Ancre Ibeza zakhorloge

We kwamen bij het opruimen bij onze vader het zakhorloge tegen van Ancre Ibeza.
We denken dat deze nog van onze opa is geweest.
Het is een 14k horloge.
Heeft iemand enig idee uit welk jaar dit horloge kan zijn en wat de waarde is.

We krijgen nogal 's dit soort verzoeken om waardevaststelling van mensen die net een uur lid zijn… …maar OK, here’s the deal: Zonder een paar duidelijke foto’s kan niemand hier iets mee. Het is in elk geval geen bekend horlogemerk (of geweest). Ancre kan elke fabrikant op de wijzerplaat zetten die geen cylindergang-uurwerk monteert, en is dus geen deel van de naam van de fabrikant.

Je kunt foto’s doodeenvoudig in het tekstvak van je reply slepen. Even de cursor onder je tekst zetten voordat je dat doet. Graag vooral van het uurwerk, daar kunnen we iets mee!

Succes!



Nice… Mooie wijzerplaat!

Nou die laatste pic nog wat scherper! Als je kunt inzoomen op de balans (voor het geval dat - die zit links op de foto), daar onder zit meestal een merktekentje. Als je dat in beeld kunt krijgen komen we nog verder. En ik ben geen zakhorloge-expert, die zitten er hier wel. Komen nog wel meer reacties.

Ik denk trouwens dat 't een Unitas 347 is. De pal van het palrad deed me meteen aan Unitas denken, en even op de juiste zoek-pagina verder gespeurd…

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Unitas_347

Kom je ergens begin jaren '40 uit. Waarde is sowieso de goudwaarde, die je evt. kunt vaststellen zonder het uurwerk, glas, en zonder de waarschijnlijk koperen stofdeksel. Maar als leek zou ik 'm lekker in elkaar laten zitten… …een zakhorloge demonteren vind ik zelf ook nog wel 's lastig.

scherper krijg ik hem niet,maar er staat AF / RS

Oei - heb je nu de kompasnaald een enorm end naar links geduwd…? Dat kun je echt beter niet doen. Nu loopt het horloge enorm voor… …en je kunt de balansspriaal beschadigen. Duw 'm alsjeblieft HEEL voorzichtig weer terug naar de positie die hij op je eerdere foto’s had! En schiet daarbij vooral niet uit…

A en F staan voor Avancer en Faster, R en S voor Retarder en Slower. Hebben dus niets met dit specifieke uurwerk te maken. Het merkje zit in de platine, de “bodem” onder de balans.

…en dat ziet er vrijwel zeker zo uit (lijkt me duidelijk welke ik bedoel). Ben wel benieuwd of ik gelijk heb, gebruik een loupe als je die hebt!

sorry, maar ik weet echt niet waar ik dit merkje zou moeten vinden.
Weet u een adres waar ik dit horloge zou kunnen laten nakijken en schoonmaken.
Het horloge loopt niet, maar zodra ik aan het palletje trek om de wijzers te verdraaien
loopt de secondewijzer wel, maar zodra ik het palletje weer loslaat stopt het.