Zoals jullie in mijn uitgebreide NA topic hebben kunnen zien, heb ik een Seiko sla017 gekocht. Daar zitten Seiko fatbar 19mm pushpins in.
Ik heb niet zoveel zin om in het door mij gewenste bandje die pushpins te gaan duwen. Kan ik - bij bijv een mm300 speelt hetzelfde maar dan met 20mm pushpins - normale 19mm zonder problemen gebruiken?
Ik heb fat pins wel eens ingewisseld voor gewone (medium, meen ik) dikte, en geen probleem mee. Als de lengte maar OK is. Bij mij was het om een leren NATO te kunnen monteren.
Zou ik niet doen. Dat betekent dan dat de lugholes groter zijn dan de pennen (diameter) Daardoor zou de pin zijdelings kunnen bewegen en de kans bestaat dat een pen los schiet.
Een drupje afwasmiddel op de 19mm fat springbar kan wonderen doen. Met minimale kracht duw je het dan zo in jouw horlogeband.
Alternatief is een dunnere springbar nemen, wel met het risico van losschieten omdat het uiteinde iets kleiner kan zijn. Meet de doorsnede op van de 19 mm fatbar. Stel deze is 2.0mm doorsnede, doe dan een maatje kleiner van 1.8mm.