Goede avond
Ik ben hobbymatig bezig aan de Buren intramatic van mijn grootvader. Ik heb ze volledig uit elkaar gehad want ze liep niet meer. Ondertussen alles weer op zijn plaats en het horloge loopt redelijk. Maar wanneer ik het omdraai, dial down, zakt de amplitude helemaal weg en stopt ze zelfs soms. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
2 likes
Heel lastig! Ligt je balansveer wel perfect vlak, en loopt die niet net - vanwege de zwaartekracht - ergens tegenaan in dial down? Ik zou dan juist het tegenovergestelde verwachten, dial-up - want dan kan de spiraal de kloof raken, bijvoorbeeld. Dit zijn hele lastige dingen om uit te zoeken… …vooral heel goed kijken met sterke vergroting; en zitten je incabloc-veertjes allemaal goed?
3 likes
Op een tapje van het balanswiel gebroken of aangelopen?
2 likes
Je hebt al 1 grote “fout” begaan, je moet altijd met zo min mogelijk onderdelen het uurwerk laten lopen. Loopt het dan niet goed goed dan kan het in de balans , escappement , radartrein of veerton zitten en kan je dingen uitsluiten. Nu kan je aan dat rijtje het datum mechanisme en automaat deel toevoegen. Het zou om maar een voorbeeld te geven aan een te lange schroef liggen die een rad of veerton aantikt wanneer het uurwerk word omgedraaid.
Mijn tip , alles demonteren.( tot aan het enige benodigde om het uurwerk te laten lopen) Daarna uurwerk ontspannen en hoogte lucht balans controleren daarna balans eruit , hoogtelucht anker , ankerrad , radartrein en veerton.
Succes
7 likes
Recent meerdere van gerepareerd, het kan zijn dat je ankerkloof niet helemaal aanligt of dat de ankerkloof schroef niet helemaal goed is aangedraaid. (De balans scheert over die kloof heen) Het is daarom ook goed om te controleren of je balans geen wobbeltje heeft. Succes!
1 like