Amplitude

Ik las in het verkoop topic iets over amplitude.
Wat geeft dat eigenlijk aan ?
En wanneer is de waarde goed ?

Groetjes Peter

1 like

Amplitude is de omwenteling van het balanswiel, bij een te lage amplitude zal het uurwerk langzamer gaan lopen.

1 like

Hoeveel graden de balans draait.

Een goeie waarde verschilt per horloge. Voor een Zwitser ±300 graden. Voor een Japanner of sommige andere vintage horloge kan minder ook prima 220-250. Een te hoge amplitude 320+ is ook niet goed.

9 likes

Dat is niet per se het geval. Timekeeping en amplitude hebben geen directe correlatie.

5 likes

Een en ander hangt vaak ook samen met de kracht van de veer en daarmee de gangreserve. Als de amplitude echt heel laag is, is de kans groot dat je ook een lage gangreserve tegenkomt.

2 likes

In Jip en Janneke taal vertelt de amplitude hoe sterk het balanswiel heen en weer slaat. Hoe sterker die slag, hoe hoger het aantal graden van de omwenteling.

2 likes

Oke Thanks.
Als die te laag of te hoog is betekent het dan dat er iets vervangen moet worden, of is het een kwestie van afstellen?

Als de amplitude te laag wordt, dan is dat een indicatie dat het uurwerk een onderhoudsbeurt kan gebruiken.

1 like

De balans veer heeft een functie. Wanneer de impuls van de uitgaande pallet jewel de balans in een richting gedraaid heeft zorgt de veer ervoor dat de balans, aan het einde van zijn swing, in tegengestelde richting gaat. Als de balans ‘counter-clockwise’ swingt ontspant de veer (in de meeste horloges) en wanneer deze clockwise gaat windt hij de veer op. De spanning opgeslagen in de veer keert de beweging van de balans om. Door het uitvoeren van deze operatie is de balans veer verantwoordelijk voor de boog van de swing (amplitude) en dus voor de hele timing en accuraatheid (i.e. consistentie) van het uurwerk. De swing van de balans timet de actie van de ‘escape lever’, de rotatie van het ‘escape’ wiel en het tempo waarmee de hoofdveer zijn energie afgeeft. De normale amplitude is ongeveer 270 graden (een omwenteling van een balans wiel is 180 graden). Als de amplitude te klein is zal het horloge zwak en inaccuraat lopen. Een te grote amplitude kan ‘knocking’ veroorzaken. Dit verschijnsel treedt op als de impuls pin geheel ronddraait en de buitenzijde van de ‘lever’ raakt.

Daarnaast veranderd de amplitude als je het horloge een kwart of halve slag draait.
Dit heeft te maken met de zwaartekracht, waardoor de balans meer weerstand krijgt. Koop anders een Timegrapher en meet zelf je horloges, dan snap je het beter.

Mocht je ampitule te laag zijn, dan raad ik je een full service beurt aan, waarbij het gehele uurwerk wordt schoongemaakt en voorzien van nieuwe olie.

8 likes

Weer wat bijgeleerd vandaag… Dank daarvoor!

Leg dat eens uit?

Ik dacht namelijk dat een omwenteling 360 graden is.:innocent:

Ik denk dat een balanswiel heen en weer gaat en geen omwenteling maakt,vandaar die 180 graden.

Slingering ineen juistere benaming denk ik.
Of uitslag.

2 likes

Ik doelde op dat het normaal 270 graden is en minimaal 180 graden, dat bij 180 graden de amplitude te klein is en het horloge zwak en inaccuraat loopt. Staat niet goed geformuleerd, maar kan het niet meer aanpassen.

Balans Wiel gaat inderdaad heen en weer en vandaar de 270-180 graden.

Wel, een omwenteling is altijd 360 graden.
En als dat zo is, wat u zegt, dat het niet meer dan 180 graden kan, hoe kan een amplitude dan tot 270 en in sommige gevallen zelfs over de 300 graden gaan?
Misschien een aardige om te weten is, het volgende;
Bij de oude cylindergang horloges zit zelfs een pin (uitsteeksel) op de rand van het balanswiel, die pin zit er niet voor niets en is precies gepositioneerd in het midden van de in en uitgang van de cylinder op het moment van ingrijpen van het ontsnappingsrad.
Onder de kloof van het kompas zit eveneens een pin exact in het midden van de kloof deze pin is daar bevestigd om te zorgen dat de balans niet verder kan draaien. De pin op het balanswiel stopt dan tegen die pin onder het kompas.
Dit om te zorgen dat een pal op het ontsnappingswiel niet in de cylinder kan ingrijpen.
Bij deze gang schommelt de balans bijna 330 graden.

Zie mijn bovenstaande reactie. De balans gaat heen en weer en draait niet 360 graden.
Kan de bovenstaande post helaas niet meer aanpassen, maar bedankt voor je oplettendheid :hugs:

Geen enkel probleem hoor.
Wist u dat van mijn input over de cylindergang?
Overigens het volgend,
als er geen pin meer op het balanswiel zit, dan is het weggehaald door een horlogemaker of iemand die er geen verstand heeft.

1 like

Ik wist dat niet van een cilindergang. De vuistregel in (verouderde) uurwerktechniek is 270 graden normaal, maar bij modernere horloges is 300 graden meer de standaard.