Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Dat zegt wel subtiel iets over hoeveel containers er via Tradera naar Nederland verscheept zijn daar :rofl:

4 likes

Oh heerlijk. Mooi wat stappen aan het maken dus. De volhouder wint!

Ja je hebt een prachtige verzameling om komende jaren lekker te blijven schroeven.

Dank! Jij ook succes met je service avonturen :smile::+1:

1 like

De veer wordt gedefinieerd door de formaten. Zoals al eerder aangegeven kan een veer met dezelfde maten sterker zijn als er ander veerstaal is gebruikt.
Dus als je de voorgeschreven veer bestelt kan deze door gebruik van modernere materialen vaak sterker zijn.

2 likes

De palletten van het anker bijstellen kan een oplossing bieden.

Heb je het probleem al voor gelegd aan Eric? :wink:

Dat begrijp ik. Maar zoals al eerder vermeld komt deze veer uit de doos waar ook het boekje vandaag komt. Ofwel, deze veer is exact die de fabrikant voorgeschreven heeft en niet bij een derde partij besteld. Ik vermoed dat het probleem ergens anders zit.

Ja dat dacht ik op een gegeven moment ook, maarja heb daar weer niet het juiste materiaal voor liggen, al zou ik dat wel graag willen. :smile:

Nee nog niet, binnenkort examen dus we hebben enige tijd geen les. Ik vermoed dat deze tijd bedoeld is om extra veel te oefenen thuis :joy:. Ik denk dat ik dadelijk wel weer even die chinees moet gaan doen, want daar moet net zo veel olie in als in de laatste 10 dames uurwerken die ik gedaan heb bij elkaar. :fearful:

2 likes

Serieus?

Ik werd recentelijk door een andere horlogemaker erop geattendeerd dat ik het uurwerk iets te schraal had geolied…… :grimacing::see_no_evil:
Draaide dagenlang zonder enig probleem en daarna stond het continu stil. Een extra druppel olie en het spul liep weer. Was toch wel verbaasd dat ik “te weinig” had gesmeerd.

Blijkbaar kan dat dus wel.

2 likes

Nou ik heb wel is uurwerken die net zo groot zijn als de veertrommel in die chinees. Daar zijn de tappen veel dikker dus hebben echt stukken meer olie nodig. Ik had afgelopen week aan een omega 244 gewerkt, super klein en ik geef dan ook alleen maar olie met de fijnste olie gever.

10 keer is misschien overdreven. :joy:

1 like

Ik gebruik bij alles de kleinste :grimacing:
Zet me aan het denken bij bepaalde projecten die ik nog heb liggen. Thanks :+1:t2:

2 likes

Olie toevoegen gaat toch meestal op gevoel.
Eigenlijk zou ik het willen kwantificeren.
In het laboratorium worden daar pipetten voor gebruikt maar zelfs de fijnste pipetten geven al snel een minimum van een paar microliter.
Ik denk dat dat in de meest gevallen nog veel te veel is.
Lang geleden heb ik met Hamilton spuiten gewerkt voor heel kleine volumes.

Op zich is dat best nauwkeurig.
Zou zoiets misschien een manier zijn om precies de juiste hoeveelheid te geven?

2 likes

Beetje concept van een automatische oliegever. Uiteindelijk zal het ontwikkelde gevoel wel volstaan :smile:. Ik hoor vaak dat die automatische oliegevers maar ondingen zijn. Zelf gebruik ik twee maten oliegevers, de rode en blauwe van bergeon (ergonomische). Hiermee kan ik prima doseren vind ik zelf. Kunt het af en toe een keer controleren natuurlijk of je niet te veel olie aan de tappen doet.

1 like

Veel gebeurt denk ik op gevoel. Ik gebruik zelf eigenlijk alleen de rode oliegever en “bouw” de hoeveelheid olie telkens op. De deksteen tussen 50% en 80% betekent dat ik een paar keer 'n miniscule hoeveelheid aanbreng totdat ik op gevoel denk dat het genoeg is. En meestal is dat ook zo :smiley: Op de uitgaande palet idem, ik breng 'n beetje aan, draai het ankerrad een paar tanden door en breng dan weer wat aan. Iedereen zal z’n eigen methode hebben. Ik heb geen ervaring met een automatische oliegever.

3 likes

Maar de veren fabrikant is niet de uurwerk fabrikant. Dus waarschijnlijk hebben ze daar de maten van overgenomen of hun eigen rekensom gehanteerd. Typefoutjes komen voor. En dan heb je nog de optie dat een uurwerk door de jaren heen ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Denk aan van geen shock naar wel, andere tapvormen of plaatsing van het rad voor de centrale seconde. Los van het gerommel door horlogemakers in het verleden. En walvisolie is ook anders dan de moderne synthetische oliën. :sweat_smile:

Oplossing? standaard een zwakkere veer steken :face_with_hand_over_mouth: of gewoon accepteren dat je dit doet nadat je een :racehorse: ziet. En dan de te sterke veer terugstoppen in de voorraad. :woman_shrugging:

4 likes

Jaa, uiteindelijk wel. :smile: dat maakt het ook wel weer leuk

Ja dit gevoel heb ik voornamelijk, heb de oude service sheets niet als ze er uberhaupt wel zijn. Als een uurwerk door de jaren flink bespaard gebleven is (tappen nog zuiver etc.) zou me niet verbazen dat dit vaak de oorzaak is. Soms denk ik ook wel is dat het anker vroeger wel een standaard plek was om te smeren. Toch zie ik daar vaak resten van smering zitten. Iemand die hier meer over weet toevallig?

3 likes

De Japanners die zweren bij een lagere amplitude doen dat standaard op hun binnenwerken. Het kan zeker helpen om wat weg te nemen van je amplitude. Mss ook dikkere olie op de kleinere trapgaten?

2 likes

Ik kijk elke dag YouTubefilmpjes en pas vandaag ben ik dit kanaal tegengekomen en naar mijn mening is dit het beste kanaal op YouTube voor beginnende hobbyisten.

Ik zet er vier neer, dat zijn de video’s die ik al heb bekeken.
Het kanaal heet,
Gentlemen’s Watch Services

Broken OMEGA Fixed With A Hammer. Balance staff repaired, beautiful 1950 Omega Serviced

Girard Perregaux Gyromatic from the 1960’s Serviced & Repaired

Servicing a beautiful 1950’s Watch

Gebroken Patek Philippe hersteld

1 like