Altijd de doos bewaren, maar waarom eigenlijk?

Hallo allemaal,
Hebben jullie dat ook, dat al die dozen van de horloges zoveel ruimte in beslag nemen? Ik bewaar mijn horloges in een kluis en nooit in de originele doos. Alle dozen liggen opgeslagen. Weggooien is zonde. Ik bewaar ze dus alleen maar voor het moment waarop ik (zo stom zou zijn dat ik) een horloge verkoop. Ik zie dat sommigen dan heel panisch doen over een horloge met of zonder doos.
Het gaat toch om het klokje?

Wie van jullie koopt een horloge alleen als de doos erbij zit (niet vrouwonvriendelijk bedoeld) en wie van jullie “zal het een zorg zijn?”.

10 likes

Ik vind een doos wel heel belangrijk.
Compleet is veel mooier.
Voor een horloge, Klokje mag wel gewoon zo aan de muur zonder doos.

14 likes

Dankjewel voor jouw antwoord. Ik vind een horloge met doos ook mooi, maar het vreemde is dat ik die doos niet telkens bekijk en het horloge wel. Het zit voor mij dus meer “tussen de oren” dat het mooi is dan dat ik elke dag extra geniet van een horloge omdat ik de doos ergens heb liggen…

3 likes

Omdat het bij verkoop voor anderen vaak belangrijk is, bewaar ik de dozen.
Voor mij zouden de horloges in een simpelere verpakking geleverd mogen worden!!

7 likes

Als ik full set koop is de kans op een obscure herkomst gewoon kleiner, en als flipperaar wil de volgende eigenaar dat ook, dus doosje netjes bewaren.

15 likes

Heb de dozen nog van de grotere aankopen. Verder heb ik heel vintage en die komen bijna nooit fullset.

Doosjes van goedkoper spul heb ik wel eens weggegooid.

Ik kreeg de laatste keer een Squale geleverd in een klein plat doosje met daarin een skai opberg mapje , ideaal.
Mijn Omega seamaster zat in een doos zo groot als een schoennendoos in maat 48 met daarin een houtenkist waar je menig huisdier in zou kunnen begraven, echt onhandig . Maar ik bewaar wel altijd de verpakking voor eventuele verkoop .

13 likes

Ik vind het eigenlijk wel fijner om de dozen te bewaren en er bij te hebben. Sommige dozen zijn ook echt kleine kunstwerkjes. Dat is vooral persoonlijk, denk ik. Anderen hechten er weer geen of nauwelijks waarde aan.

Leuke bijkomstigheid: Ik merk wel dat een horloge makkelijker verkoopt als het een full-set is.

Dus: whatever’s makes you tick😉

4 likes

Hoe vaak bekijk je ze? :smile:

Twee ervan staan op een wandplank in de slaapkamer. Die zie ik dus dagelijks :+1:t2:

4 likes

Sommige dozen zijn zo mooi dat ik ze moet bewaren. Altijd al gedaan, ook voor de bewuste start van deze hobby, begin dit jaar.
Als ik koop of verkoop is het altijd een pluspunt als de doos erbij zit, net als de papieren, extra schakels, factuur etc, full set dus.
Anderen vinden het kennelijk ook belangrijk, als ik naar de prijzen kijk.
Op mijn 2001 Seamaster kan het honderden euro’s schelen.
Zelfs het doosje dat wordt meegeleverd na service bewaar ik zorgvuldig, ook weer met onderdelen en rekening.
OCD? Ik denk van niet, gewoon waardevermeerdering en vooruit, een licht bewaartic :laughing:.

4 likes

Ik bewaar altijd de dozen. En niet alleen van horloges.

Ja, sommige dozen zijn zeker ware kunstwerken. Ik heb zelf dozen van de Corum Bubble. Dat zijn prachtige dozen. Zo ook die van Franck Muller en vele andere. En ja, ook ik zit met het enige argument dat een horloge beter met dan zonder doos verkoopt. Alleen, ik koop mijn uurwerken om te dragen…

1 like

Ik vind dat wanneer iemand de doos nog heeft dat diegene zuiniger is op zn spullen (lees horloges), tenminste dat hoop ik dan. Hetgeen wat je koopt voelt dan ook completer aan. Als het er niet bij zit is het wel jammer maar geen reden om de koop af te zeggen.

2 likes

Ja, aan dat argument had ik nog niet gedacht! Dat is wel een goeie​:+1::+1:

Ik denk dat er ook wel degelijk een meerwaarde in zit, aangezien ik aangeboden full sets vaker met een hogere vraagprijs zie.

Ik doe dit overigens ook met de dozen van mijn schoenenverzameling van nike, ook die originele doos geeft een meerwaarde.

En full set, dus met de papieren erbij.

1 like

Voor mij is een horloge zonder doos en papieren toch een red flag, een teken dat de kans groot is dat het horloge gestolen is. Bij vintage horloges vind ik dat ook, hoewel ik weer hoeveel er daar sets worden samengesteld (en daar kom je ook lastig achter. Maar een horloge van minder dan 20 jaar oud zonder doos/papieren is voor mij een no go, en om die reden zou ik ze ook goed bewaren.

3 likes

images(9)

Ik heb de doos van mijn auto ook nog. Hier een foto van de unboxing.

29 likes

Ik bewaar altijd alle dozen. Ook van een Seiko van 100 euro. Hoort er gewoon bij vind ik.
Daarnaast is het bij “luxe” horloges gewoon een deel van de ervaring.

En ja, full set helpt gewoon bij de verkoop. Zeker als je veel flippert.

2 likes