Interessant uitgangspunt waar ik nog niet aan had gedacht, maar die ik wel snap. Maakt het wel nóg lastiger om merken te categoriseren omdat de transparantie in de industrie zeer matig is.
En zoals je al aangeeft, assembleren vs fabriceren lijkt een gemakkelijke scheiding, maar is in de praktijk genuanceerder.
Hoe zit het nu precies met bulova? Dat was amerikaans is nu van citizen maar op die van mij staat swiss made met een eta 2834 werk erin. En dan waren er nog omegas met een in licentie gebouwd uurwerk van bulova erin.
Volgens mij is MKII de reden dat Tudor naar buiten gekomen is met zijn Black Bay.
De MKII Kingston en Nassau hebben waarschijnlijk een push in de goede richting gegeven in de directiekamer.
Precies, en gezien het topic is het de moeite waard te vermelden dat Zenith als gevolg daarvan in 1972 gekocht werd door Zenith Radio Corp uit… de USA en dus een aantal jaar (tot 1978) ook een Amerikaans horlogemerk was (nou ja, een Zwitsers horlogefabrikant in Amerikaanse handen).
… he… dat Californische merk met die heel dure horloges waar de tijd op ‘loopbanden’ zit… ligt op het puntje van mijn tong! edit: Ha, Devon, hierboven al genoemd!
Zelf heb ik overigens een Shinola, merk dat veel haat krijgt in de horlogegemeenschap maar wat erg goed bezig is zo te zien. Clinton en Obama zijn fan, ze worden vaak genoemd in verband met het weer opklimmen van Detroit, enz. Zit gewoon een Ronda-uurwerk in maar is verder van prima kwaliteit qua afwerking.