Alternatief voor vintage Longines/Omega

Hallo! Ik ben nieuw hier op het forum. Het leek me slim om, nu ik wat zit te dubben over een aanschaf, hier eens om advies te vragen.

Zoals de titel van het topic al duidelijk maakt zoek ik naar alternatieven voor een vintage, net horloge. Ik had mijn oog eerder laten vallen op vintage Omega Seamasters en vintage Longines. Helaas viel de aankoop van een oude Seamaster nogal tegen, ondanks een goed beoordeelde Nederlandse verkoper (loslatend glas, liep véél te snel en het uurwerk bleek automatisch terwijl de wijzerplaat daar geen melding van maakte en de verkoper handwinding noemde). Mijn geld heb ik teruggekregen, maar voor nu ben ik even genezen van de wens om een vintage exemplaar aan te schaffen, hoewel ik dat nog niet volledig uitsluit.

Ik zoek naar een wat netter horloge dan de Orient en Seiko die ik nu heb. Ik trek daarin naar de wat oudere ontwerpen, niet alleen vanwege de geschiedenis, maar met name omdat ik die vaak wat eleganter vind dan de meeste nieuwere horloges, Ik ben er helaas tot dusver niet in geslaagd iets te vinden dat voldoende lijkt op de vintage horloges die mij zo aanspreken. Ik zoek nu aan het oriënteren voor een nieuw horloge, maar heb wel iets specifieks in gedachten.

Wat ik graag van een horloge zou zien is:

• Mechanisch uurwerk, automatisch of handwinding
  • Geschikt voor formele settings
  • Geen cijfers op de wijzerplaat, simpele index
  • Maximaal 38 mm breed
  • Goud- of roségoudkleurige kast
  • Witte of zilverkleurige wijzerplaat
  • Tussen de 500 en 1500 euro, maar het liefst onder de 1000,-
  • Europees, respectabel merk

Ik heb geen voorkeur voor of er wel of geen small seconds hand op zit, of een datumaanduiding. Dat is secundair.

Ik dacht dat iemand op het forum misschien een suggestie zou hebben voor een model. Een aantal modellen van Frederique Constant komt aardig in de buurt, maar ik heb nog niet iets gevonden waar ik direct volledig zeker over ben. Weet iemand wellicht iets?

Of is het met dit lijstje toch echt beter om gewoon te zoeken naar een goed functionerend vintage horloge? In dat laatste geval ben ik geen purist waarvoor ieder tandwiel origineel moet zijn, als een eventuele restauratie maar netjes is gebeurd en het horloge goed loopt. Het zal voor sommigen hier misschien vloeken in de kerk zijn, maar gaat me vooral om de stijl en of het functioneel is. :slight_smile:

Hopelijk plaats ik dit topic op de goede plek! Alvast dank voor suggesties!

5 likes

Misschien is een Hamilton Intra-Matic een idee!

Vintage CERTINA!
Manufactuur hoge kwaliteit mooie vormgeving.
Echt van vergelijkbaar niveau, maar voor lagere prijzen.

Houd bij koop rekening met de kosten van een beurtje.
Er zijn genoeg forumleden die dat kunnen je vindt ze hier wel als je even zoekt.

2 likes

Junghans Meister Chronometer. Kijk ook maar eens in het blauwe gedeelte

• Mechanisch uurwerk, automatisch of handwinding✅
  • Geschikt voor formele settings✅
  • Geen cijfers op de wijzerplaat, simpele index✅
  • Maximaal 38 mm breed✅
  • Goud- of roségoudkleurige kast✅
  • Witte of zilverkleurige wijzerplaat✅
  • Tussen de 500 en 1500 euro, :white_check_mark:maar het liefst onder de 1000,-
  • Europees, respectabel merk✅
8 likes

Nomos is ook een topmerk om even te kijken. Alleen geen goudkleurige of rose kasten.

Kleinere maat, vintage look en goede review destijds bij de bekende horloge sites

En anders een tweede hands longines conquest hermitage?

Eterna is misschien ook nog een optie om naar te kijken?

1 like

Gewoon vintage nog een kans geven.

4 likes

Dank voor alle reacties tot nu toe, stuk voor stuk goede suggesties! Ik heb ook een aantal PM’s gehad. Fijn forum dit!

3 likes

Misschien een mooie vintage Pontiac of Eterna? Voor een goed exemplaar heb je meer dan voldoende budget, en als je binnen het forum koopt kun je iets meer zekerheid hebben over wat je koopt. Dan denk ik dat een angst voor vintage niet meer zo nodig is.

2 likes

Hoi, kijk eens bij Tissot of Raymond Weil die hebben mooie dresswatches en ze voldoen aan jou eisen

Welkom op ons mooie forum en succes met de zoektocht.

Ik heb een mooie Vintage Omega die wellicht interessant is, stuur even een berichtje als je interesse hebt :slight_smile: