Misschien kan iemand mij een tip geven over het volgende:
Ik heb een Ancre handopwindertje van zeker 50 jaar oud, dat nog steeds prima loopt maar wel ongeveer een minuut per dag achter. Ik zou graag willen weten of dat bij te stellen is en zoja, hoe?
Dit is een foto van het uurwerk:
Boven het balanswiel zit een soort vorkje dat daar misschien voor bedoeld is, als je het zou kunnen verdraaien. Maar er staat geen + en - teken bij zoals bij de meeste andere mechanische horloges en het is ook niet duidelijk of je er sowieso wel aan mag draaien, als dat al kan, en zoja welke kant op dan.
Aan de zijkant van het linkerpootje van het vorkje (van bovenaf gezien) zit ook nog een klein schroefje, dat je misschien ook eerst nog los zou moeten draaien.
Zonder verdere informatie durf ik er niet aan te beginnen, maar misschien kent iemand dit uurwerkje en wil die mij vertellen hoe te handelen?
Alvast dank voor elke tip!
Dat zal zeker ook een oorzaak kunnen zijn. Alleen wil ik daar op dit moment nog geen geld aan besteden.
Het horloge kwam een paar jaar geleden uit een lade, waar het jááren in heeft gelegen tot ik me een jaar of twee geleden wat meer voor horloges begon te interesseren. Misschien kom ik t.z.t. nog eens zover dat ik dat zelf kan gaan doen en dan is deze de eerste kandidaat (of het slachtoffer ) …
Dit deel kun je horizontaal verschuiven naar links en rechts. Zonder indicatie van +/- weet je niet of links versnellen/vertrager is, en zonder timegraph kom je daar minder makkelijk achter. Je hebt apps die m.b.v. de microfoon van je telefoon(bij voorkeur oortjes of externe microfoon) de amplitude en snelheid kunnen schatten, ik zou dit adviseren om een snelle indicatie te krijgen. let niet teveel op de beat error e.d. die zijn dramatisch bij deze apps.
advies zou een service beurt zijn, dit om slijtage te voorkomen, maar dit is een snelle tijdelijke fix.
ps. hangt je mechanisme slechts vast aan de stem of heb je zelf de twee retentieschroeven verwijdert?
Toevallig heb ik gisteren bij Amazon een Weishi 1900 timegrapher besteld die morgen wordt bezorgd, dus die gaat meteen zijn eerste nut bewijzen . Ik heb inderdaad een tijdje met die apps op mijn tablet gespeeld (Watch Accuracy Meter en Timegrapher) maar dat beviel toch niet zo, dus de stoute schoenen maar aangetrokken en een “echte” besteld.
Ik heb geen schroeven verwijderd en ik kan me ook niet herinneren dat ze er in hebben gezeten. Mijn echtgenote heeft het in de jaren '70 bij de Hema gekocht en een tijd gedragen en daarna is het in een lade terecht gekomen. Het heeft dus verschillende verhuizingen overleefd maar of dat nu de oorzaak is van het kwijtraken van twee schroefjes ?
Ik durf zelfs te beweren dat het achterdeksel er nooit eerder afgehaald is dan toen ik het voor het eerst openmaakte om er wat foto’s van te maken voor op het forum. Er zat en zit nog steeds geen krasje op en dat gebeurt toch snel als het meet een schroevendraaier o.i.d, geprobeerd zou zijn…
Bij goedkopere horloges zit het uurwerk vaak niet met schroeven vast in de kast maar gewoon een beetje geklemd, denk niet dat hier ooit schroeven gezeten hebben.
Het lijkt er een beetje op dat de twee lipjes aan de kastring ooit in de openingen van de schroefgaten gezeten hebben maar dat die door iemand omhoog zijn gebogen
Zo, de TimeGrapher heeft gesproken en er was inderdaad een afwijking van bijna 80 sec/dag. Maar met jullie tips heb ik die een heel stuk bij kunnen stellen; zie hier:
Kan alleen nergens vinden wat de juiste lift angle van het bewuste uurwerkje is. Die staat standaard op 52 graden, maar als die anders zou zijn heeft dat invloed op de meetresultaten.
Dat zal zeker zo zijn, maar zoals hierboven al aangegeven zal ik daar vooralsnog niet toe overgaan. Ofwel ontwikkel ik mijn vaardigheden zo ver dat ik het ooit zelf kan doen, ofwel ik laat het zoals het is want de kosten om het te laten doen zullen de oorspronkelijke aankoopprijs vele malen overschrijden.
Ik vind het al bewonderenswaardig dat het horloge na zoveel jaren (ca. 50 schat ik) nog zo goed loopt.
Ik zou me niet te veel aantrekken van die amplitude allereerst voor ene penanker is het denk ik een hele redelijke, tuurlijk de oliën zullen opgedroogd zijn en de slijtage zal nu heel erg gaan toen nemen maar als je hem af en toe een keer draagt geen probleem. Ga je het horloge dagelijks dragen dan zou ik toch kijken of een forumlid je misschien uit de brand kan helpen.
Ik vind de amplitude ook niet echt schokkend voor een horloge van die leeftijd die nooit een service heeft gehad. Aangezien hij eigenlijk “waardeloos” is (economische dan hè) zou ik hem lekker dragen totdat hij er mee ophoudt.
Dat is ook zeker geen slechte score, maar het kon beter en dat is het nu ook. Na het bijstellen 8 dagen geleden heeft het nu een kleine 30 seconden verloren. Als dat voorlopig zo blijft ben ik meer dan tevreden .