Alweer een oud zakhorloge

Beste horlogevrienden,
Ik kreeg een oud horloge mee van een vriend van me, met het verzoek om zo veel mogelijk informatie. Het is van zijn vader gewees (en misschien zelfs van zijn opa) dus het heeft vooral emotionele waarde, verkoop in niet de bedoeling.

Ik zie een goudkleurig horloge, diameter 45mm, romeinse cijfers. Op de achterkant een mooi waaiervormig patroon, met een ovaaltje waar niets in is gegraveerd. Jammer, want dat was volgens mij nou net de bedoeling van die plek.
Maak ik de kast open, dan lees ik op de binnenkant van het buitendeksel: 14K, met daaronder een lastig afleesbaar merkteken. Het serinummer, ingeslagen, 277788, en met de hand ingekrast K 4059 en SC 29-6-49. (Dat zullen wel reparatiemerken zijn.)

Op het binnendeksel lees ik in sierletters Cylindre 10 rubis. Binnenin het deksel wordt het serienummer herhaald.

Het uurwerk lijkt me een Frans cylinderuurwerk, geen enker opschrift behalve het sneller en langzamer van het kompas. Het doet me denken aan een ander zakhorloge wat ik heb (onderste foto) Niet helemaal eender, maar wel grote overeenkomst.

Wie weet me meer te vertellen? En zou het massief goud zijn (14 K?) of doublé?) Ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Ik wil best iets over het goudmerk zeggen , maar met de regel " met daaronder een lastig afleesbaar merkteken, kan geen enkele taxateur iets
dus : druk op het tulpknopje van je fototoestel, zet je zoom terug naar nul, ga naar buiten (daglicht is beter, liefst bewolkt) hou het fototoestel op anderhalve centimeter van het keurmerk, stel scherp en maak een foto
doe dit hoe onduidelijk een merk ook is, en aub per keurmerk, niet 4 op een foto , dan is er altijd een onduidelijk!!!
Maak de foto’s met een formaat van 3mb of groter en mail ze naar me.
als ik ze terug kan vinden krijg je antwoord en voeg ik ze toe aan mijn keurtekenbank, zo helpen we elkaar met het vinden van keurtekens in gouden of zilveren pols-zakhorloges

Huub, je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb een hele tijd zitten rommelen om dat merk scherp te krijgen, maar je tip om het met daglicht te doen is goud waard. :slight_smile:
Nu een betere foto van het merk.

De comlete foto vind je hier.
http://www.sleepwalkers.nl/foto/goudmerk.jpg

Eekhoorn voor 14 karaat goud zwitserland

Dankjewel, dat maakt het weer een stapje duidelijker.

Het keurteken van de eekhoorn is van De Conventie van Wenen en ingevooerd in 2 formaten op 1 juli 1934.
Je horloge is dus van na die datum

En van voor 1949, vanwege dat handgeschreven merkje, zo komt de datering steeds dichterbij!
Ik noemde het een Frans uurwerk, vanwege de overeenkomst met een ander uurwerk hier, maar het zou dus ook een Zwitsers horloge kunnen zijn, begrijp ik.

het is in iedergeval een Zwitserse kast, helaas gaat mijn kennis over uurwerken niet zover