Alpina kelder vondst

Beste HF’ers,
Onderstaand Alpina horloge hebben wij gevonden bij het opruimen. Weet iemand of dit nog waarde heeft, de geschiedenis, welk jaar en/of uurwerk?


Heb je een betere foto van de plaat met wijzers , en van t pootje met de stempel? Werkt het horloge?

Verwacht sowieso geen enorme bedragen. Alpina is een prima merk… Maar niet zo verzamelwaardig als sommige andere merken.

Dank voor je reactie. Ik heb betere foto’s gemaakt.

Dank voor je reactie. Ik heb betere foto’s gemaakt. Wat bedoel je met de stempel?

Er lijkt aan de achterzijde een stempel in het pootje te zijn geslagen. Dit zou er op kunnen wijzen dat de kast van massief goud is. Wat de waarde van het horloge zou kunnen verhogen naar de actuele waarde in goud.

Het dekseltje eraf (laten) wippen en kijken of er iets aan de binnenzijde staat.

Wat een leuk dingetje en visueel in goede staat!
De wijzerplaat ziet er verbazingwekkend gaaf uit.
Waarschijnlijk een seventies horloge, degelijk merk maar geen verzamelaarswaarde.

Indien alleen geldelijke waarde belangrijk is dan is het de waarde van het goud indien het een gouden kastje is. Maar dat zal geen huge bedrag zijn en bovendien zonde dit horloge in deze staat om te smelten!
Hoeveel mm doorsnede?

Schoonmaken, glaasje polijsten, een nieuw kroontje, een beurtevoor het uurwerk kost je bij de horlogemakers hier op het forum de kop niet.
En dan een mooi ècht croco of hagedisbandje erop en je hebt een heel leuk horloge!

Denk zelf wat eerder, midden jaren 50, begin jaren 60. Op je foto’s lijkt de deksel goudkleurig… in combinatie met een teken op de lug zou het een gouden alpina kunnen zijn… wat hem tenminste de materiaalprijs waard maakt.

Ben het met @BG1 eens dat de plaat in goede staat lijkt… en als het aantal mm doorsnee zonder kroon ook groot genoeg is is het een leuk horloge…

Heeft het sentimentele waarde of is het van onbekenden/vorige eigenaars die het in jullie huis hebben achter gelaten?

1 like

Ik vind keldervondst luguber klinken

2 likes

De diameter is rond de 22mm. Het betreft een dames horloge, dus helaas past hij niet bij mijn pols… Het heeft weinig sentimentele waarde, omdat we niet weten van wie het horloge is geweest.

Ik snap dat wel, zoldervondst heeft hier inmiddels ook een smet…

Dank voor jullie reactie. Ik zal hem is langs een juwelier brengen om te kijken of hij hem lopend kan krijgen. Ik ben zelf niet zo behendig helaas.

Breng het naar een echte horlogemaker…
Daar waar men verstand heeft van uurwerken.
Niet naar een Juwelier.
Daar waar men verstand heeft van verkopen.

1 like

Ah! Dank voor de tip, weer wat geleerd :wink: Weet je toevallig een goede in Utrecht (centrum) of omstreken? Mvg

Het horloge werd gevonden in een berg hompen vlees.

Dat beeld krijg ik er ook een beetje bij.

2 likes

Haha wees gerust het horloge is gevonden in een kelder met antiek :slight_smile:

1 like

Dan zou ik hem ook niet meer lopend proberen te krijgen… als je er geen doel voor ziet.

Als het is goud zou ik het laten smelten… al vind ik dat een treurig eind.

Nee, wel in Spanbroek, bij Alkmaar…
Maar iemand hier op het forum weet vast en zeker wie in regio Utrecht een goede is.
Succes.

Eens, dat zou een treurig einde zijn. Mijn vriendin heeft interesse om hem te dragen, dus dan zou het nog voor een mooi doel zijn.

Thanks!

Spanbroek bij Alkmaar is wel een hele goede, maar ook hele dure.

Je zou misschien @vouwfietser kunnen vragen? Die woont in Weesp… Maar weet niet of hij dames uurwerken doet.

Denk dat t al snel om een fors bedrag gaat bij een reguliere juwelier.