Kan iemand me meer vertellen over dit horloge? Circa jaartal en kwaliteit, etc?
Nobler
30 juni 2026 om 22:14
2
Volgens mij was dit het huismerk van de Hema, qua stijl lijkt mij 2e helft jaren '70. Prima kwaliteit voor de lage prijs die je er voor moest betalen.
2 likes
Misschien heb je wat aan dit topic:
Dit is het horloge van mijn vader. Ik kreeg het van hem als eerste horloge.
Dus vermoedelijk 40 jaar oud. Wie kan me er meer over vertellen? Hoe oud is het?
Ik wil het horloge graag laten opknappen, zou dat mogelijk zijn? Het uurwerk loops niet meer.
Het heeft weinig waarde in geld maar voor mij wel emotionele waarde. Ik heb best wat over om het te laten opknappen.
Weet iemand daar een geschikt adres voor?
[IMG_1156]
[IMG_1154]
[IMG_1159]
Lexaf
30 juni 2026 om 23:09
4
William72:
dit horloge
Mooi, deze blauwe HEMA Ancre. Qua design denk ik ca. medio jaren 70. Als je kunt vertellen welk uurwerk er in zit is de leeftijd misschien nog wat nauwkeuriger te bepalen. In veel HEMA Ancre horloges zaten leuke uurwerkjes van Prim, een Tsjechische fabrikant.
Er zwerven nog wel wat HEMA Ancres rond bij diverse HF leden. Hieronder een paar van mij:
PRIM is a Czech trademark for a range of watches. The serial production started in 1957, thus Czechoslovakia has become one of only twelve countries in the world capable of producing wrist watches. Since 2001, the brand was used by the two Czech watches manufacturers (Elton hodinářská and MPM-Quality), which was subject to the long-standing lawsuits. However, in June 2025 MPM-Quality purchased the Elton, thus combining all parts of the Prim brand under one management.
Some more expensive models...
PRIM watch manufacturing technology represents a combination of traditional watchmaking craftsmanship and modern industrial processes. The watches are designed and assembled at the company’s two production facilities in Nové Město nad Metují and...
Est. reading time: 25 minutes
1 like