Als je op zoek bent naar een tweedehands Rolex, kijk hier dan even naar

Ik ben niet op zoek naar een Rolex, maar mocht ik het wel zijn, dan zou ik dit gezien willen hebben…

8 likes

Dat is zeer verontrustend. Als zo’n horloge een keer bij een eerlijke koper is terechtgekomen, is iedere volgende transactie een kans op hommeles tussen twee onschuldigen.

1 like

Allemachtig zeg. Echt alleen nog maar bij vertrouwde (grijze) dealers en HF-leden met goede reputatie kopen dus… dan nog is het niet 100,0% waterdicht maar dichterbij kom je haast niet. Of je moet alleen nog maar nieuw bij Bok & Limoen kopen :sunglasses:

3 likes

Zeker als ze gaan beginnen met fakes om te ruilen met echte in de winkels, al dan niet met medeweten van (omgekocht) winkelpersoneel.

Ze stappen winkel binnen met een fake, passen een echte en geven de fake terug. Personeel legt het terug op het schap en mogelijk koopt de volgende klant dan een fake voor het echte geld in de overtuiging een echte te kopen.

THE HORROR😱

Is zelf niet denkbeeldig dat ze de nummers niet goed checken. Toen ik mijn Omega kocht bij de dealer heb ik net voor het afrekenen ook gemerkt dat het serienummer niet klopte met de garantiepapieren.

3 likes

Gelukkig heb ik geen geld voor zoiets. :smile: De Duitser waarvan ik mijn Blumo kocht, had “voor de gein” op vakantie in Egypte twee Rolexen gekocht. Voor mijn ongetraind oog, zien die er ook wel echt uit, maar zou ze sowieso toch niet kopen.

He blijkt wel dat de Chinezen steeds beter worden in het construeren van horloges en geen wonder, ik denk dat het overgrote deel van goedkopere horloges daar gemaakt worden, van heel veel bekende namen.

1 like

Ik denk dat het best mogelijk is om met professionele apparatuur een Rolex precies 1:1 na te maken, inclusief het mechaniek.

Ik zie anders toch genoeg verschillen.

6 likes

Ik bedacht me dat je met een goede spectraalanalyse onderscheid moet kunnen maken tussen 904L en 316L staal.
Even wat rondgezocht:
Het procedé: https://en.wikipedia.org/wiki/X-ray_fluorescence
Er zijn ook portable apparaten:

Deze service (de analyse van een sample) wordt op ebay aangeboden voor $25 (ja in de VS). Misschien dat het tijd wordt dat “de handel” zo’n EDXRF apparaat aanschaft.

Er staat er een te koop op ebay, in NL, gebruikt, voor €12500:

Geen idee wat ze nieuw kosten. Mogelijk daalt de prijs van dit soort apparaten ook nog.
Tot ze ook 904L staal gaan gebruiken zou dat een oplossing kunnen zijn.

Ik had net een klant in de winkel, had een submariner om. Ik complimenteerde hem. Ik heb best kijk op horloges maar toen zei hij dat de klok nep was. Ik mocht hem even van dichtbij bekijken en vasthouden. Ik zag en voelde geen verschil tussen een echte en deze nepper. Gewoon eng.

1 like

Absoluut.

En in de toekomst misschien wel een chip met een “PGP echtheidssleutel”

Daar waar geld valt te halen zullen oplichters hun aandacht op richten.
Het is veel te lucratief om te laten liggen. Wees gerust, er zijn er zat voor grotere bedragen genaaid met (nep) kunst en antiek. Je zult wat geluk nodig hebben, zeker weten kan waarschijnlijk alleen bij volledige demontage.

In ieder geval goed op blijven letten en goed geïnformeerd zijn voor aankoop.

Als je de wijzers wil verzetten bij een nepper draaien ze net de andere kant op, het 904L staal hebben ze in China tegenwoordig ook.

Het is zeker beangstigend dat de fake er zo goed uitziet.
En zeker als er ook al weinig verschil zit op het binnenwerk.
Doet mij een beetje denken aan Panerai.

1 like

Moest vooral hier om lachen:

clearly relaying the impression he was a respectable businessman. However, the grubby and worn hands of a labourer, their knuckles scabbed as if from recent fights, did not support the impression of life near a water-cooler

Gaat helaas niet op. De 3135 is er ook gewoon in een Aziatische variant:

1 like

Er komt een moment dat een nieuwe variant van een Rolex, eerder als nepper op de markt is dan het origineel, of dat Rolex zijn productie kan uitbesteden naar China. :thinking:

Het is jammer dat het serienummer van Rolex tussen de lugs zit. Een serienummer check geeft tot nu toe het snelste resultaat. Of men moet in de replica fabriek nu ook random nummers gaan toekennen.

Ik beoordeel voor een handelaar met enige regelmaat horloges en ik had daar laatst ook iemand die er echt van overtuigd was dat hij een echte Breitling had om te verkopen maar het referentienummer matchte al niet met zijn horloge. Daar gaat zo iemand dan toch een paar duizend mee het schip in.

Het is natuurlijk fout maar als iemand voor zichzelf zo’n horloge wil kopen dan is dat zo, maar het probleem is de mensen die ze als legit proberen te verkopen. Ik heb een keer een Rolex Deepsea gezien die al vier keer was doorverkocht om uiteindelijk bij Schaap & Citroën als nep te worden geïdentificeerd bij een servicebeurt. Die complete verkoopketen is daarna stap voor stap weer teruggedraaid.

Sommige mensen hebben een echte maar zeggen dat ie nep is.

1 like

Ik ken genoeg arbeiders met smoezelige handjes die dan weer respectabeler zijn dan menig zakenman. In zoverre vond ik m minder grappig.

De handen van m’n vader, als het ware. :grin::grin::grin:

2 likes

Neehoor…bij de oudere versies idd maar bij de huidige (Subs) staat het serienummer op de rehaut.

Plaatje vh net.