Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Peter en ik ben een onervaren horloge-enthousiast.
Het was mij opgevallen dat er hier echt veel kennis op dit forum zit en vandaar de vraag. Als beginner, waar ga ik best naar op zoek? Met een budget van 250€ per. Voor een mooie basis set van 3 stuks. Dit mogen gebruikte/vintage modellen zijn. Op dit moment ben ik enkel in bezit van een chronograaf van invicta.
Ik ging me eerst laten verleiden door de website watch2day maar ben hier nu, sinds een dag of 2 wat te lezen op dit forum van aan het terugkomen.
Mijn eerste tip is om je streefaantal van drie los te laten. Koop wat je tegenkomt en wat je aanspreekt, beter twee horloges waar je echt blij van wordt dan per se budget overhouden voor nummer drie. Dat budget komt wel weer.
Verder kun je wellicht nadenken over wat voor soort horloge je wilt.
Moet het een dresser of duiker zijn? Mechanisch of quartz?
Tweedehands of vintage?
Vintage wordt vaak afgeraden voor beginners, maar hé wat mooi is, is mooi!
En vervolgens kun je bovenstaande rijtje in de prullenbak gooien want soms kom je gewoon modellen tegen die niet in door jezelf gestelde kaders passen die je toch heel erg aanspreken. En dan moet je jezelf zeker niet daar in tegen laten houden.
Ik zou gewoon “Wat dragen we vandaag” afspeuren of andere topics hier en een beetje kijken wat je leuk vindt.
Neem vooral de tijd, haast is nergens voor nodig.
Een “degelijk merk” is misschien wel handig, maar dat kun je altijd nog dubbel checken hier voor de zekerheid.
Hoi Peter. Welkom. Ik wil je enkele tips geven die je als beginner misschien wat gek in de oren klinken maar als je hier wat meer en langer rondhangt zul je het snappen.
Vooral mechanische horloges zijn hier favoriet, automaat en handopwinder. Maar ook de high end merken met quartz zijn wel te pruimen.
Kijk eens rond in het verkoopgedeelte hier en kijk wat je mooi en leuk vindt. Je zult zien dat de meeste aangeboden horloges mechanisch zijn.
Koop wat 2de hands bijvoorbeeld hier op het forum dit is vaak eerlijk en betrouwbaar.
Je kunt zo mijn inziens je smaak bepalen, bevalt een horloge toch niet, dan valt door de 2de handse aanschaf de schade met wederverkopen vaak mee.
Probeer diverse type horloges, duikers, dressers,chrono en vintage. Je zult merken dat je een bepaald type vaker draagt dan het andere. En dit kan best anders uitvallen dan dat je op voorhand had gedacht. Her kun je je smaak bepalen en later wat gerichter op zoek gaan naar je gewenste ‘grail’ zoals we dat hier noemen.
Probeer een horloge te kopen in nette staat en het liefst een full set met papieren doos enz. Dit is veel gewilder voor de eventuele latere verkoop.
Heb je vragen door mijn tips, dan hoor ik graag van je.
_Waar moet ik naar op zoek?
Ik zou zeggen: laat dat los. Je moet niets. Kies met verstand en met je hart. In die volgorde. En ik onderstreep wat al gezegd is: koop mooie, gave horloges; vintage kan later nog wel. Kijk naar je pols en bedenk wat een goede maat is. Wil je een nauwkeurig horloge, wil je een mooi vormgegeven horloge, wil je mooie techniek?
Succes ennne … houd ons op de hoogte. Want dat houdt de boel hier aan de gang.
Ik zit hier nog maar een week, maar hoe meer je leest, hoe meer interessante horloges er op de lijst bijkomen. Voor mij staat de Seiko SKX009 hoog op de lijst. Ik vind Seiko sowieso qua prijs/kwaliteit erg interessant en ze hebben mooie modellen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
En over watch2day. Ik ben daar ook begonnen en kijk er nog steeds dagelijks. Je mag de horloges niks vinden, maar ik heb het idee dat die site wel voor veel mensen de opstap geweest is voor het serieuzere werk.
Mijn advies is ook om eerst in het verkoopgedeelte te speuren naar wat je mooi vindt. Een merk als Seiko doet het goed in de 150-500 categorie, en heeft een breed scala aan modellen.
Beslis niet te snel want de categorie 500-2000 lonkt al heel snel naar je wanneer je het virus te pakken hebt en dan is wellicht 1 horloge al voldoende om je trek te stillen ipv 3 horloges uit het lagere (maar niet minder mooie) segment.
Mijn advies is ook om eerst in het verkoopgedeelte te speuren naar wat je mooi vindt. Een merk als Seiko doet het goed in de 150-500 categorie, en heeft een breed scala aan modellen.
Beslis niet te snel want de categorie 500-2000 lonkt al heel snel naar je wanneer je het virus te pakken hebt en dan is wellicht 1 horloge al voldoende om je trek te stillen ipv 3 horloges uit het lagere (maar niet minder mooie) segment.
Ik zou zeggen ga morgen naar de rikketik in houten en geef je ogen de kost.
Er zijn daar allerlei soorten horloges en misschien iets wat je erg mooi vind.
Welkom en veel plezier en wijsheid op dit forum.
Ik kan je moeilijk adviseren, voor mij is het een kwestie van smaak. Met een zit je eigenlijk altijd goed.
Welkom hier, in de Nederlands-Belgische krochten van horloge internet. Seiko en Tissot kun je je geen buil aan vallen. Zowel in quartz als mechanisch van budget tot dikke beurs volop keus. Seiko heeft daarnaast nog kinetic, wat een soort van hybride is. Batterij die oplaadt door beweging van je pols.
Zoals hiervoor vermeld: hou Horlogemarkt op dit forum in de gaten, en het topic “wat dragen we vandaag”. Daar zou je voldoende inspiratie op moeten kunnen doen.
Het is hierboven al een paar keer gezegd maar ik zeg het dan nog een keer. Laat het aantal van 3 los. Zoek naar één mooi model voor het bedrag dat je noemt. Seiko, Oriënt, Citizen zijn een goede “Beginners” in mijn ogen.
Veel plezier. En je weet het: “De jacht is vaak mooier dan de vangst”.
en als tip leer zo snel mogelijk bandjes wisselen, zodra je een horloge hebt dat je niet bevalt kan een ander bandje al genoeg zijn om dat klokje opeens een heel ander smoel en gevoel te geven.
Morgen naar de Rikketik en het topic ‘wat dragen we vandaag’ op het gemak volgen. Dat geeft goede richting aan je voorkeuren. Die eenmaal bepaalt ga je op zoek naar deze. Dat uiteindelijke zoeken van je favoriete horloge is namelijk ook heel leuk!