Als de verveling toeslaat II

Bij gebrek aan horloge reparatie en restauratie projectjes heb ik dan maar tijd besteed aan het maken van hulpgereedschapjes voor het produceren van banden.

Eerst een paar klemmetjes in mijn werkbank geschroefd en vervolgens hulpmiddelen gemaakt voor het op maat snijden van banden en het aftekenen van stiknaden. Het begint verdorie wel op productie te lijken.

Groeten,

Coos

34 likes

Ziet er indrukwekkend uit. Kun je met een paar foto’s demonstreren hoe het werkt?

Dit vraagt om een filmpje

Rob

1 like

Van de nood een deugd maken, noemen we dat. Goed bezig! :+1:

Wanneer kun je mijn bandje opsturen?? :+1:

Goede tijdsbesteding, toch?

Het leek me wel we duidelijk hoe dit werkt. Hier dan toch een paar foto’s:


De gleuf is voor banden met een vulling zodat deze niet plat gedrukt wordt.

Groeten,

Coos

9 likes

Goed bedacht. Altijd knap hoe iemand een idee hoe iets te maken kan omzetten naar de praktijk. Lijkt simpel maar ik zou het niet kunnen maken.

Na lang wikken en wegen heb ik toch maar besloten dat ik een eigen horlogekastje wil ontwerpen en produceren. Eerst maar een proto in aluminium en na eventueel redesign in titanium.

Dit wordt het basis ontwerp:

Zoals jullie zien stam ik nog uit het 2D tijdperk maar dat stemt overeen met mijn productiemethode. Het ontwerp bestaat uit twee modules, het kastje en een cilindrisch binnenwerk waarin het glas, afdichtingen en uurwerkje wordt gemonteerd. Dit is voor mij eenvoudiger te produceren en zo kan ik beide wisselen voor alternatieve oplossingen. Het geheel wordt afgesloten met een schroefdekseltje.

Met behulp van de volgende machines, gereedschap en heel veel geduld zou het moeten lukken.

Ik moet nog een paar details invullen. O.a welke kroon en kroon afdichting ga ik gebruiken.
Verder wordt de eerste een quartz maar wil ik de definitieve uitrusten met een automaat.

Hiervoor heb ik nog wel wat advies nodig. Welk uurwerk zouden jullie mij aanraden? Mijn wensen zijn een betrouwbaar automaatje van €50 tot €75. Tips zijn van harte welkom.

Groeten,

Coos

2 likes