Altanus Piloten automaat

Weet iemand of dit een “orgineel” merk is of een plakmerk?
Het gaat om dit horloge: http://horloge.paginamarkt.nl/Te%20koop/126468.html
Ik kan er verder weinig over vinden hier. Ziet er namelijk wel mooi uit.

Wie kan me helpen?

Nee is geen plakmerk, is gewoon al een oud merk begonnen in 1914 in Zwitserland,door een Italiaanse horlogemakers familie genaamd Casillo, die het merk nog steeds leiden,
maken o.a. leuke "“Reverso’s” de Altanus convertible
meer info op www.Altanus.com

Groet, André

Het zou zomaar een Zeno kunnen zijn :wink:

Sterker nog:
http://www.zeno-watch.ch/en/Warning/Imitations/body_imitations.html

Zeno zelf vindt het dus wel degelijk een plakmerk!

Oh, en check ook even
http://www.oldvillage.com/Plexi%20Offshore%20Black%20b-1-168.htm

Nog niet overtuigd?

P.L.A.K.K.E.R.

Volgens de een geen plakmerk, volgens de ander wel. Als aanbieder van dit horloge ben ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd. Feit is wel dat er een goed ETA 2824 uurwerk in zit en dat het klokje mooi is afgewerkt. In een eerdere discussie over Altanus is al eens opgemerkt dat dit model veel weg heeft van een Zeno. De reactie van een ander forumlid was dat Zeno er zelf ook niet vies van is om ontwerpen te pikken en dat het dus maar de vraag is wie in dit geval wie heeft gekopieerd. Iemand met een voorliefde voor Zeno zal al gauw Altanus als pikker bestempelen, maar hoe ziet een neutrale kenner dit?

Uurwerk is zeker goed, is al een stap in de juiste richting.
De reden dat ik van dit klokje afzie is dat ik twee anderen toch de voorkeur geef, zie andere post.
Het is zeker een mooi klokje!! Plakmerk of niet…

Altanus en Zeno mogen wat mij betreft inderdaad onder één noemer worden geschaard. Heb met beide niet veel op…

Beide merken hebben een geschiedenis van zo’n 80 jaar ,
en ja, inderdaad grappig dat iemand Zeno opvoert, als zijnde ““het merk”” dat andere wel of niet als Plakmerk
mag bestempelen.
een plakmerk is in mijn optiek een fantasie merk ZONDER geschiedenis, dat meestal op overbekende modellen van andere ““bekende merken”” geplakt word,en dan vaak nog met een chinees uurwerk (mechanisch of Quartz)onder de motorkap.
Het plakmerk horloge word dan aangeboden met veel Tam Tam alsof het iets zeer speciaals is, en met een enorme korting op de geadviseerde fantasie Verkoopprijs.
Ik zie beide merken Altanus en Zeno overigens niet als plakmerk,

Groet, André

The ZENO-WATCH BASEL Story
Independent Swiss Watchmanufacturing Since 1922

It all began in an idyllic house in La Chaux-de-Fonds, where Jules Godat had
set up a modest workshop. Like many watchmakers in his day, his spent the cold winter
months as a seasonal worker. In 1868, he set up in business on his own and by doing
so laid the foundation for ZENO watch production as we know it today. In his little workshop,
he made silver Pocket watches. After Jules Godat had left, production was converted to the
manufacture of railway Clocks and watches. In 1900 the workshop was enlarged and equipped
with electric power to drive the machines.
In 1920, André-Charles Eigeldinger took over Godat watch production. He specialized in the manufacture of observation watches for military purposes, slide rule watches and Pocket watches
in silver, gold and platinum. In 1922, Eigeldinger & Söhne registered the ZENO brand.
This name is a reminder of the Greek philosopher Zeno of Kition and means “gift of Zeus” or “god given
In 1920, André-Charles Eigeldinger took over Godat watch production. He specialized in the manufacture of observation watches for military purposes, slide rule watches and Pocket watches
in silver, gold and platinum. In 1922, Eigeldinger & Söhne registered the ZENO brand.
This name is a reminder of the Greek philosopher Zeno of Kition and means “gift of Zeus” or “god given”.

In the manufacture of ZENO watches, great care is taken to make high quality timekeeping instruments with a good cost-benefit ratio. Since 1922, the watchmakers at ZENO have
been making individual pieces with a prominent personality, distinctive character
and timeless beauty.

Demand for wristwatches rose constantly and in the inter-war years production was therefore converted
to wristwatches. The first ZENO wristwatches were made of gold and intended solely for export.
In 1937, to mark the 15th anniversary of the ZENO brand, the first watches with an integral stop
function and acoustic telemeter were made. In 1949, ZENO took part for the first time in the
Swiss watch fair in Basel. In the years that followed, the ZENO engineers developed a number
of digital watch models with “jumping hours”, pendant watches for nurses and “watches for boys”,
until in 1960 production temporarily moved to the Atteslander workshops in Biel where
the first mechanical airmen’s watches were developed.

The rapid pace of progress is bringing constant changes to our lives. But in the ZENO watch work-
shops, mechanical wrist and Pocket watches are still being made by traditional techniques with
the exceptional calm and concentration of experienced watchmakers. For over eighty years,
ZENO watches have been produced largely by hand.
ZENO and Basel In 1966, Felix W. Huber developed the first mechanical ZENO watch which
set the tone for all future ZENO models. When the company was taken over by the Huber family,
the assembly of wristwatches and the service department were transferred to Basel, on the river Rhine.
The very first Basel creations included the first vacuum diver’s watch, the “Compressor”, which
was launched in 1969 at the Watch and Jewellery Fair. Very successful was the famous “Spaceman”
from 1972 - 1978. In addition to in-house manufacturing,
the Huber family took over commercial representation for the whole of Switzerland.

As in the case of the manufacture of the first watches back in 1868, ZENO-WATCH BASEL still
sets great store by the manufacture of high quality measuring instruments with their distinctive
character and timeless elegance. We owe it to the energy of Felix W. Huber that over one hundred
new watch creations are developed every year and often manufactured in extremely small series based
on the historical original models. These are mechanical precision time measuring instruments
which combine traditional workmanship, technology and design at the very highest level.

Kijk, dat bedoel ik dus, de Zeno maar dan een maatje groter, lijkt me gezien de prijs zeker geen verkeerde keuze.

Ruud

Is de Altanus dan misschien een Zeno met Altanus erop ‘geplakt’ en een ander prijskaartje? Het merk is in elk geval historisch, al produceert het ook afzichtelijke kwartsmonsters. Niet als enige overigens.

Als Zeno de klokken ‘maakt’ voor andere merken, lijkt het mij logisch dat zij diezelfde klokken niet goedkoper verkopen dan dat hun klanten ze aanbieden…

Zeno zou dus duurder moeten zijn dan Altanus. Klopt dit?

Zeno maakt de horloges niet! Zeno is ook degene die zijn merk erop zet. Men doet zeer geheimzinnig over de fabrikant.

Is dat zo?

ja zeno is de plakker, koopt bij dezelfde fabrikant in als : Kiber, Davosa, en nog andere…
het is een beetje een raar verhaal, davosa en zeno laten hun horloges assembleren in zwitserland. Kiber laat het ergens anywhere in de wereld doen. Op een Kiber mag dus geen swiss made staan, op een zeno of davosa wel.
De onderdelen worden dus gewoon bij eenzelfde fabrikant gekocht. Eind montage vind plaats bij een montage fabriek.

Ik had begrepen dat Zeno zelf “een grotere speler in het private label segment” was (ergens in een interview gelezen, woorden van de eigenaar) en ben er altijd vanuit gegaan dat Zeno dus al die plakkers maakte.
Vond het al erg raar dat de maker dezelfde horloges verkocht als dat 'ie aan zijn “klanten” leverde; de meeste “fabriekjes” zijn echt al heel erg oud, zijn veel diskreter en hebben namen die je slechts heel zelden op komplete horloges tegenkomt, ik weet per ongeluk dat Hebe zo’n fabriekje is: http://www.hebewatch.com/
De website stelt niet veel voor, maar bij zulk soort bedrijven kun je dus je eigen horloge laten samenstellen, en dan je eigen merknaamop de wijzerplaat laten drukken.

Dit alles wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat het kwalitatief slechte horloges zouden zijn, waarom dat gedacht wordt is mij niet helemaal duidelijk!

Groet,

haha dan heeft de eigenaar gelijk dat ze een grote speler zijn, ze laten veel maken elders :wink:

dit soort horloges is top kwaliteit hoor. Ik zal niks zeggen over grote merken, die laten kasten ook maken bij kasten bouwers, wijzers bij wijzerfabrikanten enz enz,…zo is bijna iedereen plakmerk, als je het zo wilt uitdrukken…

In een eerdere mail heb ik al 's aangegeven dat Zeno en Altanus voor dit model waarschijnlijk dezelfde leverancier hebben. Of dat zo is, weet ik natuurlijk niet zeker, dit Pilot Classic model is in zekere zin een traditional.

Of een merk een plakmerk is, is in mijn optiek een virtuele discussie. Vrijwel elk merk laat onderdelen elders maken. Soms zelfs in zijn geheel, zoals bijvoorbeeld Kiber, en doet daar dan dik mee. Daar lijkt me overigens op zich weer niks mis mee, iedereen weet dat. Wel met het gevolg dat je eenzelfde model onder verschillende merken kunt aantreffen. Liever had ik wat meer differentiatie, en 's een ander uurwerk dan ETA 2824, maar ja, dan moet je naar vintage-horloges (tenzij je er ECHT geld voor uit wil trekken), wat ik als liefhebber ook veel leuker vind.

Wat de Altanus Pilot Classic betreft: ik heb er zelf 1, het is van uitstekende kwaliteit. Uitstekende onderdelen en goed afgewerkt. Het mijne loopt 3 seconden per dag voor. Netjes, toch? De prijs op Ebay is ca. 100 Euro. Koopje!

weet iemand wat de richtprijzen voor een chronograph uitvoering zijn?! Ook kon ik niet boven water wat voor type uurwerk erin zit, quartz, mechanisch of automatisch?!

Genesis

Ik denk dat veel mensen denken dat een plakmerk per definitie slecht is, omdat het horloges betreft die niet origineel zijn. Het ontwerp is gejat of geleend en dat komt al dicht in de buurt van namaak. Namaak is nep en dus verderfelijk. Plakken is bijna nep en kan dus ook niet veel soeps zijn, is dan de redenering. Enfin, deze discussie is hier al talloze malen gevoerd. Vaststaat dus wel dat zowel Zeno als Altanus (in elk geval wat dit model betreft) kwalitatief uitstekende horloges verkopen die hoogstwaarschijnlijk door een ander zijn gemaakt. Welke van de twee dan mooier en beter is, is dan vermoedelijk in de eerste plaats een kwestie van smaak. Deze Altanus betitelen als een nep-Zeno (een term die overigens door geen van de deelnemers is genoemd) zou dus onzin zijn. Zeno heeft een naam, Altanus niet (tenminste niet in Nederland), en daarom is de eerste minstens twee keer zo duur. Verder zijn ze op zijn minst vergelijkbaar, zo niet gelijkwaardig. Dat alles maakt deze pilot dus nog steeds tot een geschikte kandidaat voor de verkiezing van ‘het ideale beginnershorloge’ van een tijdje geleden.