Alpina zakhorloge

Dit zakhorloge gekregen voor loop cq sloop.
Op het uurwerk staat Alpina 301. Denk caliber.
Serie nummer is 56507.
Nummer op deksels is 456835.
Kan op internet niets vinden over caliber 301.(Of ik zoek niet goed)
Ben eigenlijk benieuwd wat er over dit uurwerk bekend is of waar te vinden.
Met zoveel expertise op dit forum is er toch wel iemand die mij verder kan helpen?
Bij voorbaat dank.
Paul.

3 likes

Ziet er nog een tof ding uit. Een Alpina 301 kan ik ook niet terugvinden maar wel een 331 bijvoorbeeld:

image

Dus het ziet er zomaar naar uit dat je een movement hebt dat weldegelijk in house Alpina is (Alpina heeft ook hopen binnenwerken van vele verschillende fabrikanten gebruikt) maar dat niet gekend is op ranfft. De 331 is van de jaren 20-30 dus als de caliber nummers chronologisch lopen is dit minstens een 100tal jaar oud. Waarde nihil, zeker omdat de balans foetsjie is.

1 like

Als ik de details van het uurwerk bekijk lijkt het mij nagenoeg hetzelfde uurwerk, alleen is de raderkloof een geheel in plaats van twee delen.

Inderdaad, dus klinkt aannemelijk dat die 331 een doorontwikkeling is van deze 301. Jammer dat er geen manier is om ongekende movements toe te voegen op ranfft - al eerder voor gemaild maar nooit antwoord gekregen.

Dank je voor de info. De balans is niet weg maar is er uitgehaald door degene die het weggaf. Heb hem nog. Alleen uit elkaar. E is ook nog een tandwiel defect.

Volgens mij was dat wel de manier om zaken toegevoegd te krijgen, maar geen idee of de man nog heel actief is :thinking:

Ik kan me herinneren dat hij in het verleden best wel actief was op een aantal fora, zo heeft hij mij nl. wel benaderd om foto’s te mogen gebruiken op zijn site.
Ben alleen vergeten van welk(e) uurwerk(jes), zal mijn leeftijd wel zijn… :wink:

1 like