Ancre Automatic

Ik wilde dit horloge een service gegeven, maar krijg het uurwerk niet uit de kast. Voordat ik stomme dingen ga doen dacht ik eerst hier te vragen.

Ik heb het gewicht er al afgeschroefd, de beide schroeven aan de zijkant van het uurwerk ook en de borgplaatjes verwijderd. Ik krijg het uurwerk enkel in de kast gedraaid……. En dat gaat behoorlijk zwaar.

Toen zat ik nog te twijfelen: zou het een voorlader zijn, maar kan niets aan de kast ontdekken wat daar op duidt.

Wie kan hier iets over zeggen?

In ieder geval de balans al verwijderen om beschadiging te voorkomen.
Eventueel ook het anker…

Dan met een schroevendraaier uurwerk naar buiten “wrikken” ?

Of het glas verwijderen en dan langs voor eruit.

Dat zou ik nog kunnen proberen. Heb ik niet gedaan/geprobeerd. Zal van de week worden aangezien ik vanavond weg ben en nog andere afspraken heb staan.

Dat voorzichtig “wrikken” had ik al geprobeerd, maar ben daar mee gestopt omdat ik me er niet lekker bij voelde. Vandaar mijn gedachte: voorlader?

Lijkt me dat ie via het glas eruit moet. De opening aan de achterzijde lijkt me kleiner dan aan de voorzijde (als het glas eraf is). Als je de opening aan de achterzijde meet en die van de wijzerplaat, dan weet je het.

Ancre 2

Ancre 1

3 likes

@lassale gaan we doen. Jullie maken me nieuwsgierig. Misschien na het avondeten nog ff gluren :eyes:

1 like

Kon het niet laten. Met nog 10 minuten te gaan voordat ik naar mijn volgende afspraak moet………

Tata

Is dus een voorlader. Een ieder bedankt voor het meedenken. Zal dit draadje verder vullen met service foto’s en het eindresultaat. Zat een stalen band op, maar denk dat ik die eraf laat en leer plaats. Maar…… misschien is rubber ook wel fijn. Tis een dik horloge dus wat body mag hij wel hebben.

9 likes

Even een tussendoortje… wie weet wat voor uurwerk in dit horloge zit? Is het een eigen Ancre uurwerk? Ik heb al lopen zoeken, maar kan het niet echt vinden. Ik kom nergens een expliciet merkteken tegen anders dan onderstaande 96 0

Zo ziet hij eruit met en zonder automaat gewicht.

:face_with_symbols_over_mouth: :skull_and_crossbones:

Veertje kwijt. Ik snap werkelijk niet hoe ik dat nu weer voor elkaar krijg. Is tijdens het schoonmaken gebeurd. Ik tel mijn onderdelen altijd. Ik had vier veren en vond er maar twee terug. Van eentje twijfelde ik al… zou ik die nu wel in mijn mandje doen. Gebruik van die superfijne mesh/gazen mini mandjes voor de veertje en schroefjes.

Onderstaande vond ik terug in een van mijn schoonmaakpotten. Lag op de bodem.

En deze ben ik tot nu toe kwijt. 100% zeker dat hij in het mandje zat, want hij plakte iets en heb hem tegen de wand van het mandje gedrukt.

Is een soort van klikveer voor in de platine van de automaat. Is er iemand die me daar eventueel aan kan helpen? Of iemand een idee waar ik die opnieuw zou kunnen vinden?

Baal hier echt enorm van. Alles inmiddels wel vijf keer nagezocht en de vloer lopen afspeuren :sleepy:

De diverse onderdelenhuizen verkopen dit soort veertjes, vaak een assortiment van verschillende maten. Die zijn, als ze niet precies passen, redelijk makkelijk aan te passen naar de gewenste vorm. Zowieso handig om op voorraad te hebben…

1 like

Fe 4611a zou het kunnen zijn. (Deels, automaat gedeelte lijkt wel?)

Als ik zo vrij mag zijn… ik stop die veertjes niet in de Elma, maar hou deze apart.
Los in de wasbenzine heeft hetzelfde effect.

2 likes

:point_up_2:t3: +1
Veertjes en schroefjes doe ik ook nooit in de schoonmaakmachine.

Verminderd de kans op kwijtraken van die veertjes en ze zijn in wasbenzine zo schoon.

Schroefjes doe ik ook niet, omdat ik wil weten welk schroefje waar in welke kloof /brug hoort.
Lengtes kunnen soms iets afwijken en op deze manier hoef ik niet te meten /controleren bij het assembleren.

1 like

Wat een geweldig mooie wijzerplaat trouwens!

Ja…… les geleerd :tired_face:

Ben er zuur van. Ga hem wel in elkaar zetten. Die automaat brug pak je er redelijk makkelijk af.

Veertje was enkel een U veertje. Volgens mij niet eens gebogen punten. Recht toe recht aan.

Ik ga eerst van de week eens een magneet strip halen waarmee ik over de vloer kan vegen. Daar kan hij eigenlijk niet liggen maar wellicht bij het uitpakken van het mandje naar de tafel toe er toch uitgevallen?

Ik kwam bij het zoeken naar het veertje wel het missende onderdeel tegen van de Seiko.

Zoom ff in. Zowel het asje als het magnetisch gewicht op mijn vinger. Asje had ik al terug gevonden en per toeval nu de rotor. Lag +/- 1,75m verderop onder de administratie kast :see_no_evil:

4 likes

Niet alleen “Time flies when your having fun” ook veertjes uit je caliber.

Je kan een stukje remkabel van een fiets.of brommer uitrafelen en daarvan weer veertjes plooien.
Stukjes gitaarsnaar werken blijkbaar ook…

1 like

Na opnieuw zoeken ben ik er achter dat het om een Prim 96 0 uurwerk gaat. Een eerdere post van @Lexaf zette mij op het juiste spoor.

Daardoor belandde ik uiteindelijk hier en komt zover ik het kan zien overeen :

https://www.watchuseek.com/threads/prim-caliber-96-automatic-in-details.3794778/

Zal straks meer foto’s plaatsen van mijn eigen uurwerk.

Ik gooi sommige veertjes wel in de Elma, maar dan wel in een klein korfje:

2 likes

Onderdeeltjes kwijtraken “comes with the territory”, vrees ik.
Je kan erg voorzichtig zijn, maar er kan altijd iets uit je pincet springen, oid.

Zelf ben ik eens een chaton kwijtgeraakt toen ik het Elma mandje leeg maakte.
Volledig onvindbaar. Een week of 3 later kwam ik m tegen, vastgedrukt in de onderkant van het werkmatje…

@TKH die twee mandjes/korfjes met brede rand in het deksel heb ik ook en daar zijn er dus toch twee uit ontsnapt. Ik heb mijn les geleerd en doe dat dus niet meer. Trek ze wel met de hand door de schoonmaak als ik dat nodig vind.

1 like

Veertjes gaan bij mij (als ze meedraaien) in het bergeon korfje, die hebben fijner gaas.