Alternatief voor Watchwinder?

In enkele maanden tijd heb ik 5 automaten verzameld. Ik zou de aankoop van een watchwinder even willen uitstellen.

Zijn er eenvoudige thuis- of keukenmiddeltjes om je automaat(en) op te winden?
(Het staan zwaaien met je horloges buiten beschouwing gelaten.;))

Dit is een ernstige vraag, maar creatieve of gekke ideeën zijn ook welkom:+.

Je hond, kat, cavia of schoonmoeder.
Ik geef de voorkeur aan de eerste drie;);):wink:

Leuk, Louis.

Helaas heb ik geen huisdieren. En mijn schoonmoeder woont op 11264 km afstand :P.

Ik dacht meer aan keukentoestellen die draaiende bewegingen maken.

Volgens mij is in het verleden weleens een ventilator als idee naar voren gekomen, wat daar precies uitkwam weet ik zo even niet, zou je even moeten zoeken.

Het idee is simpel; bind je horloge’s aan de waaiers, zet de ventilator aan en je hebt jezelf een watchwinder.

schoonmoeder woont op 11264 km afstand !!!

Respect!

Inpakken in washandjes en dan een poosje in de droogtrommel.
Wel op de temperatuur letten, een beetje droogtrommel kan ook kleding “luchten” (toch?).

Even serieus, wat is een goede Watchwinder zonder, dat je horloge in 1 jaar,
10 jaar slijt. Daarnaast is het belangrijk dat een automaat loopt of maakt het niet uit, dat deze meer stil staat dan loopt?

Geintje:
Bij sommigen is de verhouding met schoonmoeder van die aard, dat dit een ideale afstand zou betekenen.
:wink:

Tussen de spaken van mijn fiets. Als ik dan op het werk aankom kan ik er rustig een uitkiezen om te dragen.

Als je een perpetual calender of planetarium horloge hebt die je af en toe draagt zou ik een watchwinder aanschaffen, voor alle andere complicaties zou ik het niet doen.

Jürgen Schreef:

Als je een perpetual calender of planetarium
horloge hebt die je af en toe draagt zou ik een
watchwinder aanschaffen, voor alle andere
complicaties zou ik het niet doen.

Mijn idee! (tu)

Squall Schreef:

Even serieus, wat is een goede Watchwinder zonder,
dat je horloge in 1 jaar,
10 jaar slijt. Daarnaast is het belangrijk dat een
automaat loopt of maakt het niet uit, dat deze
meer stil staat dan loopt?

Jürgen Schreef:

Als je een perpetual calender of planetarium
horloge hebt die je af en toe draagt zou ik een
watchwinder aanschaffen, voor alle andere
complicaties zou ik het niet doen.

Veroorzaken watchwinders dan zoveel slijtage? Ik dacht altijd dat het beter was voor een horloge dat het liep.:S Kan iemand mij dat uitleggen?

Watchwinders veroorzaken niet meer slijtage dan gewoon dragen. Maar als je je horloges regelmatig draagt dan is een winder echt niet nodig, automaten kunnen best een tijd liggen zonder gedragen te worden. Daarentegen is het wel een mooi gezicht om je horloges in de winder te zien.

Probeer en een motortje van de klok van een wasautomaat (van de sloop).
Deze maken een laag aantal toeren , een plaatje op het asje maken en draaien maar.

Zo creatief ben ik niet, wel zo praktisch… waarom niet elke dag of weer ff een andere? Of wil je de tijd niet telkens te hoeven bijstellen?

Enneh, we hebben toch 2 armen en 2 benen :wink: