Ik wissel heel sporadisch mijn leren banden voor stalen banden. Nu is het (met name bij de modernere horloges) altijd een heel gekloot om de band er goed aan te krijgen zonder tool. De Bergeon 6825 zou dat volgens mij makkelijker moeten maken. Dit is een ‘tang’ waardoor je de springbar aan beide zijden tegelijk indrukt.
Dit is wat ik heb gedaan. Met die Ali-tang is niks mis, het is gewoon een Bergeon-tool met de merknaam Ruipai. Maar de vorkjes breken/slijten af als een dolle. Die vorkjes zijn bij Cousins overigens ook best duur, maar misschien ben jij minder gierig.
Ik heb trouwens enorm veel plezier van de gatenkniptang van Ali.
Laat ik het zo zeggen: als je met tranen in de ogen bij je horloge zit omdat het je met geen mogelijkheid lukt die stalen band los te krijgen met een enkel tooltje, is deze tang het laatste redmiddel. Dat is soms ook nog wel een geklooi, maar het is me een paar keer gelukt en dat was mij heel wat waard.
Dus geen zekerheid, maar wel een alternatief dat je maar beter kunt hebben liggen.
Daar is deze wat mij betreft het enig alternatief voor. Als die band te strak is om met zo’n tooltje erop te krijgen is die tang een waar houvast. Als je met vaste hand beide pinnetjes tegelijk kunt indrukken (ze schieten er nog wel eens langs) kun je hem er smooth opleggen. Het is mij gelukt bij mijn Dan Henry, waarvan ik dacht dat ik nooit meer zou durven proberen de stalen band erop te zetten.
Ik ben ook een enorme prutser. Top, daar heb ik dus wat aan Bedankt voor je tips!
Direct ook een paar extra bitjes gekocht voor mijn Bergeon 6767. Een wat breder bitje (de standaard is zo dun dat hij soms de leren banden wat sloopt. En een nieuw ‘pinnetje’. De vorige is me een keer kapot gebroken toen ik er mee zat te wrikken.
De extra bitjes voor de AliExpresstang koop ik later wel een keer.
Koop gewoon nieuw. Een oud gezegde luidt : quality is long remembered after the price is long forgotten ! Mijn eerste serieuze steeksleutel is een belzer streamline 10/11 mm. Gebruik ik al meer dan 50 jaar. Gaat tzt. Naar een van de kleinkinderen.