Aluminium als horloge materiaal

Aluminium, je komt het sporadisch tegen bij Swatch of wat militaire horloges,
maar wat vinden we er van ?
ik denk dat het wat goedkoop aandoet maar op den duur mogelijk qua levensduur wel beter dan verchroomde horloges.

wie heeft ze in de collectie of heeft er internetplaatjes van ?

Ik denk dat @Arie_Kabaalstra sowieso qua materiaalkennis veel input kan geven in dit vraagstuk!

1 like

De juiste legering aluminium kan heel duurzaam zijn en vooral makkelijker te bewerken.
Inderdaad kom er maar in Arie :smile:

Even uit nieuwsgierigheid, vanwaar de vergelijking met verchroomde horloges?

Verchroomde kasten hebben de onhebbelijkheid af te slijten,wat aluminium niet heeft.

Aluminium kan prima, wel een harde soort gebruiken die goed te verspanen en anodiseren is, bijvoorbeeld 7020 of 7075
7075 is beter te verspanen en is harder, 7020 is beter te anodiseren.
Hardanodiseren is behoorlijk hard en slijtvast, maar de ondergrond, het aluminium is relatief zacht, dus ergens tegen stoten geeft nog steeds deukjes.
Krassen zul je met hardanodiseren niet gauw krijgen, deukjes wel, poetsen of wegwerken is onmogelijk omdat dan de laag er af moet, dan kun je beter een nieuwe kast maken/kopen.

Zacht aluminium kan aardig wat hebben, maar het mooie gaat er inderdaad wel eens af.

1 like

Titanium is niet mijn ding qua horloges… Krast veel te snel.
Daarin tegen vind ik Bronze horloges wel prachtig om te zien

Ik weet niet zeker of je sarcastisch bent, maar dat is (uiteraard) de reden van mijn vraag.
Waarom een materiaal dat ā€˜massief’ wordt toegepast (aluminium) vergelijken met een materiaal dat als ā€˜laagje’ over een ander metaal wordt toegepast, zoals chroom?
Een andere logische reden voor de vergelijking zie ik ook niet, vandaar mijn vraag :slight_smile:

Niks sarcastisch…(just help) maar na zijn topic nog een keer gelezen te hebben vind ik de vergelijking ook een beetje appels en peren.

Nou… hier ben ik dan… eens zien of ik hier mijn licht op kan laten schijnen…
Ik heb zelf een aantal horlogekasten gemaakt van Aluminium… dat kan best… maar… Alu is zachter dan bijvoorbeeld Brons… hoeveel zachter?. dat hangt weer van de legering af… en… Oh boy… zijn er veel aluminiumlegeringen (mooi woord voor scrabble… zeker 3 keer woordwaarde)…

ā€œErgalā€ ofwel Aluminium 7075, een legering met zo’n 5.5% Zink, 2.5 % Magnesium, 1.5% Koper, en een Snuifje Ijzer, Silicium, Mangaan, Titanium en Chroom is een harde (en hardbare) legering… Ik heb tandwielen van dat spul gehad op mijn racer… daar deed ik een heel seizoen mee…

Alleen… om het mooi te houden… moet je het Anodiseren… hetgeen in feite betekent dat je er langs electrolytische weg een oxide laag je op aanbrengt
Het leuke van dat proces is tevens dat je in die oxide laag een kleurstof aan kan brengen… zoals heel mooi te zien is bij die Tissot en Hamilton…

Nadeel is wel… op hoeken zal die laag het eerste afslijten… en dan is het heel moeilijk om het weer mooi te krijgen… een kras blijf je zien… dus zul je er altijd voorzichtig mee moeten doen… (wat ik vandaag gedaan heb… een Horlogemakers werkbank bouwen op een betonnen garagevloer… dat laat je beter uit je hoofd… Mijn Titanium Instrument 2 geeft daar niets om… maar ik draag bij dergelijke werkzaamheden mijn Aluminium Verdal echt niet… (al zie je daar minder van… die is blank geanodiseerd)…

Alu is best een mooi materiaal… makkelijk te verspanen… als je de hardere soorten neemt… van de zachte soorten wil je frees nog wel eens vol lopen… omdat het alu eraan blijft plakken… of je moet peperdure gepolijste frezen gaan gebruiken… en overvloedig smeren…

@ArjanV haalde al dezelfde soort aan als ik… Ook een materialenkenner… 7075… of 7020…

Bottomline… het kan als materiaal voor een horlogekast goed gebruikt worden… echter… moet je het wel (hard) Anodiseren… en… dan kun je er ook nog een leuk kleurtje instoppen… stoot of schaaf je het horloge… dan heb je een beschadiging die je er niet meer uit kan polijsten…

Brons is veel zachter… krast veel makkelijker… maar bronzen horloges worden doorgaans geborsteld… en dan worden ze mooi dof… je kunt een Titanium horloge niet zomaar vergelijken met een bronzen horloge… Bronzen horloges hebben overigens doorgaans een RVS achterdeksel… omdat je anders groene polsen krijgt…

Qua krassen?.. Ik draag mijn Instrument 2 zoals gezegd bij alles wat ik doe… al lig ik op een betonvloer onder een werkbank te sleutelen…en daar is op mijn horloge nog niets van te zien… terwijl ie toch wel een paar keer over het beton gegaan is de afgelopen week…

2 likes