Alpina Startimer stopt met lopen tijdens niet dragen

Ik lees al langer mee op dit forum en heb hier al drie mooie horloges kunnen aanschaffen. Ik zal mij binnenkort eens voorstellen en mijn bescheiden collectie tonen. Mijn laatste aanschaf via dit forum was een Alpina Startimer Pilot Chrono Big Date zonder originele band. Inmiddels is de Alpina voorzien van een handgemaakte bund strap. Ik heb een foto.bijgevoegd.

Ik heb gemerkt dat de Alpina stopt met lopen als ik hem een tijd niet draag. Zodra ik de tijd echter weer heb goed gezet en het horloge om mijn pols doe loopt hij weer prima. Aangezien het een quartz uurwerk betreft verbaasd me dit.

Heeft mijn Alpina een of andere ā€˜power save mode’ of zoiets, die het leeglopen van de batterij beschermt bij het langdurig stil liggen van het horloge. Of is de batterij aam het einde van zijn latijn ? Over optie 1 kan ik online niets vinden. Optie 2 lijkt me ook sterk, want als ik het horloge draag werkt hij prima en kan ik ook de chonograaf gewoon gebruiken (al doe ik dat zelden). Of is er een andere verklaring.

Mocht de batterij aan vervanging toe zijn: waar laat ik dat doen? Mijn andere quartz horloges zijn een Invicta lefties en daar vervang ik de batterij zelf. Bij de Alpina is het wellicht verstandiger om dat te laten doen. Maar in de juwelier om de hoek heb ik niet heel veel meer vertrouwen dan in mijzelf.

2 likes

Heel vreemd verhaal. Is geen Swatch Group, dus waarschijnlijk een Ronda (en geen ETA) uurwerk. Een wat flauw wordende batterij kan rare symptomen hebben; vooral bij chrono’s. Maar wat je hier beschrijft is wel wonderlijk.

Power save mode bestaat volgens mij bij in elk geval Citizen - maar dan springt je horloge ook weer naar de juiste tijd. Telkens handmatig verzetten is zeker niet de bedoeling geweest hier.

1 like

Hoezo kan daar geen ETA uurwerk inzitten? ( serieuze vraag )

Swatch Group levert alleen aan gelieerde merken. Alpina hoort daar niet bij. ETA is 100% Swatch Group eigendom.

Heel veel merken werken (noodgedwongen, het wordt er hier niet beter op) inmiddels met de mechanische ETA-klonen van Sellita en STP.

2 likes

Ik neem je kennis niet in twijfel, :pray: maar mijn CWC G10 heeft er een ETA F06.402 Quartz uurwerk in zitten. ( CWC is niet gelieerd aan Swatch )

1 like

Hoe oud is die…? :face_with_monocle: :wink: Breekpunt qua levering zat volgens mij rond 2007/2008.

1 like

Deze is van 2023

Dat is dan ook het enige model die dit heeft, de rest van de modellen hebben allemaal Ronda.

1 like

Alpina Calibre AL-372:

1 like

Hm. Kan goed inkoopbeleid zijn geweest. Of de juiste mensen op de juiste plek. Als individu kan ik ook nog wel gesealde ETA-werkjes vinden, soms.

1 like

Ze hebben natuurlijk een ā€œlangeā€ geschiedenis met ETA.
En omdat dit een issued leger model is geweest. gebouwd volgens M.O.D. , mag dit model nog de ETA hebben. Of nog een lopend contract ( Dit laatste weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik zou het me voor kunnen stellen :wink: )

Zoals gezegd hebben alle andere Quartz modellen een Ronda uurwerk, en qua mechanisch een Sellita.

1 like

Klopt helemaal, volgens mij geldt dit nog steeds maar enkel voor mechanische uurwerken. Dus Quartz zou dus gewoon in niet gerelateerde Swatch merken kunnen zitten.

2 likes

De basis ronda 5040B uit @ABCSteed zijn voorbeeld heeft een energie besparings optie, trek je de kroon uit als je hem een tijdje niet draagt?

Power Saving Function:

The 5040.B has a power saving mechanism with pulled out stem (aka hacking which also reduces battery drain). Reduction of consumption with the crown pulled out is approximately 70%. If you leave your crown pulled out because you aren’t wearing the watch as frequently as usual, just be careful of how you store it. Don’t forget that the crown is pulled out or unscrewed or you can catch it on something and potentially break the stem. It’s also worth noting that leaving the chronograph function running constantly will cause the battery to drain faster.
Ronda Caliber 5040.B Watch Movement

1 like

Blijft hij altijd op hetzelfde tijdstip staan? Doet hij het ook als je hem op zijn kop weglegt? Check eens wat de onderlinge afstand is tussen de wijzers. Kijk ook eens of je kunt zien of de wijzerplaat mooi gecentreerd ligt (gat in het midden). Daarnaast kan het ook nog zijn dat de contacten van de batterij niet goed klemmen en hierdoor een wisselend contact hebben.

Bijna de zelfde symptomen had ik ook met mijn Tissot Chrono.
Bleek achteraf toch aan de batterij te liggen.

2 likes