Amplitude balansveer

Hallo allemaal,

ik heb vorige week mijn bestelde raketa horloge aangekregen.
nu had mijn broer de zelfde besteld, maar vroeg mij een kijkje te nemen omdat hij stilgevallen was, omdat hij waterdamp er in had gekregen(naast bad laten liggen).
conclusie: de balansveer heeft een veel kleinere amplitude dan de mijne (die wel perfect loopt trouwens), en hij loopt veel achter.
ik zie verder niet echt iets mis met de horloge, (het is een eenvoudige handopwinder trouwens)
is er iets wat ik als (best wel handige) leek aan kan doen? ik heb niet echt zin deze binnen te brengen en dan meer aan service te betalen dan dat hij gekost heeft.

groeten, Thomas.

Je probleem klinkt alsof er teveel interne wrijving is. Dat wordt toch een servicebeurt vrees ik.

Kan vanalles zijn, “plakkende spiraal” (balansveer) , slecht geolied, gemagnetiseerd enz …

Als je een leek bent op horlogegebied kan je ze best eerst even demagnetiseren en afwachten, zoniet zou ik er toch mee naar een horlogemaker gaan.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Als er vocht in geweest is zal er oxcidatie ontstaan aan astapjes en zal zo de amplitude afnemen doordat er een krachtverlies is , wrijving vergroot.
Als handige Harry ,maar zonder ervaring, zou ik er toch niet zelf aan beginnen.

nee zo ver was ik al ik ga er heus niet mee knoeien. overigensloopt hij wel ok op tijd nu maar nog stees zwakke oscilaties