Daar dit concept mijn interesse wekte, heb ik het eens uitgeproberen. Een topic kan dan niet uitblijven.
Het wordt gemarket als ecologisch verantwoord althernatief voor leer. Gemaakt van overblijfselen van de ananas plant.
Het is een soort vilt achtig materiaal. Papier achtige vezels, samengeperst tot een materiaal dat ik nog niet eerder gezien heb. Het lijkt op een kruising tussen biervilt en japans Washi papier. Bijzonder en apart.
Pluspunten;
Bijzonder materiaal. Weer eens wat anders.
Draagt opvallend prettig. Geen zweet of jeuk.
Matte vezelige afwerking past goed bij veel sportieve en vrijetijdskleding
het materiaal legt naar mijn inziens de focus op het horloge.
Minpunten;
snel vouwen en kreuken. Het materiaal is redelijk stug waardoor het, net als papier of vilt, snel kreukt.
Het wordt gemarket als leer. Het is geen leer en komt niet in de buurt. Het is echt een ander materiaal, wat leuk is en apart. Maar het marketen als leer althernatief en vegan, slaan ze de plank mis.
Over de kwaliteit kan ik nog niets zeggen. Dit zal door de tijd moeten blijken. Voor nu vind ik het leuk. Wat vinden jullie?
Wat cool! Ken het materiaal niet maar ben wel geïnteresseerd.
Ben erg benieuwd hoe lang de band meegaat en of deze mooi oud wordt.
Ik houd het topic in de gaten
Beste @Nash, ik ben benieuwd of je het bandje nog draagt en zo ja, hoe het bevalt.
Ik zoek voor een vintage gouden dresser een 18mm bandje en dan kom je al snel bij hagedissen of krokodillen leer. De manier waarop deze dieren hier voor onnodig lijden staat me tegen. Voor de vrij slanke 34mm jaren 70 dresser zoek ik een wat dunner bandje.
Heel eerlijk, na amper dragen werd hij al snel lelijk. Destijds was ik best tevreden, echter ben ik nu al heel snel verwend door kwaliteit stalen banden en betere bandjes.
Hopelijk komt er een beter alternatief
Edit; *lelijk als in sterke vouwen welke al lichte scheurvorming kregen.
Als vegetariër ben ik ook geen voorstander van leer. Tijdje een horloge op kurk gedragen, maar dat is het toch ook niet helemaal. Hypocriet was ik al, want ik zweer ook bij een leren motorpak. Uiteindelijk toch overstag gegaan, waarbij ik wel gekozen heb voor schapen- en koeienleer, daar dit een restproduct is en de dieren er niet speciaal voor gekweekt worden. Maar het blijft dubbel. That said, voor 18mm hoef je echt niet meteen naar kroko of hagediss. Heb zelf een Hirsch Merino waar ik erg blij mee ben (schaap).
Laatst een interview gehoord met een van de twee oprichters van Secrid, die mooie portemonee’s. Is zelf ook vegetarier, maar verkoopt dus leren portemonees. Geeft aan dat nu nog steeds de helft van al het leer weggegooid wordt. Daarnaast waren de alternatieven die ze hebben geprobeerd lang niet zo duurzaam, waardoor het product minder lang mee gaat. Er valt dus nog steeds wel iets te zeggen voor leer. Al blijft de bio-industrie een heel rottig iets.
Zelf nog niet de tijd voor genomen, maar er spookt wel een idee door mijn achterhoofd.
Wat je zou kunnen doen, is oude leren tassen van de vrouw of ander waar bewaren. Als naasten deze weggooien, vragen of je het mag hebben.
Daar kun je dan door verschillende bedrijfjes een bandje van laten maken. Gerecycled dus geen nieuw dier heeft moeten lijden.
Dat is wel een idee. Bij m’n motorpak heb ik dat inderdaad opgelost door hem tweedehands te kopen. Van Rios laatst ook een bandje gekocht van ‘vintage leer’, maar vraag me af of dat echt oud is of dat het oud gemaakt is.