Alweer een vraagje

Mijn Casio Gulfman die zijn signaal ontvangt uit Duitsland is spontaan
overgegaan naar de Engelse klok. Betekend dit dat de Duitse klok
even uit de lucht is of kiest de Casio het beste signaal ??
Overigens klopt de tijd precies.

Gr,
L.R.

Geweldige vraag weer, mede omdat ik me het vorige topic weer voor me zie!! :slight_smile:

Ik vermoed dat die het beste signaal kiest, maar dat slechts een vermoeden!

lone ryder Schreef:

Mijn Casio Gulfman die zijn signaal ontvangt uit
Duitsland is spontaan
overgegaan naar de Engelse klok. Betekend dit dat
de Duitse klok
even uit de lucht is of kiest de Casio het beste
signaal ??
Overigens klopt de tijd precies.

Gr,
L.R.

Ja en hij blijft netjes op “onze” tijd lopen,en niet zoals gedacht werd in dat andere topic dat je klokje de Engelse tijd zou overnemen.

Dit bewijst meteen dat er iemand naast zat met zijn beweringen…

Hoi L.R.,

Volgens mijn Seiko-manual zoekt het horloge o.b.v. de ingestelde city-code (BER (Berlijn), LON (Londen), PAR (Parijs)) naar het radio-signaal van de betreffende zender.
Voor onze tijdzone scant het horloge zowel naar de Duitse zender DCF77 (77,5 KHz) als naar de Engelse zender MSF (60 KHz).
De gebied dat beide zenders bestrijken en elkaar overlappen is pak weg: ZW Engeland. NW Frankrijk, Benelux, W Duitsland en Denemarken.
Ik vermoed daarom dat het in dit gebied puur toeval is van welke zender het signaal gebruikt wordt voor het callibreren.
Dit toeval kan wellicht afhankelijk zijn van de sterkte van het ontvangen signaal of de volgorde waarin op de zenderfrequenties wordt afgestemd.

Groetjes,
Flip.

lone ryder Schreef:

Mijn Casio Gulfman die zijn signaal ontvangt uit
Duitsland is spontaan
overgegaan naar de Engelse klok.

Hoe zag je dat? Ik bedoel als de tijd verder goed is en ie niet ineens (precies) een uur achter loopt, hoe weet je dat ie 't signaal van de Engelse Zender heeft gehad en niet van de Duitse?

Omdat er op het horloge voor elke atoomklok een rondje staat.
Bij elk rondje staat de afkorting van een land. B.v. ger,uk,usa enz.
Het rondje van het ontvangen station wordt bij ontvangst een stipje.
Zo kun je dus zien welk signaal hij ontvangt.Op de geposte foto’s is dat goed te zien.
Gr,
L.R.

lone ryder Schreef:

Omdat er op het horloge voor elke atoomklok een
rondje staat.
Bij elk rondje staat de afkorting van een land.
B.v. ger,uk,usa enz.
Het rondje van het ontvangen station wordt bij
ontvangst een stipje.
Zo kun je dus zien welk signaal hij ontvangt.Op de
geposte foto’s is dat goed te zien.
Gr,
L.R.

Ik heb hier volgens mij geen foto’s meer gezien, maar nu je het hebt over de afkortingen van de landen, kan ik me wel vaag herinneren dat Casio zulke modellen heeft. Bij mij geven ze alleen aan wel/geen signaal, of met signaalsterkte erbij. Maar niet welk land ie 't heeft opgepikt.