Ik ben altijd op zoek naar uurwerken, die iets bijzonders hebben of onbekend zijn.
Nu is dit werk binnengekomen, dat ik voor de uiterst schappelijke prijs van 1 euro heb kunnen kopen.
Ik ben vrij zeker, dat het incompleet is. (ontbreekt het mechanisme voor de dag of voor een maanstand o.i.d??) En aangezien ik het graag in orde wil maken moet ik eerst uitvinden wat het eigenlijk is.
Het heeft wel iets weg van de AS werken uit de groep van de 1861, maar het is anders. Kijk bijvoorbeeld eens naar het kleine rad links naast het kroonwiel.
Dat is voor de snelverzetting van de datum (denk ik, ik heb het nog niet uitelkaar gehaald). En dat zie ik bij de andere werken uit die groep niet.
Alvast mijn dank aan degene die me helpt.
Ziet er onbekend uit en gecompliceerder dan ik in eerste instantie dacht. Dus dat is leuk Wat is de afmeting, dan ga ik meezoeken? Mijn eerste ingeving is trouwens Frans door het antishocksysteem.
Het formaat is 11,5"’ (ca 26mm)
Op een ander Forum suggereerde iemand dat het een FE werk (3600) zou kunnen zijn.
Aangezien er nergens iets van Swiss oid op staat is dat natuurlijk mogelijk.
Maar Duits of uit een ander land zou dus ook mogelijk zijn.
Gegevens van de FE 3600 heb ik niet en ook bij Ranfft komt dat werk niet voor. En bij Flume vind ik alleen die AS werken die er een beetje op lijken. Maar ook niet 100%
Verder werd ik er op dat andere forum ook nog op gewezen, dat het datum mechanisme beschadigd is en dat de veer daarvan niet juist is.
Ik ben benieuwd
Maar er zijn veel afgeleiden , je hebt de reeks 1900 en 2060 en daarbij verschillende uitvoeringen.Vele onderdelen zijn gelijk.
B
De uwe is met dag en datum.Maar het automatisch gedeelte ontbreekt.
Zie lijst van ranfft.
Normaal wel, maar bij deze niet. Sterker nog er staat helemaal niets op.
Maar ik heb de fiche van de AS 2060 familie gevonden en ik denk dat het de 2076/2176 is. De automaat met dag en datum.
Dus automaat en dag ontbreken. Dat wordt zoeken en waarschijnlijk duurder dan zinvol. Dus in de la ermee.
Iedereen bedankt voor de hulp.