Ancre jubileum horloge

Beste allemaal,

De oma van mijn vrouw weet dat ik dol ben op horloges en wilde perse dat opa’s horloge (al paar jaar geleden overleden) naar mij ging.

Enig sinds bezwaard, heb ik geprobeerd het horloge in eerste instantie naar een van de neven ofzo te laten gaan, ben immers maar koude kant en voor de rest weinig emotionele band met dit horloge. Inmiddels is er bij familie gecheckt op interesse en oma stond er nog steeds op, dus met goedkeuring van de familie is het horloge inmiddels toch bij ons beland.

Het betreft een Ancre horloge wat uitgereikt is met zijn 25 jarig werk jubileum. Heb mij wel eens laten vertellen dat veel merken speciaal van dit soort jubileum horloges in de collectie hadden.

Het lijkt mij een handopwinder, maar het uurwerk zit niet goed vast in de kast en ik krijg de kroon niet gedraaid. Uitrekken en tijd verstellen lukt wel. De caseback zit los en krijg ik niet vast geklikt. Denk te zien dat het horloge geen pushpinnen heeft maar een vaste bandaanzet.

Nu ga ik het horloge zelf niet dragen, maar wellicht als we het een beetje opgeknapt krijgen kan mijn vrouw dr nog wat mee met een nato ofzo.

Mijn doel is voornamelijk nog wat geschiedenis / commentaar te krijgen over het horloge, zodat ik dat nog met de schoonfamilie kan delen. Vinden ze vast leuk.

Dus als iemand leuke details weet of wat meer over de historie hoor ik het graag.

Edit: bonus foto van de uitreiking destijds in ‘78

10 likes

Leuk horloge! Uurwerk zal denk ik een FHF 233-60 zijn oid, vrij standaard massa uurwerk, maar lopen erg goed :+1:

Het uurwerk wordt dmv de omliggende ring geklemd als het deksel dichtzit, mogelijk gewoon even de pootjes bijbuigen.
Bandje zal wel met pushpins vastzitten hoor.

2 likes

Lijkt gewoon een pushpin te zijn.

1 like

FHF heeft geen 233-60 als kaliber. Een FE heeft dat wel maar dit is geen FE.
Het uurwerk lijkt een FHF ST 96 te zijn.

2 likes

Oeps slapert… mea Culpa!
Is de ST96 er ook met datum? Of kom je dan automatisch in de 97-4 (21600bph) uit?

1 like

Het is in ieder geval uit die kaliber familie.
Het nummer staat onder de balans dus topicstarter kan met een loep even kijken wat er staat

1 like

De 97-4 is de datum variant van de 96 voor zover ik weet.
Ik heb eerder onderdelen uitgewisseld tussen beide kalibers zonder problemen

1 like

Dank alleen voor het meekijken en denken.
Zal paar dingen even opvolgen en kijken of vast zetten uurwerk in de kast misschien ook het vast zitten van het uurwerk verhelpt.

Zal nog eens goed kijken.
De poten van de lugs zijn ook flinter dun en het leek in eerste instantie meer of de band erom heen geklemd zat dan met pinnen vast.

Zal ik even doen en een foto maken

1 like

Inderdaad pushpins, maar dan anders dan ik gewend ben. Kende ze alleen dat ze in de lugs gaan en niet eromheen.

Uurwerk kan ik verder geen referenties op vinden. De kroon houd het geheel nu in de kast.
De ring viel eruit namelijk.

1 like

Dit zijn female springbars.
Vreemd dat je niks op het uurwerk vind, want ik zie zelfs wat staan als ik de foto uitvergroot.
Ik zie duidelijk ST staan en daarboven staat nog wat, naar dat is voor mij niet te zien.

Ah zie nu waar je kijkt. Vanochtend was het beetje donker. Ga zo nog eens kijken. Zat te kijken rond de tekst van de 17 jewels enzo.

1 like

Er zal staan FHF en ST, maar net onder de rand van de balans staat een nummer en dat is het type uurwerk.

2 likes