Als je maar 1 olie kunt kiezen welke zou je dan kiezen en waar zou je die bestellen

Hoi,

Als beginnend horlogemaker wil ik graag beginnen met het olieën van horloges, het uit en in elkaar halen van horloges lukt me al aardig dus is het tijd voor de volgende stap.

Ik weet dat je best 20.000 olieën gebruikt enz maar als beginner zou ik graag 1 olie willen gebruiken dus is de vraag: welke olie zouden jullie meenemen naar een onbewoond eiland en waar zou je die bestellen ?

Groeten

Dat gaat niks worden. Je MOET verschillende olien gebruiken, en ze zijn reteduur. Maar je doet er jaren en jaren mee.

OK, dan specificeer ik ze wel. 9010 voor balanschatons, ankerrad; 9020 voor derderad (9010 mag ook nog wel), HP1300 (D5 mag ook maar is echt minder) voor grondrad en wisselaars (tappen), tevens alle andere raderen waar veel kracht op staat. Ook tussen minuutpijp en urenrad HP1300.

Voor de ankerpaletten ontkom je eigenlijk niet aan 9415, beter is er daar niet voor.

Alle voorgenoemde olien komen van Moebius.

Molykote-vet voor vrijwel alles in het wijzerverzetmechaniek.

21 likes

Oil of Olaz.

Verder zou ik afgaan op wat @PeterLC zegt.

5 likes

Is dat zo want ik hoorde dan ook weer dat je best niet te veel koopt want olie vervalt nogal snel ?

Dat wil Moebius je graag doen geloven ja. Gewoon redelijk koel en vooral donker bewaren.

1 like

Ik doe alles met wd40. Mijn Rolex loopt er prima op.

3 likes

En even over alle lolbroeken heen, ik bestel alles bij CousinsUK. Wel even een account aanmaken. KvK-nummer heb je niet nodig, wel een creditcard.

5 likes

Bedankt voor de info!!

1 like

Luister naar @PeterLC

1 like

Oh. Geef aub geen Antwoord op zo een leuke vraag.

Het is, zoals blijkt, zo makkelijk om hier grapjes over te maken. Terwijl het een serieuze vraag is van een beginnende horlogemaker.

Nb. Ik zou niet weten welke olie. Je kan mij alles wijsmaken. :grin:

1 like

Ik heb Jur al gevraagd om de boel op te kuisen. Ga nou niet gewoon door.

https://www.cousinsuk.com/category/lubricants-oils-greases

Kan alleen maar bevestigen wat @PeterLC zegt.
Je ontkomt niet aan het gebruik van meerdere oliën en vet.

HP1300, 9010, 9415 en wat mij betreft 9504 als de 4 basisproducten.

Kijk ook eens naar de datasheets voor onderhoud bij ETA bijvoorbeeld en uurwerken van andere fabrikanten die je denkt te gaan onderhouden.

Cheers,
Lowieke.

2 likes

Kleine correctie, 9020 voor seconderad (9010 mag ook nog wel), HP1300 voor derderad.

2 likes

wat zijn dan de specifieke eigenschappen van die soorten olie die zo belangrijk zijn per onderdeel?

1 like

Draadje weer geschoond van de onzin, nu graag weer on-topic.

2 likes

Is het beter meteen 9415 aan te schaffen dan 914 ook als het om traagtikkers gaat?

Dat blauwe?

Ter informatie: in Zwitserland kun je ook een starterset van Moebius krijgen.
Inhoud 9010, HP1300, 9415, 9501 en 9504
Prijs die ik gezien heb 129CHF

Nee, beige. Tube ligt in het atelier, uit mijn hoofd is het Molykote DX.

2 likes