Als je vier van de grootste horlogemakers vraagt welk horloge onder de $10k zij zouden kopen

Van Hodinkee! Great minds think alike, 2 van de 4 heb ik al binnen!

Philippe Dufour: “I would say that you could buy at this price, maybe a bit less, a very good watch in terms of value and quality. It’s not Swiss — sorry — [but] a German brand called NOMOS. I found that this brand makes a very serious product. I like these watches, and for somebody who wants to start, I think this will be a good [choice]: not too expensive and good value for money.”

Kari Voutilainen: "It’s a tricky question. In this case, perhaps I would buy a Parmigiani to support my village. That is perhaps the best solution, because it will bring wealth to the area where I’m living.

Laurent Ferrier: “If I could only buy one, I would go for a Rolex Daytona. If you really want to start a collection, it’s probably going to have to be with something simple, so the best way is to go to an auction and try to find original 50-year-old pieces that are still in good condition. That’s a very easy way to start.”

Roger Smith: “I don’t know if this would surprise people, but personally, it would have to be a Rolex. They are exceptional watches and what impresses me about Rolex is that they’re not very adventurous, which is good, because they know they have a great movement. The movements that they use are tried and tested. They’ve been around forever — why change the wheel? They have a watch that you can use for dress, sports, and it’s a great all-rounder. Put one on your wrist and you’ll probably die with that watch on your wrist. It’s not everyone’s cup of tea, but I look at the mechanics of a watch, the case and how all the components are constructed; to me, [the Rolex is] bulletproof, and I don’t think you can get much better than that. They don’t sponsor me, by the way.”

Origineel zeg. Horlogemakers met visie…

pfff…:sunglasses:

Een Nomos dus.;),
en die Voutilainen kon nog wel eens een hele grote worden.;):wink:
( of zijn zus is Miss )

Als je vier van de grootste horlogemakers vraagt welk horloge onder de $10k zij zouden kopen, krijg je meer dan gemiddeld uiterst voorspelbare antwoorden. Geeuw.
Ken niet de precieze vraagstelling of context, maar ik heb niets met Hodinkee, so can’t be bothered.

Het is ook nooit goed zeg… Overigens is Philippe Dufour ook gecharmeerd van Seiko. Is het nu wel goed?

Tom Koerts Schreef:

Overigens is Philippe Dufour ook gecharmeerd van Seiko. Is het
nu wel goed?

Ik kan een aantal Seiko modellen/technologieën ook best waarderen. Maar ik begrijp de gedachtesprong op zich niet. Als je niets hebt met Rolex, dan ben je dus een Seiko fanboy? Dit enkel uit jaloezie? Zoiets?

Ik had van deze experts originaliteit verwacht. Dat is alles.

Vooral het antwoord van Laurent Ferrier vind ik treffend “If I could only buy one, I would go for a Rolex Daytona. If you really want to start a collection, it’s probably going to have to be with something simple, so the best way is to go to an auction and try to find original 50-year-old pieces that are still in good condition.”

Yeah, right, tuurlijk een 50 jaar oude Rolex Daytona kopen op een veiling voor onder de $10.000,-. Ik zeg droom verder…

NicoB)-

Ik heb nog nooit getwijfeld aan je goede smaak (tu). Kun je jezelf ook vinden in de overige 50%?

:stuck_out_tongue:

Ik vind de argumenten van Kari en Laurent inderdaad niet de meest sterke. Misschien dat ik wat pinnig uit de hoek kwam. Wat ik merk is dat er een soort tendens bestaat waarbij Rolex wordt gezien als een merk wat alleen wordt gekocht omdat er Rolex op de plaat staat. Dat de afwerking ontzettend goed is en toleranties in band en kast echt op hoog niveau staan. Voor mij verdienen ze gewoon wat meer respect dan te worden weggezet als een inhoudsloos patsermerk.

Qua originaliteit vind ik Nomos dan nog wel goed gevonden. Zijn gewoon mooie horloges voor een nette prijs. Hoewel ze duurder zijn geworden de laatste jaren. En Rolex inderdaad niet de meest originele keus. Maar als t een van de beste merken is, waarom mag het dan niet genoemd worden.

Tom Koerts Schreef:

Wat ik merk is dat er
een soort tendens bestaat waarbij Rolex wordt
gezien als een merk wat alleen wordt gekocht omdat
er Rolex op de plaat staat. Dat de afwerking
ontzettend goed is en toleranties in band en kast
echt op hoog niveau staan. Voor mij verdienen ze
gewoon wat meer respect dan te worden weggezet als
een inhoudsloos patsermerk.

Ik ben het met je eens dat het prima horloges zijn. Zelf waardeer ik ook het feit de ze evolueren i.p.v. met de mode mee te lopen.

Aan de andere kant is Rolex het hoogst genoteerde merk in brand-land (Nr. 57 op de Forbes list of most powerful global brands). Een onverdachte bron als Wikipedia zegt: “Today, Rolex watches are popularly considered status symbols”.

Dat brengt mij tot de conclusies dat er veel kopers zijn die Rolex kopen om andere reden dan voor de horologische aspecten. Niks mis mee, 80 jaar adverteren, publiciteit zoeken, brand placement hebben kennelijk hun werk gedaan.

Rolex als patsermerk? Die rol is m.i. overgenomen door AP, Chopard e.d.
Een echte patser draagt geen Rolex (of imitatie) meer :wink:

Tom, het is heel leuk dat je je nek hebt uitgestoken met dit initiatief. Dat de antwoorden van de responders niet allemaal origineel zijn is jouw verantwoordelijkheid helemaal niet… Dus: :~

Als er iets positiefs over Rolex wordt gezegd komen de azijnpissers altijd onder hun steen vandaan (td)

Vahalis Schreef:

Als er iets positiefs over Rolex wordt gezegd
komen de azijnpissers altijd onder hun steen
vandaan (td)

Als dat “altijd” zo is, waarom maak je dan (nog) druk :S

Vahalis Schreef:

Als er iets positiefs over Rolex wordt gezegd
komen de azijnpissers altijd onder hun steen
vandaan (td)

Wie is hier nou de azijnpisser? Ik vind mijn reacties niet zodanig dat ze die kwalificatie verdienen, dus ik dat jij het bent :wink:

stuke erkenning en herkenning blijft ook leuk. verder blijft veel persoonlijk.

lencoth Schreef:

Als dat “altijd” zo is, waarom maak je dan (nog)
druk :S

Soms kan ik mezelf niet inhouden.

Vahalis Schreef:

Soms kan ik mezelf niet inhouden.

Een eigenschap die ik (jammergenoeg) met je deel :wink: