Altus: heren of dames horloge?

Tussen mij en een verkoper is een discussie gaande. Het gaat om een Altus die ik heb gekocht. Bij ontvangst blijkt het een diameter van maar 27 mm te hebben, in mijn ogen een dameshorloge. Het bandje is ongeveer 15 mm bij de kastaanzet.
De verkoper beweert dat toen in 19??, 27 mm heel normaal was voor een heren horloge.
Hier een foto:

Wie heeft er gelijk?

Ik moet zeggen dat het wel sterk op een herenhorloge lijkt, maar 27 mm en een bandaanzet van 15mm is wel klein.
Zou het een jongens horloge kunnen zijn? En wat bedoelt de verkoper met 19??

Bedankt voor het kijken, 19?? betekent waarschijnlijk ergens rond 1960?
Kinderhorloge, dat zou ook kunnen nog kunnen: Nu wordt de vraag dus is het een heren, dames of kinderhorloge?
Ik ga het niet dragen, gelukkig vindt mijn vrouw het wel een leuk horloge dus op die manier heb ik er ook wat aan.

Dit horloge ziet eruit alsof het uit de jaren vijftig komt. In die tijd waren ook de kleinste herenhorloges naar mijn ervaring toch zo’n 30 tot 32 mm. Als je dit merk opzoekt op ebay zijn de herenhorloges uit dezelfde periode ook zo’n 32 mm. 27 lijkt me dus wel erg klein. Ik heb wel geleerd om bij de aanschaf van vintages altijd goed naar de maat te informeren. De standaard is echt veranderd en in onze ogen zijn de herenhorloges van toen best klein. Verkopers hebben dan ook vaak de neiging om er een paar mm. bij te bedenken. Maar ja, dat is voor jou een tip achteraf… Succes ermee in elk geval!

Tamelijk off topic: in de klassieke muziek is een altus een mannelijke zanger die een vrouwenpartij (de altpartij) zingt. Beetje van het een, beetje van het ander.
Misschien ook op dit horloge van toepassing. :slight_smile:

Hallo,
Dit is wat ze begin 50er jaren als Jongenshorloge verkochten.
Kreeg je kado op je plechtige comunie,hier in het Zuiden teminste.
Heb die van mij nog steeds,merk ARJO,meet 28mm zonder de kroon.
Denk dat die van jou ook in die categorie valt.
Volgens mij hebben zowel jij alsook de verkoper dus ongelijk.
Blijft evengoed een leuk horloge,maar op vandaag een beetje een damesmaatje.
Groeten.
M.C.

Jongens horloge/kinder horloge lijkt mij logisch.
Dus is het toch geen herenhorloge zoals in de advertentie staat.
Maakt niets uit, ik kijk er wel naar als mijn vrouw de Altus draagt.
Bedankt voor het meedenken.

André

Stond er geen maat bij toen je het kocht? Ik had het iig vooraf gevraagd.

Er stond duidelijk heren horloge bij, maar geen doorsnede.
Verder ben ik niet zo moeilijk, maar deze is niet draagbaar voor mij.
En als de doorsnede erbij staat, klopt dat niet altijd er wordt toch vaak naar boven afgerond.
De verkoper houdt nog steeds vol dat ik mij vergis :slight_smile:

Zou in de toekomst toch om de maat vragen…om misverstanden te voorkomen.