Bij een zoektocht kom ik op Amazon.nl. Zie ik dat het niet door Amazon wordt aangeboden maar door een externe handelaar (beetje zoals Bol.com doet). Marketplace heet het dan bij Amazon.
Nu blijkt die handelaar in Dubai te zitten. Gezien de wijzerplaat nog niet zo onlogisch.
Wat echter wel vreemd is: op de pagina bij Amazon.NL staat “Prijzen zijn incl btw”. Waar je overigens ook vanuit zou mogen gaan als de site met name door particulieren wordt bezocht. Alleen klopt dit volgens mij niet in dit geval. Bij invoer is in elk geval 21% btw verschuldigd, € 0,80 invoerrecht & als het tegenzit handlingskosten à raison van een kleine € 20.
Vraag gesteld aan Amazon. Krijg ik een reactie -die waarschijnlijk door een Indier met behulp van Google Translate is opgesteld- die geen enkele helderheid geeft, en simpelweg verwijst naar de aanbieder in Dubai.
Zo kan ik ook bemiddelen en commissie opstrijken.
Voor de gein opvraag gedaan in Dubai, ben benieuwd.
3 likes
Er bestaat wel een systeem bij Amazon om de BTW van tevoren al bij de prijs te voegen, Ebay heeft ook zo’n systeem.
https://sellercentral.amazon.nl/gp/help/external/G202084570?language=en_GB&ref=efph_G202084570_cont_521
1 like
Volgens 3. Overview geldt dat enkel voor UK en EU lidstaten.
Is dus wat anders dan eBay wat geldt voor wereldwijd.
Bij Amazon.com geldt dit ook gewoon
Zal daar eens zoeken. Bij mijn weten worden Seiko’s vanaf .com niet naar NL verstuurd.
Sowieso een leuk horloge met die exotische uuraanduidingen 
1 like
Wat een gedoe voor een Seiko
2 likes
Op .com hebben ze alleen de bicolor met witte dial, maar inderdaad wel naar NL (incl import) mogelijk.
Kan ik beter .com in de gaten houden voor de zwarte.
Als ik voor simpel zou gaan, wordt het dit. En daar kun je nou niet echt mee over straat.

1 like
Waarom doe je zo 
Nee maar Seiko is niks mis mee maar wat een gedoe joh
1 like
Wie kaatst enz.
Ik kan wel wat hebben hoor, en vandaar dat ik in mijn reactie een tong uitstak.
Gedoe hoort er soms bij. En als ik een bepaald model ècht graag wil dan heb ik het ervoor over. Deze vind ik leuk, maar ook weer niet superleuk. En was eigenlijk benieuwd of er hier leden waren die iets dergelijks al hadden meegemaakt, en vooral hoe dat was afgelopen qua naheffing (of niet).
Tenslotte kan het een aandachtspunt zijn voor anderen die denken iets van Amazon Nederland te kopen, terwijl het een handelaar buiten NL / de EU betreft.
2 likes
De aanbieder in Dubai reageert wel snel op mijn vraag, en geeft het volgende aan:
"Hi thanks for your interest in our product. We want to clear that VAT of your Country is not include in this price. If any chargeable VAT or Duty shall be payable by customer only. Awaiting your confirmed order soon to dispatch the watch earliest.
With warm regards
Monawatch team"
Dus na aankoop alsnog 21% btw & € 0,80 invoerrechten (& als het tegenzit handlingsfee rond de € 20).
Een punt om in de gaten te houden dus bij Amazon.nl: inclusief btw is niet altijd inclusief btw. Erg misleidend.
Bedankt voor de moeite, maar dat is ook buiten de EU en komt nog duurder uit.