Analoge horloges met uitsterven bedreigd?

Hoi,

Hou er rekening mee dat een subjectiever en onbetrouwbaarder meetinstrument als het oor NIET bestaat. En daarmee is eigenlijk het belangrijkste gezegd.

De lp klinkt zuiver meettechnisch gezien niet beter dan een FATSOENLIJK opgenomen cd. Het is ook maar net wat je onder beter verstaat natuurlijk.
Wel klinkt ze totaal ANDERS. En voor mij soms zelfs domweg ook prettiger. Dat heeft alles te maken met hoe het geluid op je overkomt, minder steriel meer gekleurd. Wil je het helemaal “recht” of juist niet?

In dat geval kan je ook stellen dat het geluid van de lp beter is, meettechnisch gezien is dat zeer zeker niet zo. Toch qua beleving kan dat zeker WEL zo zijn. Voor de goede orde, voordat de gemiddelde audiofreak nu over me heenvalt: Ik heb het hier natuurlijk in deze vergelijking niet over plastic vijfstuiverapparatuur, of een hoestend 5 kanaals rammelsetje met hard bonkende sub wat enkel trommelvliesterreur teweeg brengt. Geen fatsoenlijk geluid komt daarvan doorgaans!
Je zal ze toch de kost moeten geven die dát soort van bende in huis hebben, en werkelijk denken dat het “goed” klinkt.

Het gaat enorm tekeer ja, dát dan weer wel >X

En om weer ON topic te gaan:

Een analoog automatisch horloge heeft altijd een markt. Zeker het meer bijzondere spul, met fraaie doorkijk bodems, waar je het mechaniek aan het werk kan zien. De gemiddelde man vind al die mechanische dingetjes machtig interessant :wink:

Tot slot:

Zoals terecht werd opgemerkt: de platenspeler is juist nu meer springlevend dan ooit! Ik hoef maar in mijn werkplaats te kijken, er komt ook steeds meer “vintage” audio binnen voor onderhoud, reparatie of zelfs al restauratie (tu)

Het is weer een licht groeiende markt.

Overigens ben ik een fanatiek aanhanger van vinyl, ik vind de beleving van een mooi ontworpen hoes onvervangbaar. Maar kom niet bij me aan dat het werkelijk minder vervorming oplevert dan een cd. Maakt me trouwens ook niet uit.

Groet,

Nico den Haak.

Soms wordt je gewoon gedwongen om met de tijd mee te gaan;)

gr Ron

:)

@ Tom,
het dynamisch bereik van een CD speler meet +/- 96 dB(A)
het Dynamisch bereik van een Pick up meet +/- 120 dB(A)
Het Dynamisch bereik van een superaudio CD speler 120dB(A)

De meeste klassieke concerten zijn digitaal geremasterd, en tegenwoordig ook digitaal opgenomen
De meeste moderne muziek die door bijvoorbeeld DJ`s gedraaid wordt is in het digitale domein geproduceerd.
Overigens is het grappig dat wanneer met een A/B vergelijk doet tussen enerzijds een analoge bron ANALOOG gemasterd en een analoge bron DIGITAAL gemasterd men in 9 van de 10 gevallen de digitaal gemasterde bron als pretigst ervaart (dit wordt dan getest in een blindtest)
Hetzelfde geldt voor veel te duur betaalde interlinks, waarbij men op het moment dat men niet weet of iets met een interlink of met een standaard kwalitatief redelijke kabel is aangesloten met niet meer kan aanwijzen welke speler nu daadwerkelijk met welke kabel is aangesloten.

De harmonische vervorming blijft hoe dan ook bestaan omdat onze speakers natuurlijk op een analoge manier geluid reproduceren.
Een Superaudio Cd voorversterkt door een buizenbak afgespeeld op kwalitatief hoogwaardige speakers klinkt zeker beter dan een LP die op dezelfde manier wordt afgespeeld.
Daar valt niet over te twisten.
Mensen die dit ontkennen zijn blijven hangen in hun ideaal waarin men meent dat vinyl beter klink dan alles wat CD heet.
Ook ik heb er heeeeel lang in geloofd :smiley:
Groeten,
Marijn

en nu echt weer on topic…maar t blijft altijd een leuke discussie :slight_smile:

Meten is weten… én luisteren… maar nogmaals:: ieders eigen smaak!

Ik heb overigens niets tegen vinyl of LP, maar dat een LP superieur klinkt… t.o. een CD kan er bij mij niet in. lees ook mijn eerdere verhaal, betreft opnames.

@Marijn2… daar sluit ik me bij aan.

Marijn2 Schreef:

@ Tom,
het dynamisch bereik van een CD speler meet +/- 96
dB(A)
het Dynamisch bereik van een Pick up meet +/- 120
dB(A)
Het Dynamisch bereik van een superaudio CD speler
120dB(A)

De meeste klassieke concerten zijn digitaal
geremasterd, en tegenwoordig ook digitaal
opgenomen
De meeste moderne muziek die door bijvoorbeeld
DJ`s gedraaid wordt is in het digitale domein
geproduceerd.
Overigens is het grappig dat wanneer met een A/B
vergelijk doet tussen enerzijds een analoge bron
ANALOOG gemasterd en een analoge bron DIGITAAL
gemasterd men in 9 van de 10 gevallen de digitaal
gemasterde bron als pretigst ervaart (dit wordt
dan getest in een blindtest)
Hetzelfde geldt voor veel te duur betaalde
interlinks, waarbij men op het moment dat men niet
weet of iets met een interlink of met een
standaard kwalitatief redelijke kabel is
aangesloten met niet meer kan aanwijzen welke
speler nu daadwerkelijk met welke kabel is
aangesloten.

De harmonische vervorming blijft hoe dan ook
bestaan omdat onze speakers natuurlijk op een
analoge manier geluid reproduceren.
Een Superaudio Cd voorversterkt door een buizenbak
afgespeeld op kwalitatief hoogwaardige speakers
klinkt zeker beter dan een LP die op dezelfde
manier wordt afgespeeld.
Mensen die dit ontkennen zijn blijven hangen in
hun ideaal waarin men meent dat vinyl beter klink
dan alles wat CD heet.
Ook ik heb er heeeeel lang in geloofd :smiley:
Groeten,
Marijn

en nu echt weer on topic…maar t blijft altijd
een leuke discussie :slight_smile:

Een Superaudio Cd voorversterkt door een buizenbak

afgespeeld op kwalitatief hoogwaardige speakers
klinkt zeker beter dan een LP die op dezelfde
manier wordt afgespeeld.
Mensen die dit ontkennen zijn blijven hangen in
hun ideaal waarin men meent dat vinyl beter klink
dan alles wat CD heet.

Afhankelijk waar je op luistert

Meten is weten ?? Jij hebt het hier over vervormingen in combi met een warm geluid ik mis het maar goed zal wel aan mij liggen :S

Helemaal mee eens. Volgens mij is het ook gevoelsmatig. Ik ben geneigd een LP
beter te beoordelen. Maar dat is nostalgie.

Even on topic :smiley: :
Ik denk dat er altijd een markt zal blijven voor mechanische horloges. Het is natuurlijk vooral iets voor liefhebbers en ik denk ook dat er altijd liefhebbers zullen blijven bestaan. Ik bijvoorbeeld, ben zeventien jaar en ben helemaal weg van horloges, alleen mechanisch tenminste. Alle horloges die niet mechanisch zijn, kunnen mij niet bekoren. Als (beetje uit de hand gelopen) hobby, ben ik ook begonnen met horloge reparaties e.d. Dus een nieuwe generatie horlogeliefhebbers zal er waarschijnlijk ook wel aankomen (of ben ik de enige?! :(). Het zou toch ook zonde zijn als zo’n prachtig stukje techniek zou verdwijnen! ::o

en uhm, tjaah, over platen spelers kan ik helaas niet mee praten >X een beetje voor mijn tijd zullen we maar zeggen he :+

Hoi Marijn,

Veel van wat je zegt kan ik wel volgen, maar een platenspeler met een dynamisch bereik van 120 db is wel een utopie ben ik bang. Rond de 80-85 db komt meer in de richting. Vergeet niet, het is en blijft een analoge signaalbron.
Eén ding is me wel uit het hart gegrepen. De dure interlinks. Ik kom niet meer bij van het lachen wanneer ik de toegedichte eigenschappen zou moeten geloven. Droevig dat het verkocht wordt voor dát geld.

Kabels moeten:

Als luidsprekerkabel gewoon minimaal 2,5mm zijn. Veel meer is totale onzin. Tenzij het giga lengtes betreft.

Immers:

RxA=Lxrho.

Maar de meeste zgn pseudotechneuten en verkopers kennen de basisformules niet eens meer :smiley:

Als signaalkabel moet je een voldoende dikke signaalkabel hebben, en die moet fatsoenlijk afgeschermt zijn. En dat hoef beslist geen 100 Euro voor een kabeltje te kosten. Zelf eentje in elkaar solderen met degelijke stekkers is de beste optie.

Nu weer on topic, analoge horloges zullen niet snel uitsterven, erger nog: er is er weer eentje onderweg die mijn naam draagt;)

Groet,

Nico den Haak.

Nico, begin alsjeblieft niet over kabels…

…dan wordt dit echt een draadje met 743 posts.

:smiley:

O ja, LP’s klinken trouwens gewoon beter hoor.

• rent hard weg *

:wink:

mickmo92 Schreef:

en uhm, tjaah, over platen spelers kan ik helaas
niet mee praten >X een beetje voor mijn tijd
zullen we maar zeggen he :+

Euh, de generatie van nu (met Tamagochi incl tijd, mobieltje incl tijd, Nintendo DS, etc. etc.) zegt straks:
"en uhm, tjaah, over horloges kan ik helaas niet mee praten >X een beetje voor mijn tijd zullen we maar zeggen he :+ "

Dus WIJ moeten er NU voor zorgen dat deze nachtmerrie niet uitkomt!!! :wink:

Wie heeft er al een horloge voor zijn/haar (klein-?)kinderen gekocht? Foto’s?

PeterLC Schreef:

O ja, LP’s klinken trouwens gewoon beter hoor.

• rent hard weg *

:wink:

Inderdaad, want ze tikken, net als horloges. Daarnaast, met een USB stick kun je niet frisbeeën :smiley:

Meer on-topic,
ik ben het eens met wat reeds is gezegd, de mechanica, en het sieraad aspect is veel belangrijker dan het vermogen tijd aan te duiden.

Groeten,

Martin

Het gaat om beleving. Vormgeving, nut, traditie, (pop)cultuur én sentiment laten zich niet vangen in wetmatigheden. Een LP roept meer op. Maar het is ook bewezen dat het meer gevoel en beleving oproept. Wetmatigheden én gevoel. Het zachte geruis van de hoes, de mooie grote covers. Én wat betreft horloge is het ook zo. Een Speedmaster heeft een nagenoeg perfect vormgegeven wijzerplaat maar met uitleg van de gulden snede én symmetrie doet bijna afbreuk aan de genoten beleving. Marketing,
gevoel, traditie, naamsbeleving maakt Omega geliefd. Én het feit dat we een stelletje nerds zijn met een dwangmatige neiging tot verzamelen verklaar ook veel. :wink:

Ik zie om me heen toch echt veel meer analoog dan digitaal. Er zijn idd wel meer digitale horloges tegenwoordig, maar het is een beetje een trend volgens mij.
De duurdere merken blijven sowieso analoog en dat zijn toch een beetje de merken waar iedereen naar kijkt.

Marnix_moed schreef:

Wie heeft er al een horloge voor zijn/haar (klein-?)kinderen gekocht? Foto’s?

laten we voor deze een nieuwe topic starten?

Zo vroeg mogelijk je (klein)kinderen confronteren met mechanische uurwerken,
dan hebben we nog generaties lang een fijne hobby.

gr Ron

Hoi Peter,

Tot slot nog één opmerking:

Zet 5 vakkundige technici bij elkaar om een technisch probleem te analyseren, en vervolgens erover te discusseren.

De kans is groot dat de heren elkaar bijna de hersens inslaan vanwege de uiteenlopende meningen :wink:

Soms zijn we ook nét doktoren zeg maar…

Groet,

Nico.

Toen ik 16 werd heb ik van mijn vader een chronograaf Suisse gekregen, hij had hem in de 2 e wereld oorlog geruild.
Dat horloge lag altijd veilig in een stalen kist met andere spullen. Als kind mocht ik dan af en toe eens in die kist kijken en als een magneet trok dat horloge me aan. Altijd even om en luisteren naar dat getik, dan ging het de kist weer in, mijn vader vond hem te groot en had een gewone platte dress watch.
Vanaf mijn 16 de ben ik dus al horloge fanaat, ik heb drie jongens en die heb ik op hun 12de verjaardag een Time Force gegeven alle drie anders uiteraard.
Ik ben nu 59 en de kinderen respectievelijk 25 23 en 21, ze daragen ze nog steeds maar zijn niet zoals ik helemaal horloge gek.
Ze kijken wel eens verwonderd naar me als ik met die horloges bezig ben, het is een ziekte dus want ik zie ze denken.
Mijn verzameling gaat dus later over naar hen
Ik hoop dat ze er net zoveel plezier aan beleven als ik al die jaren.
Overigens heb ik de chronograaf Suisse nog steeds.

mvg Lex

Inderdaad…ik ben een keer gestopt tijdens het autorijden omdat ik dacht dat er iets stuk was aan de motor…bleek de cd te zijn…met muziekinstrumenten erop die ik op de lp nooit gehoord had…

De mechanische horloges zullen m.i. niet verdwijnen daar er altijd mensen blijven die in de fraaie techniek geloven, niet enkel om ze te dragen maar ook om ze door te ontwikkelen…
Bij vele merken zie je oplossingen om de uurwerken nauwkeuriger te maken andere aandrijvingen benaderen de quartz kwaliteit of zijn er gelijk aan…(kinetic bv.)
Eenzelfde ontwikkeling zie ik in de autobranch met de elektromotoren en de hybride auto’s…de techniek blijft maar wordt aangepast aan de nieuw opgedane kennis…en gelukkig maar want stilstaand is achteruit gang…

Mijn leven zal gelukkig blijven met horloges met een mechanisch hart of deels mechanisch…mijn vrouw heb ik al om kunnen turnen, nu mijn dochter nog…

Gezien de lengte van mijn reactie denk ik dat de medicijnen aanslaan…

Fijne dag allemaal,

Justin