Alpina horloge +/- 1950-1960

Vandaag dit horloge gevonden tussen de spullen van mijn Opa. Het horloge lijkt goud te zijn en is van het merk Alpina. Kan verder geen modelnummer vinden.
Ze hebben het gekregen voor 12.5jr huwelijk.
Heb hem opgewonden en hij werkt direct weer, dus wel kwaliteit :slight_smile:

Wie kan er wat meer over vertellen ook benieuwd naar de waarde uiteraard :slight_smile:

5 likes

Zie je een goudmerkje dan?
Mooi horloge, maar gelijk lopen na lang stilstaan zegt niet altijd iets over de kwaliteit. Wel dat de olie ingedroogd is.

als je het dekseltje kunt openmaken (foto uurwerk en binnenkant deksel) kunnen we je gerichter info geven.

Als hij al lang stilligt en je bent van plan hem weer regelmatig te gaan dragen zou ik alleszins wel een onderhoud laten uitvoeren.

Op eerste gezicht lijkt het me een gouden kast.
Een servicebeurt zou ik ook niet op besparen als je er lang van wil genieten. Ingedroogde olie zorgt voor slijtage.

Goudprijs, en indien 18k een redelijk bedrag. Denk goud vanwege kleur caseback, maar moeten stempels op staan.

Alpina is een goed merk, maar niet een super verzamelwaardig merk. Dus misschien nog een kleine plus voor merk, uurwerk en staat.

De plaat vind ik een beetje vreemd ogen, zonder minutenspoor. En de kroon lijkt me ook ooit vervangen.

Horloge oogt meer 50s dan 60s.

Volgens mij heb ik dezelfde, en ik weet heel zeker dat deze uit 1960 komt:

4 likes

Beide lijken identiek aan mijn klokje, waar nooit een wijzerplaat, kroon of iets anders behalve het bandje aan vervangen is.

Bij die van jou zie ik andere indices, de 12 valt extra op.
Een vergelijking is beter te doen aan de hand van het mechanisme, dus TS: open (laten) maken en kijken welk caliber is gebruikt.

2 likes

Gave band combinatie ook :ok_hand:
Dragen en genieten

1 like

Het horloge is mee naar de juwelier geweest en het is volledig goud. Voor de liefhebbers hier een doodzonde denk ik, het horloge wordt omgesmolten naar een gouden ring. Dan blijft het goud toch in de familie. Het klokje is ook echt te klein voor mijn 19cm pols.

Bedankt voor de adviezen en info!

3 likes

Jullie horloge, jullie keuze :+1: het uurwerk kan je nog mensen blij mee maken

3 likes

Doodzonde… als de kast is omgesmolten, doe je niets meer met het uurwerk.
Denk er nog eens goed over na… weg = weg en mogelijk verandert ooit je smaak en draag je weer kleiner… kwestie van wennen…

2 likes

Heel erg zonde, zo’n mooi exemplaar.

1 like

Ik zou m zelf ook nooit smelten, maar het is ook wel een mooi idee dat je nog wat doet met t goud.

1 like

Zonde, meer wil ik er niet over kwijt! Als je em nu verkoopt aan goudprijs kan je daar ook een ring van maken en zijn zowel een liefhebber als jij er content mee.

2 likes

Auw :expressionless:

1 like

Ik heb geen idee wat hij dan opbrengt, kan op het internet ook geen waarde vinden van dit model. Misschien moet ik hem eerst maar hier in het blauwe gedeelte zetten en kijken of iemand hem wil kopen

2 likes