Ancre Automatic

Hier nog even een serie foto’s van het uurwerk.

1 like

Nog drie foto’s van het www gejat waar de vermiste veer op te zien is qua positie waar hij moet zitten.

Heb je al eens met je magneet door je waspotten gegaan? :upside_down_face:

Ik heb heldere transparante vloeistoffen en met een lamp erbij en een wit papier eronder kan ik alles zien. Drie keer die potten gecontroleerd en alle mandjes … foetsie.

Moet toch ergens zijn?

Soms hangt het in een mandje vast in het net alsof het gewoon bij het mandje hoort. :sunglasses:

Of je hebt het per ongeluk mee opgegeten bij lunch? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

AHA! Dus wat er op de platine stond …
image
… was dus toch het caliber nummer. Ik heb gekeken in de (oude) Ranfft gegevens via de Way Back Machine, maar in het rijtje dat Ranfft heeft gedocumenteerd komen zulke hoge nummers niet voor.

Wel op deze site. Weliswaar in het Tsjechisch, maar je moet er wat voor over hebben.
Google vertaalt het trouwens niet feilloos, maar wel bruikbaar voor je.


Leuke site! Kende jij dit al, @LVA?

1 like

Nee, kende ik niet. Webwinkel van een lokale “antiek” winkel blijkbaar :smile: Primky bij de vleet hier op alle lokale platformen maar ze zijn nogal overpriced naar mijn aanvoelen… Soms vragen ze 100, 200, 500 euro en meer voor wat uiteindelijk een chromé handwinder is van een lokaal ex-Oostblok merk. Patriottisme misschien?

1 like

Vanavond deze maar eens opgehaald:

Een magneetstrip waarvan je eerst een beugel op de muur monteert en dan de magneet daar weer op.
Als ik die beugel nu eens met een scharnier op een bezemsteel knoop …… dan krijg je een soort van magnetische swiffer. Zal eens door de kamer gaan vegen (fingers crossed).

3 likes

Ha, ik had eea gemist hierboven. Veertje, hmm. Klote is dat ik een pak veertjes liggen heb, maar als je de afmetingen niet kent omdat het origineel kwijt is… :sweat_smile:

Ik kijk eens of ik tussen mijn Primky iets vind dat er compatibel uit ziet. Een 96 heb ik denk ik niet liggen, maar zou mij verbazen moesten die zo hard kaliber-specifiek zijn.

1 like

Zal eens een poging wagen om eea op te meten. Heb voorbeeld foto’s en de brug. Kwestie van een rekensommetje beeld/eggie maken om de lengte te bepalen.

1 like

Patriottisme! Gelukkig zijn onze Hollandse Hema Ancres niet zo prijzig omdat niemand ze wil hebben omdat ze van de Hema zijn. Wat van dichtbij komt is in Nederland niet lekker.
Maar er zitten wèl vaak mooie Primmetjes in! Foah Wènagh!

Met de magnetische strip de kamer lopen vegen en ook de trap naar beneden (voor de zekerheid voor als ik het veertje op mijn kleding had en eraf zou zijn gevallen).

Helemaal niets :frowning:

Van het weekend maar eens de maten gaan meten.

Mijn evaring met veertjes is dat als het veertje ook maar fractie dikker is dan de originele deze niet op z’n plek blijft zitten en wegvliegt. Laatst nog gehad met een veertje die niet origineel was aan het uurwerk, wilde met geen mogelijkheid terug op z’n plek zonder weg te vliegen, donor veertje gebruikt bleef prima zitten. Dus zou zeker niet een te dik veertje nemen.

2 likes

Ik ben even aan het meten gegaan met de beelden en de platine/brug die ik heb waar hij in moet.

Een beetje een knullige tekening, maar denk dat het wel duidelijk moet zijn. De veer is enkel een U type veer. Geen rare vormen. Enkel is er aan een uiteinde een klein knikje die er voor zorgt dat de rotor maar een kant op kan draaien (is mijn vermoeden).

De breedtje is +/- 1,15 mm, de lengte van uiteinde naar uiteinde +/- 4 tot 4,2mm en de hoogte van de veer zo dik als de platine 0,45 mm

Als jij in de “je weet maar nooit bak” kan graven …

Veertje gevonden…………. Met een hoop onderdelen erbij………. Heb een donor/rest overschot op eBay gevonden. Los veertje kopen ging niet, maar er is wel wat van de prijs af gehaald.

Dure les, maar is niet anders. Blij dat ik een juiste onderdeel heb gevonden. Toch nog behoorlijk in mijzelf teleurgesteld dat ik niet weet hoe ik hem verloren ben. Maar goed, snel betaald en vergeten……… hopelijk ligt het pakket snel op de mat en kan ik hem weer origineel maken :sunglasses:

3 likes

En als je een nieuwe hebt, komt de oude vaak ook weer tevoorschijn :face_with_peeking_eye:

1 like

Dan bel ik de krant :rofl:

1 like

Vandaag al de spulletjes binnen. En het veertje zit er ook bij :partying_face:
Onderdelen zijn al schoongemaakt en lagen al te wachten. Vanavond maar eens aan de sleutel. De beide dames hier in dit huishouden zijn aan het werk en heb dus het rijk alleen :grin::sunglasses:

4 likes

Gisteravond het uurwerk niet meer afgekregen. Rustte geen zegen op. Ten eerste heb ik heel lang lopen etteren met de treinbrug. Ik kreeg het ankertandwiel er niet onder. Denk dat ik uiteindelijk 30 minuten bezig ben geweest en uiteindelijk had ik hem te pakken. Meestal geen problemen mee, maar deze wilde niet. Daarna tot 2x toe een hartverzakking gehad omdat ik mijn nieuwe automaat veer tot twee maal toe kwijt was. Deze moet je onder spanning een opening inschuiven … Een typische “born to fly spring”. Man wat heb ik me beroerd gevoeld. De eerste maal lag hij redelijk kort naast het uurwerk, de tweede keer bood mijn magneetstrip uitkomst… wat een uitvinding… veertje lag een halve meter achter me op de grond. En waar hebben we het dan over …

Deze rakker …

En die moest in deze opening met enige wrijving geschoven worden.

Op dit moment as we speak ligt de kast in de ultrasoon. Zo het uurwerk afmaken (draaide gisteravond al wel) door de wijzerplaat en de wijzers te monteren. Straks het resultaat.

6 likes

En dan nu de eind plaatjes.

De timing… zeer tevreden met het beeld.

Deze automaat is wat dikker en ziet er sportief uit. Ik vond dat deze een dikke zwarte siliconenband kon gebruiken en dat vonden ze hier thuis toch ook wel gaaf.

Nog een laatste blik voor het kastje dicht ging.

TaTa … blij mee.

Band erop et voila.

Ondanks het spanningsveld wat dit horloge met zich meebracht denk ik dat dit voorlopig een blijvertje is. Mooie kleur en gewoon een leuk ding.

8 likes