Alpina Startimer Pilot Automatic Chronograph, mijn eerste mechanische horloge

Beste allen,

Sinds 3 december 2017 ben ik lid van dit forum, maar voorstellen heb ik mij nog niet gedaan. De hoogste tijd om daar verandering in te brengen.

Mijn naam is Bob Wevers, 37 jaar, en al van jongs af aan een enorm horlogeliefhebber. Jarenlang ging het mij alleen om de looks, maar de afgelopen jaren heb ik ook steeds meer interesse gekregen in de techniek. Niet dat ik daar inmiddels verstand van heb, maar het functioneren van mechanische horloges intrigeerde meer en meer. De afgelopen jaren heb ik mij lopen verlekkeren aan foto’s, tijdschriften, YouTube filmpjes en verhalen op dit forum, tot het afgelopen november eindelijk zover was: de aanschaf van mijn eerste mechanische horloge! Een Aplina Startimer Pilot Automatic Chronograph.

Alpinastartimer

Wat een fraai horloge is dat! Weinig toeters en bellen, maar een prachtige kleur wijzerplaat, mooie wijzers (klassiek en modern tegelijk) en een stoere 44mm kast. En dan het gevoel dat de mechaniek mij geeft. Uiteraard is dat niet uniek aan deze Alpina, maar je hoort het horloge lopen en de rotor draaien. Ook als je de chronograaf indrukt voel je echt dat je mechaniek in gang zet en de accuratese en afleesbaarheid van de chronograaf. Ik vind het allemaal schitterend!

Van mijn vrouw heb ik daarbij een Alpina vouwsluiting bij het horloge gekregen. Op de één of andere manier vind ik dat zo’n sluiting het horloge helemaal afmaakt. De vouwsluiting combineerde alleen slecht met de originele horlogeband, doordat die band te grote gaten heeft en de sluiting regelmatig losschoot. Ondertussen gebruik ik daarom een nieuwe cognac-kleurige horlogeband. Dat combineert prima, maar eigenlijk ben ik op zoek naar een leren gele horlogeband. Op de site van Van der Gang Watches staat een Classic GMT horloge met een gele band en die combi klopt helemaal wat mij betreft. Ik ga @Ko-Banden vragen of hij iets voor mij kan betekenen. Over hem lees ik alleen maar positieve berichten op dit forum en hij heeft al eens een bandje voor een Alpina gemaakt met de vouwsluiting die ik nu ook heb.

Misschien is het ook goed om mijn forumnaam nog even toe te lichten. Mijn forumnaam heeft namelijk alles te maken met mijn Alpina. Ik ben vorig jaar - op mijn “oude” dag - afgestuurd als Master Fiscaal Recht (LLM). Het was een deeltijd studie naast mijn fulltime baan en heeft dus wel wat inspanning gekost. Om te vieren dat ik afgestudeerd ben, heb ik een feestje gegeven voor familie en vrienden. Ik heb hen geld gevraagd om een blijvend aandenken te kunnen kopen in de vorm van mijn eerste machanische horloge. Hun gulle gaven maakten de aanschaf van mijn Alpina mogelijk met als kers op de taart dus de vouwsluiting die ik van mijn vrouw heb gekregen. De Alpina is voor mij dus meer dan alleen een horloge. Het is ook een blijvend aandenken…

De vraag is of het bij de Alpina blijft. Ik denk uiteindelijk van niet, want horloges zijn toch een vorm van verslaving. Persoonlijk vind ik Hanhart horloges ook erg mooi. Net als Alpina een merk met historie, maar dan ook nog volledig op eigen benen. De door hen onlangs uitgebrachte Pioneer One vind ik te gek. Inclusief roterende bezel en een aantrekkelijk prijskaartje. Een mooi dagelijks horloge, maar als het om Hanharts gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een monopusher. En onder het motto: “je moet altijd iets te wensen overhouden”, als ik toch ooit eens een Van der Gang …

Rest mij jullie voor te bedanken voor de vele uren leesplezier die ik al heb gehad op dit forum.

Hartelijke groet,

Bob Wevers

36 likes

Welkom op het forum Rob! En gefeliciteerd met een prachtig aandenken aan een geleverde prestatie. Geniet ervan!

1 like

Welkom!
De gele band vind ik zelf wel erg gewaagd, misschien kun je ook een zwarte band laten maken met een geel stiksel? Zo is het horloge ook beter draagbaar bij minder sportieve kledij.
Zelf heb ik via via ook een aantal ko banden, welke inderdaad goed van kwaliteit zijn.

1 like

Welkom op dit forum en gefeliciteerd met je behaalde graad en je nieuwe aanwinst natuurlijk. Vind Alpina zelf een interessant merk met mooie modellen.
Ik houd zelf ook wel van een kleurtje, al vind ik een gele band op zo’n ingetogen horloge misschien wel iets “too much”. Maar je moet het gewoon doen zoals je zelf in gedachten hebt.
Veel plezier met de aanwinst. :+1:

1 like

Heel hartelijk welkom! Wat ben jij een doordouwer! Dat horloge is je van harte gegund en ik vind het een fraai exemplaar. Op Uhrforum staan ze ook soms gebruikt te koop en altijd weer moet ik me inhouden. Bovendien is 44 mm voor mij echt te groot.
Maar wat een mooie introductie en wat een motivatie!
Veel plezier hier!

1 like

Welkom ! Een mooie keus. Denk wel dat ie blijft, mede gezien zn sentimentele extra waarde… :grinning:

1 like

Welkom op dit forum Bob. Hele mooie eerste mechanische aanschaf hoor! We kijken uit naar je toekomstige bijdrages hier. Draag hem in goede gezondheid.

Gr. Hans

1 like

Welkom :grin:

1 like

Gefeliciteerd met je afstuderen en met deze mooie Alpina! Je hebt een goede smaak!

1 like

Welkom en een prachtige Alpina.
Je Hanhart verlangen deel ik helemaal, staat bij mij boven aan de wishlist.
Nog een ideetje wat betreft het nieuwe bandje wat je gaat bestellen, het zou heel fraai zijn als het bandje meeloopt met de kast, dus een beetje rond.
Dan zie je de gaten tussen band en kast ook niet meer en sluit het bandje mooi aan bij de kast.

groetjes Lenno

1 like

Van harte welkom en prachtig horloge!

1 like

Gefeliciteerd met je mooie Alpina. Prachtig merk met historie en erg mooie en degelijke horloges.

Ko kan zeker een mooie band voor je maken op de originele Alpina vouwsluiting. Dat heeft hij voor mij al enkele keren gedaan en echt super mooi. De laatste was de bruine band op onderstaande foto’s:
imageimage

1 like

Amice, welkom. Mooie introductie. Mooi horloge. :+1:

1 like

Hele fraaie Alpina! :+1:

1 like

Welkom op HF en gelijk een mooie binnenkomer met een zo’n mooi horloge! :+1:

1 like

Welkom Bob, mooie keuze deze Alpina!:+1:
Naar mijn mening een merk wat hier te weinig zien en dat is jammer. Goede kwaliteit en een eigen gezicht.
Groeten van een verre neef😊

3 likes

Lieve vrouw heb je. Draag haar op handen.

2 likes

Welkom en een prachtige Alpina chrono.

1 like

Beste Bob,

Van harte welkom op dit leuke forum! Prachtige Alpina en een mooi merk. En wat een lekker horloge om mee te beginnen in de mechanische hoek. Veel plezier hier en maak je geen zorgen, je gaat uitbreiden :joy:

1 like

Bob, welkom op HF!

1 like