Maar nu komt het. De prijzen van deze horloges liggen ver uiteen voor hetzelfde model. Dit is mij al eerder opgevallen. Vanwaar zo’n grote spreiding?
Ook gebruikte exemplaren zijn een stuk goedkoper dan retailprijs. Dus ze schrijven ook nog eens een hoop af.
Hoe komt dit? Het zijn volgens mij degelijke horloges met een Zwitsers uurwerk uit de Frederique Constant fabriek?
Afschrijving - mensen zoeken nu eenmaal niet naar een gebruikte Alpina. Da’s een beetje het punt. En ik vind zelf de looks all over the place, switching to English altogether.
Ik vind ze vooral druk en rommelig. Je foto vermindert dat gevoel niet… Ik zou dan voor een jonge gebruikte gaan, als je die afschrijving laag wilt houden.
Als je weinig of geen afschrijving wilt kan je eigenlijk maar bij een paar merken zijn, denk aan Rolex, Patek etc, en daarbuiten de wat meer specifieke modellen. Om maar iets te noemen, volgens mij doet bijvoorbeeld de Seiko SARB017 het wel redelijk tov de originele listprijs.
IK heb vroeger wel 5 jaar gekeken naar een Alpina Avalanche Extreme Regulateur (Unitas uurwerk), die vond ik echt lelijk, maar ik vond die ook wel wat hebben en na zo’n 5 jaar besloten dat ik die toch wilde hebben. Maar in Nederland vond ik hem schreeuwend duur.
Heb hem uiteindelijk bij een Nederlandse Duitsland gekocht (Tjibbe), die was AD en kon mij die leveren met een hele mooie korting.
Ik heb hem nog steeds, draag de Alpina eigenlijk heel weinig en heb er uiteindelijk nog steeds een haat/liefde verhouding mee, maar doe hem niet weg
Weinig vraag. Het zijn goede horloges en hoewel onderdeel van de dezelfde holding als FC, komt het niet uit die fabriek. Het staat hoger op de horloge-hiërarchie, heeft eigen atelier en heeft meer historie (voor wat dat waard is). Inmiddels zijn beide merken eigendom van Citizen.
Ik ben niet van plan er één te kopen. Maar op een avond zit je op de bank een beetje naar horloges te kijken en toen vroeg ik mij dat dus af. Je komt ze ook niet vaak tegen op het Horlogeforum. Denk ook dat veel mensen voor dat geld wat een Alpina kost liever een meer gerenommeerd horloge kopen.
Komt er misschien nog wel een keer, alleen voorlopig geen budget.
Dat ze flink afschrijven is voor mij alleen een voordeel, ik koop graag gebruikt voor een mooie prijs.
Maar ik denk dat je met merken zoals Edox en Ebel dezelfde discussie hebt, en zelfs met b.v. Maurice Lacroix … er zijn maar een paar merken en modellen waarbij de afschrijving in het begin meevalt.
Net deze gekocht. Mooie rustige plaat. I.d.d. in de blackfriday sale gekocht met bijna 50% korting. Hoef er ook niet op te verdienen of te flipperen want dit is een blijvertje: