Altijd de doos bewaren, maar waarom eigenlijk?

Goeie tip !! :muscle:t2:

1 like

Hangt er vanaf… Voor dat ene horloge waar ik al lang naar uit zie (elke NA dus :wink:) vind ik een doos erbij iets toevoegen. Maar eigenlijk is dat best gek, zie die doos nooit meer want die gaat rechtstreeks naar zolder.

Zo’n doos zat hier ook bij. Moest weg van mijn vrouw. :blush:

3 likes

Ik wil altijd de doos bewaren maar die andere doos is het er nooit mee eens. :smirk:

2 likes

Maar hier zitten alleen nette mensen Geen Penoze!
Vandaar dat we liever Horloge zeggen.
En een klok is een wand of sta klokkie klok.

Wel, dit topic kan aansluiten op het topic wat ik hier een tijd geleden heb aangemaakt.

Er zijn veel verzamelaars die toch wel graag de originele doos wil hebben die behoort bij het horloge.

Ik verzamel zelf uitsluitend vintage horloges en dan is het toch wel moeilijk om de originele doos erbij te vinden.
Ik blijf dus altijd zoeken naar de speciale doos die bij dat speciale horloge hoort.
Denk eens na, de doos vinden van een horloge die meer dan 60 jaar oud is.
Zoeken naar een naald in de hooiberg. Dus de ultieme uitdaging. Dat doen verzamelaars.

Inmiddels heb ik een aantal dozen gevonden die bij mijn horloges hoort die ik verzamel, ik kom soms horlogedozen tegen op de meest vreemde plekken, tja, dan moet je toch wel overgaan tot aankoop als je de juiste doos hebt gevonden.

Sommige dozen zijn zelfs bijzonder fraai, er zijn erbij die zelfs een thema hebben en in vaak kleine oplage zijn gemaakt of voor bijzondere gelegenheden, die dozen worden dan ook zeldzaam en prijzig.
Hier laat ik een speciale doos zien die in zeer beperkte oplage ooit is gemaakt door Jaeger leCoultre, het thema was de schilder Renoir. Deze doos is zeer zeldzaam en heb ik ooit kunnen bemachtigen op een van mijn trips in de USA;


Nog exclusiever is mijn volgende exemplaar een Harwood uit omstreeks 1935 met de originele doos. Bijna 100 jaar oud.

Bekijk het topic eens wat ik hierboven heb aangegeven, dan zal je zien dat er heel veel forumleden zijn die de charme van de bijpassende doos appreciëren.

dixi

14 likes

En soms zijn de dozen mooier als het horloge :sweat_smile:

Hallo @Jan1303, bedankt voor de uitleg. Ik gebruikte het woord omdat ik al meerdere keren “horloge” had geschreven. “Klokje” wordt trouwens tegenwoordig ook wel in kakkerkringen gebruikt. Hetgeen ik met de topic wilde aanstippen, is dat het bij de aankoop van een horloge eigenlijk moet gaan om de schoonheid van het uurwerk, de kast en de band (en sluiting). Sommige verkopers van horloges leggen zoveel nadruk op de aanwezigheid van de doos dat het bij mij juist argwaan wekt; de staat van het horloge is voor mij doorslaggevend en niet de accessoire.

1 like

Wat Charles zegt. :point_up:
Doen o.a. nomos en anordain beter.

6 likes

Ik bewaar m wel, dat onding. Het slaat nergens op zo’n verpakking. Qua kosten en grondstoffen. En ruimte die het inneemt.

Omega…dat horloge ligt er luxer bij dan je zit bij Emirates businessclass XXL :laughing:

6 likes

Ik dacht dat de meeste horloges, ook dure, vroeger in een mooi etui of platte doos geleverd werden. Dus niet in die joekels van kisten die je tegenwoordig wel ziet. Nog even en je kan in je horlogekist begraven worden.

2 likes

Ja, die Omega-dozen zijn mooi.
Jammer dat je die voering er niet uit kan halen zodat de doos nog nuttig gebruikt kan worden.

1 like

Je as in die Omega kist.

Lachen als je kinderen dat lezen in je testament. Papa was écht gestoord met die horlogehobby van 'm

3 likes

Ik houd wel van een mooie verpakking:

5 likes

Of: papa is verstrooid…

3 likes

No shit. Met halen bedoel ik “vooronderzoek, naar een winkel, kijken of het aanbod strookt met het vooronderzoek, bestellen en af laten leveren inclusief extra garantie en installatie”. Overigens is de plaatselijke middenstander Expert, want de ene andere zaak die we hebben is me te duur.

Coolblue heeft exemplarische installatie-service, en neemt standaard, ook wanneer je geen installatie afneemt, oude apparatuur en verpakkingsmateriaal weer mee. Coolblue moet je niet met Bol vergelijken, in mijn ervaring.

Weird flex, bruv. :slight_smile:

Maar goed, tenzij je die doos als humidor gebruikt is hij nog steeds, om Sean Connery te parafraseren, “Fucking ushelessh, Q”.

1 like

Dat doe ik zeker niet.

Maar
Coolblue doet inderdaad dezelfde service leveren als de plaatselijke middenstand

1 like

Ik bewaar altijd de dozen en heb liever ook een doos als ik een horloge koop… Dan voelt ie toch completer. Sommige dozen kunnen gewoon ook mooi zijn, bijv die van Longines… Echt klasse!

4 likes

Ik heb van de meeste de dozen nog, degene die geen doos hadden heb ik meestal zonder doos gekocht. Ben blij dat ik ze bewaar met boekje en al. Makkelijker verkopen, mocht ik van eentje af willen.

1 like

Als je maar 1 of 2 horloges zou hebben zijn de dozen zoals bv die van Omega wel schitterend om je horloge in op te bergen.
De meeste mensen hier hebben echter 10+ horloges en geen plek om 10 van die dozen uit te stallen, plus het is ook geen gezicht aangezien het allemaal verschillende dozen zouden zijn en dus verdwijnen de dozen onder in een kast.

Zo’n mooie doos weggooien zou toch ook zonde zijn?

1 like