Alligator bandjes via ebay

Even twijfel waar dit het beste te posten, maar uiteindelijk vind ik dit toch het beste subforum. Het gaat niet specifiek over 1 verkoper in dit geval, maar vooral over kopen via ebay en de ervaringen daaromtrent.

Ik zie op ebay regelmatig mooie banden langskomen van echt alligator leer uit bijvoorbeeld Vietnam of Singapore. Qua krijg rond de 40 euro. Bij navraag zit hier geen CITES-certificaat bij om de kosten te drukken.

Zijn er ervaringen met dergelijke verkopers, mag dit zomaar zonder certificaat (moet dot altijd voor Python of alligator leer?) en wat zijn de risico’s?

Moet je alleen bij aanschaf geluk hebben met de douane, of loop je iedere vliegreis de kans op vragen bij de douane?

Dit klopt.

Vernietiging

Neen

Officieel mag je geen alligator zonder cites goedkeuring invoeren in Europa.

Dus je bandje heeft een (kleine) kans om bij de douane tegen gehouden te worden…
De prijs is er ook wel naar.
Dit zijn alligatorhuiden die niet gekeurd zijn en daarom zo goedkoop.
Als je hier een handgemaakte alligatorband wil, denk ik dat je minimaal €80 moet rekenen.

Python is een ander verhaal, daar geld volgens mij de cites keuring niet voor.

edit controle bij een vliegreis (om de pols dan) lijkt me sterk.
Op een cites gekeurde band staat niets anders.

Effectief mogelijk.
Kans is zeldzaam maar zijn gevallen van bekend vooral in Australie.

Allright, in die landen waar ze inderdaad een erg strikte invoerregeling is, snap ik dat, maar hoe bewijs je dan dat je bandje wel cites gekeurd is, altijd papieren meenemen?

Jup. Wat absurd is uiteraard maar jup.

1 like

Ik heb 1,5 jaar geleden gehad dat een bandje van alligator leer niet door de douane kwam in de VS. Via ebay besteld.

Origineel product van het merk, geweigerd en door de douane teruggestuurd naar verkoper.

Of er een certificaat bij zat geen idee, ervan uitgaande dat het officieel van het merk van m’n horloge is, zou zeggen van wel.

Zonde, wilde een originele voor minder dan 100 euro. In NL bij de dealer durven ze 550 te vragen!

Er zit geen CITES-certificaat bij omdat ze bij kweken en villen van die beesten zich geen bal aantrekken van de meest minimale vormen van dierenwelzijn c…q. de daarvoor door de CITES gestelde vereisten. Je koopt dus een stuk dierenleed.

4 likes

Ik heb in de afgelopen maanden zonder problemen een 6-tal banden uit Vietnam & Thailand ontvangen. Kwestie van geluk want er is altijd de kans dat een zending gecontroleerd wordt. Als het betreffende dier niet genoemd wordt in de douaneverklaring zal het wel meevallen denk ik.

Of je het moreel kunt verantwoorden is natuurlijk een hele andere en persoonlijke kwestie.

Kom al jaren in Thailand, in april ben ik weer in Thailand, zal eens gaan zoeken naar een paar Croc’s nooit bij nagedacht vaak gezien.

Wat als deze al aan je horloge zit. Je hoeft toch niet altijd je certificaat bij te hebben???