Analoge horloges met uitsterven bedreigd?

Het analoge mechanische uurwerk is natuurlijk een wonder van vernuft. Voor velen van ons is het een herinnering aan onze jeugd toen we voor het eerst ons eigen handopwindertje kado kregen. Het heeft ook meer de functie van sierraad gekregen dan een doeltreffende manier om de tijd af te lezen. We zitten maar te meten en te kijken of onze mechanische jongens binnen de chronometer specs blijven lopen terwijl een (ogenschijnlijk) simpel quartz uurwerk het veel beter doet. Om ons heen horen we steeds vaker:"Waarom koop je nu zo een duur horloge het staat toch ook op je telefoon?"
De huidige jeugd loopt veelal met digitale horloges. (Als ze uberhaupt al een horloge om hebben) Wanneer een horloge Romeinse cijfers heeft vinden ze het nog gekker. Ik moest de Romeinse telling nog steevast leren op de lagere school. Je hebt er eigenlijk helemaal niets aan behalve dat je op een filmaftiteling kunt lezen wanneer een film is geproduceerd. Er zal een tijd komen dat de analoge klok verdwijnt. Nu zullen wij dat niet meer meemaken maar het zal gaan gebeuren…of heb ik ongelijk?

Ach, dat waait ook wel weer over. Je geeft het zelf al aan: de jeugd.

Ach. De LP zou ook helemaal verdwijnen na de CD - en net als bij mechanische horloges zien we ook hier, dat Jan met de Pet/Joe Sixpack/Otto Normalverbraucher inderdaad achter de hordes aanloopt, maar er voor liefhebbers altijd een markt blijft. Als je een beetje doorspit zie je dat er nu meer hoogwaardige platenspelers op de markt zijn dan 10 of 20 jaar terug. Da’s met mechanische horloges nauwelijks anders.

Hoezo de analoge klok verdwijnt door mobieltjes? Ik loop al 2 jaar met deze rond :wink:

Specs:
1.1.4 inch touch-screen supports full-screen handwriting input
2 Bluetooth
3. Ringtone: 64 chord; Ringtone format: mp3, midi
4.Data Transfer: data wire/U disc/ Bluetooth (voice, stereo)
5.Black list
6.Telephone directories: 300groups of contacts of carte de visit, support incoming call with big head sticker, grouping ring
7. Messages &Multimedia messaging: support SMS, MMS
8.Schedule power on/off: support auto start/close, can set user-defined photo of starting/closing
9.Alarm clock: 5 groups; can set from Monday to Sunday at random
10.More information: MP3, Handsfree, SMS group sending, WAP, Handwritten input, Bluetooth, GPRS download, MMS, tri-band watch phone, memory card expansion, caller ID,Blacklist,calendar, health management, calculator, unit conversion, world time, notepad
11. Language : English,French,Spanish,Italian,Deutch,Turkish,Russian,Arabic,Thai

1. Network GSM900 / 1800/1900mHz
    SIZE ( L × W × H ) 604516 MM (Best wel grote lug2lug dus!)
    BATTERY Lithium Batteries400mA
    COLOR Black
    STANDBY TIME About 100-120Hours
    TALKING TIME About 2-3Hours

PeterLC Schreef:

Ach. De LP zou ook helemaal verdwijnen na de CD -
en net als bij mechanische horloges zien we ook
hier, dat Jan met de Pet/Joe Sixpack/Otto
Normalverbraucher inderdaad achter de hordes
aanloopt, maar er voor liefhebbers altijd een
markt blijft. Als je een beetje doorspit zie je
dat er nu meer hoogwaardige platenspelers op de
markt zijn dan 10 of 20 jaar terug. Da’s met
mechanische horloges nauwelijks anders.

De LP gaat ook helemaal verdwijnen hoor. Wanneer de generatie die dit heeft meegemaakt is verdwenen houdt het op. Waar zin de VHS en Betamax videobanden gebleven? :smiley:

Tuurlijk niet ! Jeugd zat met een mooie dikke klokken. LP zal trouwens ook niet verdwijnen zolang het geluid daarvan mooier is als een cd of dvd

Enneh, zijn 't

samen met de

niet de enige sieraden voor een man :wink:

ecodrive Schreef:

Tuurlijk niet ! Jeugd zat met een mooie dikke
klokken. LP zal trouwens ook niet verdwijnen
zolang het geluid daarvan mooier is als een cd of
dvd

Dit hoort eigenlijk in off-topic maar als oud bruingoed verkoper moet me toch echt iets van het hart. Een LP is niet mooier/beter dan een CD of DVD. Door de onbewuste hang naar nostalgie willen mensen niet accepteren dat de digitale techniek van muziek gewoon het beste is. Wat er thans gebeurd met de DTS technieken is gewoon fenomenaal.

dreski Schreef:

ecodrive Schreef:

zolang het geluid daarvan mooier is als een cd
of
dvd

Dit hoort eigenlijk in off-topic maar als oud
bruingoed verkoper moet me toch echt iets van het
hart. Een LP is niet mooier/beter dan een CD of
DVD. Door de onbewuste hang naar nostalgie willen
mensen niet accepteren dat de digitale techniek
van muziek gewoon het beste is. Wat er thans
gebeurd met de DTS technieken is gewoon
fenomenaal.

Schijnbaar heb je nooit met de spullen geluisterd waarmee ik heb geluisterd/luister tis namelijk wel degelijk mooier en levendiger

ecodrive Schreef:

dreski Schreef:

ecodrive Schreef:

zolang het geluid daarvan mooier is als een
cd
of

dvd

Dit hoort eigenlijk in off-topic maar als oud
bruingoed verkoper moet me toch echt iets van
het
hart. Een LP is niet mooier/beter dan een CD of
DVD. Door de onbewuste hang naar nostalgie
willen
mensen niet accepteren dat de digitale techniek
van muziek gewoon het beste is. Wat er thans
gebeurd met de DTS technieken is gewoon
fenomenaal.

Schijnbaar heb je nooit met de spullen geluisterd
waarmee ik heb geluisterd/luister tis namelijk wel
degelijk mooier en levendiger

Geniet er gewoon van want deze discussie kunnen we allebei niet winnen. :wink: Laten we het er op houden dat gehoor ook een kwestie van smaak is.

Precies. Meetbaar beter (bijv. bij geluid) is niet per definitie ook altijd ‘mooier’. Hetzelfde geldt voor horloges, mechanisch blijft denk ik z’n charme behouden. Je ziet het ook, na de quartz-boom, die de mechanische horloges bijna de nek had omgedraaid, is het nu weer bezig aan een opmars. Ik denk daarom niet dat mechanisch uitsterft.

Mijn beste,

Het technisch vernuft en de kwaliteit der mechanische horloges buiten beschouwing gelaten,
ben ik er van overtuigt dat de ’heren fabrikanten’ van hoogwaardige mechanische horlogerie, er van alles aan zullen doen om de toegevoegde waarde, welke bv een Rolex nou eenmaal heeft, voor de toekomst veilig te stellen.
Er zal wellicht een sfeer van begeerte, van‘status’ worden gecreëerd om het hunkeren naar het (on)bereikbare levendig te houden.
En voor velen is dat misschien nu al zo!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Het geluid van een platenspeler is niet mooier dan van een CD speler(of liever analoge vs digitale bron)
Wat wel zo is, is dat het geluid uit een platenspeler een grotere dynamiek heeft.
De combinatie van die grotere dynamiek samen met de harmonische vervorming wordt door mensen als “warmer” ervaren dan het geluid dat uit een cd speler komt.

Echter wanneer je het hebt over "mooier"geluid, oftewel een betere reproductie van het originele geluid, dan gaan digitale technieken ver over de analoge weergevers heen qua prestatie (dit is gewoon meetbaar, maar ook hoorbaar)

Het frequentiebereik van een digitale bron is veel groter en dus is deze in staat geluid mooier te reproduceren/weer te geven.
Wanneer je een digitale bron weergeeft door een buizen voorversterker komen er al heel wat meer harmonische vervormingen om de hoek kijken waardoor ook het digitale domein “warm” (of ook wel “dik”) gaat klinken.

Ik was vroeger (en nog steeds wel een beetje) een vinylfreak, maar kan niet ontkennen dat de digitale techniek vooruitgang betekent voor de professionele audio en video wereld, en dus ook voor de luisteraar/kijker.
Een ander wordt natuurlijk wel bepaald door de apparatuur/speakers waarnaar geluisterd wordt.

On topic:
Het mechanische horloge heeft niet de toekomst wanneer het aankomt op tijdwaarneming.
Wel zal het mechanisch horloge nog erg lang blijven bestaan door de vraag naar deze uurwerken

En over een buizenbak klinkt het allemaal nog mooier. Heerlijk die harmonischen van de even orde. Meetbaar slechter, maar hoorbaar mooier. :slight_smile:

dreski Schreef:

De LP gaat ook helemaal verdwijnen hoor. Wanneer
de generatie die dit heeft meegemaakt is verdwenen
houdt het op. Waar zin de VHS en Betamax
videobanden gebleven? :smiley:

Nou, met deze banden kan je niet scratchen, daar gebruikt m’n jongste zoon nu juist LP’s voor.
En nee, geen oude, maar nieuwe uitgaven met zijn type muziek erop. En dan zijn hier nog de pre-releases van, volgens mij nog steeds ‘big business’ hoor.

Marijn2 Schreef:

Het geluid van een platenspeler is niet mooier dan
van een CD speler(of liever analoge vs digitale
bron)
Wat wel zo is, is dat het geluid uit een
platenspeler een grotere dynamiek heeft.

Laat ik me nu uit de beginperiode van de CD herinneren dat het net andersom was.
Tenminste als je met dynamiek het verschil tussen hard en zacht bedoelt

Beter en mooier zijn 2 verschillende dingen

Het maakt me niet uit wat jullie vinden :slight_smile: ik vind het geluid van een lp mooier dan dat van een cd (en ik heb geen yoko thuis staan)

Mocht men zich vervelen ga dan eens het nummer Le Temps Passe van Michel Jonasz op een stax beluisteren

En dan nu weer on topic jeugd zat met dikke goede klokken het is niet allemaal bling voor 3 euro om de polsen gelukkig :slight_smile: het mechanische horloge zal dus niet verdwijnen

Er zullen wel merken/fabrieken sneuvelen. Dat hebben we met de komst van quartz in Zwiterland gezien.
En ook later na het omvallen van het IJzeren Gordijn in het Oostblok, zoals b.v. het echte Poljot en ook Raketa.
Aan de andere kant groeit de boel weer in China, als ik de berichten die we af en toe van MartinB horen goed begrijp.

De charme van een mechanisch horloge is veel mooier dan een Quarts horloge, altahans dat is mijn mening.

Het tikt… en tikt en meestal ook te zien door een glasbodem, prachtig toch?!

LP versus CD?.. indien de opname goed gedaan wordt en met de volledige dymamiek die een CD aan kan… is het geluid van een CD belsist beter dan een LP.

In de begintijd van de CD (begin jaren 80 -vorige eeuw) werden de opnames die voor een LP bedoeld waren… klakkeloos overgezet voor een CD… toen klonk het nergens naar. Maar met de hedendaagse technieken (o.a. digitale mengtafels) is de CD superieur; luister ook eens naar de her-uitgaven op CD van bekende artiesten waar deze heruitgaven opnieuw ge-remasterd (24 bits) zijn… deze opnames klinken veel beter! Zelf heb ik b.v. zo’n opname (geremasterd) van “the Who- Tommy” op CD… klink super!! Ook de muziek DVD’s die goed gemixd zijn voor Dolby Digital en DTS met een goede Dolby-digital/DTS versterker over 5.1 en/of 7.1 kanalen klinken erg goed (indien de versterker goed afgeregeld is)… gaat met een LP nooit lukken! Dat “warme geluid” dat men wil horen is niets anders dan vervorming (zo ook met buizenversterkers). Het is ook hier… wat men wil horen én wat men gewend is… maar ook hier… smaken verschillen.

Maar… het mechanisch uurwerk moet blijven… niet voor de precieze juitse tijd… dan kijk ik wel op een PC…

LeoZ Schreef:

De charme van een mechanisch horloge is veel
mooier dan een Quarts horloge, altahans dat is
mijn mening.

Het tikt… en tikt en meestal ook te zien door
een glasbodem, prachtig toch?!

LP versus CD?.. indien de opname goed gedaan
wordt en met de volledige dymamiek die een CD aan
kan… is het geluid van een CD belsist beter dan
een LP.

In de begintijd van de CD (begin jaren 80 -vorige
eeuw) werden de opnames die voor een LP bedoeld
waren… klakkeloos overgezet voor een CD… toen
klonk het nergens naar. Maar met de hedendaagse
technieken (o.a. digitale mengtafels) is de CD
superieur; luister ook eens naar de her-uitgaven
op CD van bekende artiesten waar deze heruitgaven
opnieuw ge-remasterd (24 bits) zijn… deze
opnames klinken veel beter! Zelf heb ik b.v. zo’n
opname (geremasterd) van “the Who- Tommy” op CD…
klink super!! Ook de muziek DVD’s die goed gemixd
zijn voor Dolby Digital en DTS met een goede
Dolby-digital/DTS versterker over 5.1 en/of 7.1
kanalen klinken erg goed (indien de versterker
goed afgeregeld is)… gaat met een LP nooit
lukken! Dat “warme geluid” dat men wil horen is
niets anders dan vervorming (zo ook met
buizenversterkers). Het is ook hier… wat men wil
horen én wat men gewend is… maar ook hier…
smaken verschillen.

Maar… het mechanisch uurwerk moet blijven…
niet voor de precieze juitse tijd… dan kijk ik
wel op een PC…

" Dat “warme geluid” dat men wil horen is

niets anders dan vervorming (zo ook met
buizenversterkers). "

Waar bazeer je dat op ???