Alpha Paul newman panda

Als ik mag geloven wat ik op de Britse fora lees, is de alpha Paul newman panda met notabene een seagull uurwerk deze ook gebruikt worden in horloges van 500 a 600 euro, een miskoop à la crème.

Waardoor komt dit en heeft dit niet zozeer met het uurwerk te maken alswel met de kwaliteitscontrole ,de horlogeband, de horlogekast.

Ook lees ik dat mensen niet weten aangezien het een handopwinder is de kroon de verkeerde kant opdraaien en hem daardoor naar de ruk draaien.

Of als het regent zou je hem niet op de fiets kunnen dragen omdat ie zo lek als een mandje zou zijn.

De horlogeband snijd in je polsen.

Of ga ik nu iets te snel door de bocht?

Om in termen van Paul Newman te blijven.

Kortom wat is er waar en niet waar over de alpha Paul newman panda.

Ik denk het wel :wink:

Seagul komt in verschillende gradaties, bij Alpha vindt je de goedkoopste, maar dan nog zeker niet slecht (zeker niet voor het geld wat je daar voor een horloge betaald)

De Paul Newman van Alpha is solide gebouwd met zowel geschroefde kroon als pushers. En uiteraard kun je een handopwinder “doordraaien”, maar dat gaat niet zonder kracht.

En ja… voor meer geld krijg je meer kwaliteit, maar dat neemt noch steeds niet weg dat je met gevoel aan de knoppen moet zitten :smiley:

Mijn ervaring met Sea-Gull is heel positief. Er zijn inderdaad gradaties (ze maken ook enorm dure double tourbillons). Net ietsje minder dan de Zwitserse en Japanse alternatieven, maar de prijs maakt een hoop goed.
Echt een merk/fabrikant in opkomst. Ik hoor toch regelmatig mensen klagen over hoe ETA met de kleinere merken omgaat (ook stoppen ze geloof ik met leveren aan bepaalde merken?) dus ik denk dat we in de toekomst veel meer horloges met Sea-Gull (en vergelijkbare fabrikanten) uurwerken gaan zien.

De kwaliteit van Chinese uurwerken (en producten in het algemeen) gaat met het jaar omhoog. Zolang je verwachtingen maar wel realistisch zijn :).

Yep maar een veel gehoord probleem, deze hoor ik ook weleens van collega’s bv van Chinese automaten is dat als het uurwerk stopt, en je gaat ermee naar een uurwerk maker dat er snel gezegd wordt die is niet meer te maken.

Hoe moeten de Chinezen dit gaan oplossen?

zuidwes Schreef:

Yep maar een veel gehoord probleem, deze hoor ik
ook weleens van collega’s bv van Chinese automaten
is dat als het uurwerk stopt, en je gaat ermee
naar een uurwerk maker dat er snel gezegd wordt
die is niet meer te maken.

Hoe moeten de Chinezen dit gaan oplossen?

Niet dus…

Dit is voor mij een reden om geen Chinees te kopen.

zuidwes Schreef:

Dit is voor mij een reden om geen Chinees te
kopen.

Veel draagplezier dan maar.

Ik zou zelf sowieso al geen alpha kopen, maar ieder zijn eigen ding :slight_smile:

Tja, wat zal ik er van zeggen…

Deze loopt al heel wat jaren prima. Band is inderdaad ruk :wink:

zuidwes Schreef:

Yep maar een veel gehoord probleem, deze hoor ik
ook weleens van collega’s bv van Chinese automaten
is dat als het uurwerk stopt, en je gaat ermee
naar een uurwerk maker dat er snel gezegd wordt
die is niet meer te maken.

Hoe moeten de Chinezen dit gaan oplossen?

Dat is natuurlijk iets wat beter gaat worden. Het ‘gedrag’ van horlogemakers is ook goed te verklaren door de slechte kwaliteit van 10 jaar geleden. Inmiddels is de kwaliteit echt beter. Ik heb toevallig dit weekend nog even met een nieuw Sea-Gull uurwerk zitten spelen en ik was positief verrast. Maar dat was wel een ‘duurder’ horloge (kleine €300).

Nu is het ook vaak zo dat de horloges uit het buitenland komen en het dus lastig is met de garantie. Op het moment dat er een importeur is en de afzet groot genoeg is, zullen er ook meer onderdelen komen.
En bij dat laatste scenario en als er minder risico zijn (dat onderdelen niet meer goed teruggaan e.d.) dan gaan de zelfstandige horlogemakers vanzelf over, want er is geld mee te verdienen :).

Neemt niet weg dat het op dit moment lastig is. ‘Even’ terugsturen naar China is ook een duur geintje. En er komt nog steeds wel een hoop rommel uit China, maar daar is de prijs op dat moment dan ook naar.

Heb er ééntje gehad, de “Panda” uitvoering.
Vond het horloge an sich OK, alleen de band is echt ruk.
Geen SEL en een slecht gestanst logo in de sluiting.
Uurwerk loopt soepel en netjes, redelijk op tijd ook nog.

Dat is ook toevallig. Na de Seagull is mijn interesse naar de ST19 een stuk toegenomen. Dat zou wel eens ‘projectje’ kunnen worden. En vorige week nog eens de Alpha Daytona bekeken, wat een goeie kandidaat zou kunnen zijn.