Stel, je moet aan een autofiel uitleggen wat het verschil is tussen het ene merk horloge en het andere, hoe zou jij het dan indelen.
Dus bijvoorbeeld; Rolex is een BMW serie 4 of hoger, Tudor is BMW serie 1 t/m 3, Breitling is met dezelfde motor als de tudor, maar misschien dan een Audi? En de seiko 5 is een citroen c1?
Ik vind het een voorbeeld van merkengeilheid.
Welk merk spijkerbroek, sneaker, zonnebril, telefoon, audio, fototoestel.
Het merk maakt de man hier vaak, niet het horloge.
Ik denk dat dat over alles is. Je kiest een merk wat bij je past, in je portemonnee, je gevoel erbij, hoe je gezien wilt worden en etc. Zelfs als het merk je niet uitmaakt, boeit het je stiekem toch, want dan maakt het uit dat anderen dat moeten zien en begrijpen. Je bent links of rechtsom, een sociaal dier en dus afhankelijk van het gevoel wat de mening van anderen jou geeft.
Mogen we trouwens terug naar de discussie… lijstjes wil ik zien, hoe zou jij het indelen. Prijs/kwaliteit boeit me niet zo, tenzij het is dat de kwaliteit van automerk X net zo ruk is als van horloge y.
Rolex is zonder twijfel mercedes.
Ze hebben allebei smaak en een sterke uitstraling.
Ook worden zowel de nieuwe als de vintage modellen gebruikt in het heden.
Allebei de meest gebruikte high class products.
En hebben een high class imago maar worden desalniettemin in enorme hoeveelheden door geroboriseerde fabrieken in elkaar gezet.
Zijn goedkoop genoeg voor de gemiddelde patjepeeër om nieuw danwel gebruikt op de kop te tikken. Beide ijzersterke merken die iedere sjappie als duur herkent en dat is een belangrijk deel van de aantrekkingskracht.
Patek phillipe - Rolls Royce. Superieur en met de hand afgewerkt maar daar betaal je dan ook voor.
Rolex - Mercedes. Al sinds het begin leidend in beide industrieën. Van A tot S klasse (OP tot Submariner) met altijd oog voor detail en super strak afgewerkt.
Tudor - Audi. Nèt niet zo mooi als zijn Duitse tegenhangers met wat uitschieters daargelaten.
Seiko - Toyota/Daihatsu. Starten en lopen. Het interieur was in de jaren 90 altijd heel sober maar kon ook niet stuk gaan. Motorisch nooit problemen, loopt makkelijk 500.000 km.
Timex - Ford. Is vanaf het begin al een grote speler in de industrie. Een van de eerste met auto’s aan de lopende band. Jarenlang een beetje saai en hetzelfde als de rest gebleken, tegenwoordig weer op de betere weg door goede en zuinige motoren.
Casio - Subaru. Niet moeders mooiste maar brengt je echt overal. Modder, ijs, water noem het maar op, hij laat je nooit in de steek.
Waar delen we de nieuwe Alfa Romeo Giulia QV in, sexy, messcherp, dijk van een motor, veel waar voor je geld, beter dan al zijn concurrenten in hetzelfde segment.
Kan ik mij wel in vinden, al zal een QV gekoesterd worden als menig horloge hier op het forum wel eens meer geld waard worden in de loop van de jaren (20 jaar plus)