Alpina Register (Chronografen en Pre-War)

Enige jaren ben ik al een enthousiate verzamelaar van vintage horloges van het merk Alpina. Voornamelijk chronografen en speciale pre-war stukken.

Om alle informatie wat ik heb en weet goed te documenteren ben ik een register aan het maken en uiteindelijk wil ik deze ook delen.

Maar ik zou graag meer hulp hierbij willen! Dus heb je een Alpina chronograaf uit de jaren '50 of ouder en wil je helpen om het register aan te vullen? Of heb je een Alpina horloge met een ingegraveerd deksel met datum zodat ik dit kan koppelen aan het serienummer? Dan hoor ik dat graag!

Tevens ook accesoires, doosjes, advertenties etc. van voor 1950 is van waarde!

Alvast bedankt en hier nog een 943 uit de vroege jaren '40…

12 likes

Dit zijn vooralsnog de enige reclame uitingen van Alpina over hun chronografen. Grappig dat Alpina (moderne merk) zelf in hun heritage boek heeft vermeld dat de Alpina 4 chrono in 1959 is geĂŻntroduceerd terwijl de serial nummers op de kasten van voor '46 komen.

En dan deze kastvorm die ik niet 100% heb kunnen identificeren.

3 likes

Interessant - hoe ver is het register? Heb je een beeld van hoe de nummers zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld? Ik zie vaak dat er een nummer van zes cijfers en daarboven of onder nog een nummer van 2 cijfers. Weet jij wat dat betekent?

1 like

Ik heb een Alpina zakhorloge gezien bij Veerman in Huizen met een datum uit 1914. Het nummer is 132796 met daaronder nog 30. Zelf heb ik er een met alleen nummer 151437 (geen twee cijferig nummer eronder) ik dacht altijd dat het uit 1901 moest zijn - maar ik vraag me af of dat klopt met een lager nummer dat van 1914 is

1 like

Ik ben al een stuk op weg maar nog niet publiceerbaar. Alle Alpina’s hebben een chronologische serial. In de jaren '20 week dit af en de serienummers op zakhorloges lopen niet gelijk aan de polshorloges al zijn er enkele uitzonderingen.

Polshorloge serienummers tussen de ongeveer 100xxx en 150xxx zijn tussen 1940 en 1945 geproduceerd.

1 like

Ik ben nog steeds op zoek naar toevoegingen aan het register. Heb je of ken je iemand met een Alpina chronograaf of Alpina met datum inscriptie. Let me know!

Beide Alpina 943 chronografen uit de collectie waarvan de linker de vroegste is die ik ooit ben tegengekomen.

5 likes

Omdat er vrij weinig data bekend is over Alpina chronografen uit de jaren 20-40 heb ik er een item aan gewaagd met wat ins-and-outs over deze prachtstukken.

2 likes

@vintage.view Het zijn zeker leuke en interessante horloges :star_struck:
Ik heb ook een, maar dan een Alpina militaire zakhorloge voor en tijdens WW2, gebruik makend van beroemde Minerva cal. 19/9 uurwerk.
Groeten Iwan :motorcycle:

80b232a3be03179a9ae59ead6ae45fe3619084eb_1_429x499

e362f9b0fa3663ee31039ae9571b6f0c48e2ae3d_1_596x500

3 likes

Prachtige horloges :heart_eyes:

Gaaf! Ja die “anonymous” dials zijn echt heel tof.

1 like

Leuk dat je zo veel tijd en moeite steekt in het verzamelen en ordenen van informatie over Alpina horloges. 20 minuten geleden had ik nog nooit van het merk gehoord, maar ik heb genoten van de info op je website.

Veel succes met het uitbreiden van je register!

1 like

Thanks! Ja het onbekende maakt het nog spannend waar veel andere merken tot in ieder detail zijn gekenmerkt.

Paar updates gedaan bij de “Cylindrical cases” en alle advertenties toegevoegd die ooit gemaakt zijn waar een Alpina chronograaf is afgebeeld.

Als iemand nog een Alpina chronograaf weet te vinden dan hoor ik dat graag!! (niet de moderne)