik ben niet bekend met de kwaliteit.

1 like